تصویب قطعنامه «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران

پارلمان اروپا قطعنامه علیه سپاه پاسداران را تصویب کرد | درخواست از ایران برای حذف مجازات اعدام

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه به درخواست افزودن نام سپاه پاسداران توسط شورای اروپا به “فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا” رای دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه با صدور قطعنامه‌ای از مقام‌های ایران خواست که به نقض‌ حقوق بشر، اعدام معترضان و سرکوب مخالفان پایان دهد و از اعضای اتحادیه اروپا نیز درخواست کرد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار بدهند.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد شده بود.

در این قطعنامه که الزام‌آور نیست، از ایران خواسته شده اعدام‌های بیشتر را متوقف کند، مجازات اعدام را با هدف لغو کامل آن رسماً به حالت تعلیق درآورد و افراد محکوم به اعدام که اخیرا بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

پارلمان اروپا، ادعای همبستگی با جوانان، زنان و مردان ایرانی و حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران را مطرح کرده است.

پارلمان اروپا همچنین از جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا خواسته از همه تعاملات با مقامات ایرانی برای درخواست پایان فوری «اعدام معترضان» و «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات» و آزادی همه افراد بازداشت شده استفاده کنند و حکومت ایران را در قبال «کشتار مردم و نقض شدید حقوق بشر» پاسخگو کنند.

پارلمان اروپا دیروز (چهارشنبه) پیشنهاد قرار دادن سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی را به رأی گذاشت و در پایان رای‌گیری این پیشنهاد با ۵۹۸ رأی مثبت برابر ۹ مخالف و ۳۱ ممتنع به تصویب رسید.

در یکی از دستور جلسات امروز پارلمان اروپا تحت عنوان «پاسخ اتحادیه اروپا به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره حوادث اخیر و ادعای حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین مطرح شده بود.

هرچند مصوبات شورای اروپا عموما با رای حداقل ۱۵ کشور که دست‌کم ۶۵ درصد جمعیت اروپا را نمایندگی می‌کنند تصویب می‌شود، اما در موارد حساس نظیر موضوعات سیاست خارجی، شورای اروپا عموما بر اساس اجماع تمام اعضا تصمیم‌گیری می‌کند.

مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

Share