آری به اتفاق، جهان می‌توان گرفت

آنچه برای عادل فردوسی پور نکردیم، انگلیسی‌ها برای گری لینه‌کر کردند!

شبکه BBC، در نهایت با فشار و انتقاد نمایندگان حزب محافظه‌کار و رسانه‌های راستگرا نسبت به اظهارات گری لینکر درباره سیاست بریتانیا در قبال پناهجویان، تصمیم گرفت که پردرآمدترین مجری خود را از برنامه اصلی‌اش با محوریت فوتبال حذف کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نهال موسوی در عصرایران نوشت: در هفته گذشته یک اتفاق نادر و البته جالب توجه در شبکه بی بی سی بریتانیا رخ داد که در نوع خود جالب توجه است.

گری لینه‌کر فوتبالیست و ملی پوش سابق تیم ملی انگلیس که سالهاست مجری اصلی برنامه تلویزیونی معروف «مسابقه روز» (Match of the Day) بی بی سی درباره فوتبال است به دلیل انتقاد از سیاست‌های جدید دولت بریتانیا در قبال پناهندگان، از سوی شبکه BBC تعلیق شد.

برنامه «مسابقه روز» (Match of the Day) بی بی سی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بی‌بی‌سی است که الهام بخش ایده برنامه‌های مشابه فوتبالی در سراسر جهان بوده از جمله برنامه ۹۰ عادل فردوسی پور در تلویزیون ایران.

لینه‌کر در توییتر خود لحن دولت در ارائه لایحه دولت در مورد پناهجویان را به باد انتقاد گرفت و گفت: «این زبان توسط آلمان [نازی] در دهه ۱۹۳۰ به کار می‌رفت.»

شبکه BBC، در نهایت با فشار و انتقاد نمایندگان حزب محافظه‌کار و رسانه‌های راستگرا نسبت به اظهارات گری لینکر درباره سیاست بریتانیا در قبال پناهجویان، تصمیم گرفت که پردرآمدترین مجری خود را از برنامه اصلی‌اش با محوریت فوتبال حذف کند.

گویا مسؤولان این شبکه لینه‌کر را تحت فشار گذاشتند که بابت صحبت‌هایش عذرخواهی کند که او حاضر به انجام این کار نشده است.

بی‌‌بی‌سی گفت که این مجری ورزشی، در توییت‌های اخیرش قوانین بی‌طرفی این شبکه را زیر پا گذاشته و به همین دلیل تا اطلاع بعدی از اجرای برنامه قدیمی «مسابقه روز» تعلیق شده است.

تعلیق لینه‌کر بلافاصله با واکنش مفسران ورزشی شبکه BBC و برنامه «Match of the Day» همراه شد و ایان رایت و آلن شیرر (دیگر مجری‌های برنامه) علناً اعلام کردند که برای ارائه برنامه شنبه حاضر نخواهند شد.

بی بی سی  که با اعتصاب کارکنان خود مواجه شده و قادر به یافتن جایگزین‌ مناسبی برای لینه‌کر نبوده است، تصمیم بی‌سابقه‌ای گرفته و اعلام کرد که برنامه‌های این هفته پخش فوتبال لیگ برتر انگلیس را بدون هیچ مجری یا برنامه استودیویی پخش خواهد کرد و فقط مسابقات را روی آنتن می‌برد.

سخنگوی شبکه BBC در این باره گفت: «برخی از کارشناسان ما گفته‌اند که نمی‌خواهند در این برنامه ظاهر شوند، در حالی که ما به دنبال حل‌وفصل موضوع با گری هستیم. ما موضع آن‌ها را درک می‌کنیم و تصمیم گرفته‌ایم که در برنامه امروز فقط روی پخش مسابقه بدون ارائه استودیویی یا کارشناس تمرکز کنیم.»

اما برنامه بدون حضور لینه‌کر و دیگر دست اندرکاران و همچنین اهالی فوتبال برنامه پخش نشد و بی بی سی بابت این پخش نشدن برنامه آخر هفته عذر خواهی کرد.

تحریم ها ادامه پیدا کرد و تقریبا اکثریت جامعه فوتبال انگلیس اعلام کردند بدون گری لینه‌کر دراین برنامه حضور نخواهند داشت، این ماجرا حالا به بالاترین سطوح تصمیم‌گیری در بریتانیا کشیده شده است.

هنوز هیچ تصویر روشنی وجود ندارد که چه اتفاقی خواهد افتاد و مارک تامپسون، مدیرکل سابق بی‌بی‌سی، گفته است که توییت گری لینکر به نظر می‌رسد که «نقض فنی» قوانین بی‌طرفی بی‌بی‌سی بوده است. با اینحال آقای تامپسون تاکید کرد که جنجال بر سر توییت آقای لینکر به عنوان یک فرد شناخته شده و مجری خبر ورزشی یک وضعیت «خاکستری» بوجود آورده است و بی‌بی‌سی باید در اجرای قوانین «تعادل» را رعایت کند.

تامپسون که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ مدیرکل بی‌بی‌سی بود گفت: «اگرچه قوانین مربوط به بیان عقاید سیاسی برای کسانی که در بخش خبری بی‌بی‌سی کار می‌کنند واضح است، اما برای فریلنسرها (خبرنگاران آزاد) و کسانی که در (بخش) ورزش کار می‌کنند، بسیار پیچیده‌تر است.»

وی گفت در قرن ۲۱ نیاز است درباره «رفتارهای جدید، نگرش‌های عمومی جدید، نگرش‌های قابل درک جدید در افرادی مانند گری لینکر که یک فریلنسر است، به دقت فکر کرد و تعادل برقرار کرد.» آقای تامپسون از بی‌بی‌سی خواست جنجال‌ها اهمیت ندهد و با «آرامش» مسیری رو به جلو برای سازمان و آقای لینکر ترسیم کند.

اما قضیه جالب در این ماجرا این است که جامعه فوتبال بریتانیا و همکاران گری لینه‌کر فقط برای حمایت از او چنین متحد ظاهر شدند، در واقع این طرفداری بیشتر از این که درباره یک شخص باشد، حمایت از آزادی شخص در بیان عقیده و انتقاد به دولتمردان است.

اما حمایت همه جانبه همکاران لینه‌کر از او هم بسیار جالب توجه است چه افرادی که با بی بی سی کار می‌کردند و چه هم صنفی‌های او در خارج از بی بی سی و شبکه های دیگر، روزنامه‌ها، سایت‌ها و …

در کنار این موضوع، چهره‌های جدیدتر هم حاضر به نشستن روی صندلی گری لینه‌کر نشدند تا حمایت خاصی از این کارشناس – مجری صورت بگیرد. قابل توجه مجمدحسین میثاقی و محمد رضا احمدی و …

همین اتفاق باعث شد تا مجتبی پوربخش، مجری برکنار شده تلویزیون که در شبکه ورزش فعالیت می‌کرد، کنایه تندی به همکارانش در صداوسیما بزند. او نوشته است: «هیچکس حاضر نشده روی صندلی مجری برکنار شده بی بی سی گری لینکر بشینه. درست مثل دوستان و همکاران ما.»

که طبیعتا اشاره به برنامه خودش ‌در شبکه ورزش و همچنین برنامه ۹۰ شبکه ۳ و نحوه برخورد با عادل فردوسی پور دارد.

خلاصه که حضرت حافظ  – همین ۷ قرن پیش – چه زیبا فرموده است: «آری به اتفاق، جهان می‌توان گرفت».

Share