لاوروف تاکید کرد؛

غرب مدرکی برای انتقال پهپادهای ایران به روسیه ندارد | مسکو طبق “فرمول صلح” کی‌یف مذاکره نمی‌کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت: نزدیک شدن زیرساخت‌های نظامی ناتو به مرزهای ما و نقض آشکار اصول شناخته شده امنیت جمعی که در واقع سیاست کوته بینانه شرکای سابق غربی مسکو را ثابت کرده، قابل اعتماد بودن و اعتبار غرب را به طور اساسی زیر سئوال برده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، “سرگئی لاوروف”، وزیر امور خارجه روسیه صبح امروز، پنج شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری نووستی درباره نتایج سال ۲۰۲۲، اعلام کرد که ادعای کشورهای غربی در مورد تحویل ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه هنوز ثابت نشده است.

لاوروف گفت: «کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با تحویل ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه یک هیاهو به راه انداختند. طبق معمول، همه چیز به سبک «احتمال زیاد» («highly likely») مطرح شده و آنها نمی توانند مدرکی مبنی بر تحویل آنها به روسیه ارائه دهند و در این خصوص حتی تلاش هم نمی کنند.»

روسیه بر اساس “فرمول صلح” زلنسکی با کسی صحبت نخواهد کرد

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری گفت: روسیه قصد ندارد بر اساس “فرمول صلح” پیشنهادی ولادیمیر زلنسکی با کسی صحبت کند، چرا که  کی‌یف خود برای گفتگو آماده نیست. لاوروف توضیح داد: «بدیهی است که خود کی‌یف برای گفت‌وگو آمادگی ندارد. زلنسکی با ارائه انواع ایده‌ها و «فرمول‌های صلح» این توهم را در سر می پرواند که با کمک غرب بتواند به هدف خروج نیروهای ما از منطقه دونباس، شبه جزیره کریمه و منطقه زاپروژیا و خرسون و همچنین پرداخت غرامت از سوی روسیه و کشاندن روسیه به دادگاه‌های بین‌المللی و غیره دست یابد. »

وی افزود: مسکو نظریه راه حل دیپلماتیک مناقشه نظامی کنونی در اوکراین را رها نکرده است، ولی بر اساس “فرمول صلح” زلنسکی با کسی مذاکره نخواهد کرد.

به عقیده لاوروف، به سختی می توان گفت که آیا سیاستمداران کافی در اوکراین باقی مانده که مسکو آماده مذاکره با آنها باشد.

 اقدامات کشورهای غربی خودخواهانه و کوته بینانه است و اعتبار آنها خدشه دار شده است

وزیر امور خارجه روسیه در این مصاحبه یادآور شد: «ما امروز ثمره سیاست خودخواهانه شرکای سابق در اروپا را درو می کنیم. سرگئی لاوروف گفت: در مجموع، کشورهای غربی – که اکثر آنها در سازمان امنیت و همکاری اروپا و ناتو عضویت دارند – مدتهاست که اصول شناخته شده در زمینه امنیت اروپا و روح و متن اسناد اساسی تصویب شده در آنها – از جمله در بالاترین سطح – را نقض کرده اند. به عنوان مثال، گسترش ناتو، نزدیک شدن زیرساخت‌های نظامی آن به مرزهای روسیه، تعهد عدم تقویت امنیت خود را به قیمت امنیت دیگران به شدت نقض می‌کند. در واقع سیاست کوته بینانه شرکای سابق غربی ما است که اعتماد آنها به طور اساسی تضعیف کرده است.»

لاوروف: رویکردهای قبلی در روابط روسیه با غرب دیگر پاسخگو نیست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، چهارشنبه، نیز در یک برنامه سیاسی از شبکه اول تلویزیون این کشور اعلام کرد که مواضع ایالات متحده در خصوص لزوم از سرگیری بازرسی ها در چارچوب پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (پیمان استارت) چندان صادقانه نیست.

وی به مقدمه این توافقنامه اشاره کرد که در آن آمده است که طرفین پیوند ناگسستنی بین تسلیحات تهاجمی راهبردی و دفاعی استراتژیک را به رسمیت شناخته اند و یادآور شد: وقتی صحبت از کاهش تسلیحات راهبردی در میان است، این ارتباط از اهمیت مهم و تعیین کننده ای برخوردار است.

لاوروف گفت: ما توجه آنها را به این واقعیت جلب می کنیم که دومای دولتی روسیه هنگام تصویب این توافقنامه، بیانیه ای صادر کرد که بدون اشاره به رابطه ناگسستنی نزدیک بین تسلیحات راهبردی تهاجمی و دفاعی، تصویب آن غیرممکن خواهد بود. اما طرف آمریکایی اکنون این تعهد را نادیده گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: این در حالی است که امروزه سیستم دفاع موشکی در امتداد مرزهای فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در حال ایجاد است.  در عین حال، هیچ کس پنهان نمی کند که سیستم ضد موشکی باید به بازدارندگی روسیه و چین کمک کند.

وی یادآور شد که بر اساس توافقات مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی، روابط از نوع جدید بین روسیه و ایالات متحده باید مبتنی بر اعتماد متقابل، احترام متقابل و همکاری باشد. با این حال، ایالات متحده همه اینها را زیر پا گذاشته است. لاوروف گفت: در شرایط کنونی، اگر آنها در این توافقات فقط یک موضوع مهم را برای خود ببینند، این موضع گیری چندان منصفانه نیست.

سرگئی لاوروف همچنین تاکید کرد که در حال حاضر روسیه تمایل خاصی به گفت‌وگو با کشورهای غربی ندارد، زمانی که دائما اظهاراتی از سوی آنها شنیده می شود، مبنی بر اینکه باید امنیت اروپا را در برابر روسیه تقویت کرد.

به عقیده وی، اگر و زمانی که روسیه به سمت کار مشترک با غرب بازگردد، این همکاری باید بر مبنای جدیدی پیش رود، چرا که رویکردهای قدیمی دیگر کارساز نیستند. لاوروف گفت: «یکی از درس‌هایی که ما در بحران پیرامون اوکراین یاد گرفتیم، این است که اگر و زمانی که به کار مشترک با غرب بازگردیم، این روابط باید بر مبنای جدیدی انجام شود، زیرا رویکردهای قدیمی دیگر پاسخ گوی وضعیت موجود نیستند.»

تبدیل سازمان امنیت و همکاری اروپا به عرصه جنگ تبلیغاتی غرب علیه روسیه 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد که غرب سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) را به عرصه اقدامات تبلیغاتی علیه روسیه تبدیل کرده است. وی تاکید کرد که از دیدگاه کشورهای غربی، سازمان امنیت و همکاری اروپا در وهله نخست ابزاری برای ارتقای منافع جمعی آنها شده است.

لاوروف گفت: در سال ۲۰۲۲، ریاست فعلی این سازمان بر عهده لهستان بود که آشکارا نگرشی ضدروسی دارد بر اساس ارزیابی ما، لهستانی ها تنها در یک چیز موفق شدند: آنها اثربخشی کار سازمان امنیت و همکاری اروپا را به صفر رساندند. و پذیرش این وضعیت از سوی کشورهای اروپایی برای ما تعجب آور نبود.

وی تاکید کرد، در حالی که سازمان امنیت و همکاری اروپا برای گفتگو و همکاری برابر بین کشورهای قاره اروپا ایجاد شده، اما در چند سال گذشته در یک بحران عمیق قرار داشته است.

Share