دلیل مهار سرعت و ثبت تخلف در جاده تهران چیست؟ | گلایه رانندگان از جریمه
پلیس راهور گیلان میگوید مسیر منتهی به میدان گیل رشت در محدوده شهری بوده و سرعت مجاز در این محدوده نیز بنابر قانون طی روز و شب به ترتیب ۶۰ و ۵۰ است در حالیکه که دوربینها در این مسیر زمانی تخلف را ثبت میکنند که سرعت خودروها از ۸۱ کیلومتر بر ساعت، تجاوز کند!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، برخی از محورها و جادهها در بعضی مناطق جز نقاط پرتردد هستند؛ محورهایی که باید برای حفظ جان مردم و ارتقای ایمنی، نظارتهای مستمر و هوشمندانه بر آنها اعمال شود.
پلیس طی سالهای اخیر بهجای گماشتن مأمور در جایجای نقاط جادهای امروزه با هوشمندسازی تلاش کرده تا در راستای حفظ و ارتقای ایمنی راهها، جان و مال مردم اقداماتی را انجام دهد که نصب دوربینهای ثبت تخلفات از نمونههای آن است.
شهر رشت جز معدود مراکز در استانها بود که طی سالهای اخیر از حداقل دوربینهای ثبت تخلفات برخوردار بود اما امروزه این دوربینها در اغلب نقاط و معابر شهری نصب هستند و بر ترافیک نظارت میکند.
یکی از مناطقی که در ماههای اخیر محل مناقشه و پربحث برانگیز در محافل و گعدهها بوده، نصب دوربین ثبت تخلف در محورهای ورودی به شهر رشت ازجمله جاده تهران است.
رانندگان که به نظر میرسد اغلب از جریمهشدگان در محور مذکور هستند، مدعیاند پلیس برای ثبت تخلف و اعمال قانون در طول محورهای منتهی به میادین در شهرها اقدام به نصب دوربین کرده که این دوربینها آشکار نیستند و از طرف دیگر رانندگان با سرعتپایین را نیز جریمه میکند!
موضوعی که سرهنگ امیر طالبی، رئیس پلیسراهنمایی و رانندگی گیلان در گفتوگو با فارس ضمن تکذیب، توضیح میدهد و میگوید: یکی از نقاط پر تصادف، پر چالش و عمومی که بین شهر و جاده مشترک است و راننده نمیتواند تشخیص دهد در شهر رانندگی میکند یا جاده، همین جاده رشت به تهران است.
به گفته وی، متأسفانه شهرداری رشت در سال ۱۳۹۴ اعلام کرد که تا ورودی شهر صنعتی در محدوده پوشش شهری قرار دارد و بر همین اساس اداره راه این محدوده را به مجموعه شهرداری تحویل داد و پلیسراهور نیز باید طبیعتاً این مسیر را از پلیسراه تحویل میگرفت.
عملاً تصادفی که در محدوده شهر صنعتی تا میدان گیل رخ دهد در محدوده شهری بوده و پلیسراهور باید پاسخگو باشد درحالیکه مبلمان این مسیر، مبلمان جادهای است.
رئیس پلیسراهور گیلان در این رابطه میگوید: پلیسراهور پس از مدتها پیگیری در شورای ترافیک توانست میدانی را جلوی لشکر عملیاتی سپاه قدس گیلان به همت شهرداری احداث کند که هماکنون بلوار کشی آن نیز در دست ساختمان است.
اما محل نصب دوربینها و سرعت غیرمجاز برای ثبت تخلف با چه کیفیتی نصبشده موضوع دیگری است که باید پلیسراهور درباره آن توضیح دهد.
سرهنگ طالبی در این رابطه نیز میگوید: پلیسراهور برای پیشگیری و مهار تصادفات با شهرداری به این نتیجه رسید که دوربین را در محدوده نصبشده فعلی نصب کند؛ اکنون دوربینها نصب و راهاندازی شدهاند.
وی گفته است: اوایل مردم با محل نصب دوربین آشنایی نداشتند اما اکنون حدود هشت ماه از نصب این دوربینها میگذرد و پلیسراهور نیز تا سه ماه اول، تخلفاتی که توسط دوربینها ثبت میشدند را در سامانه ثبت نمیکرد.
آنطور که رئیس پلیسراهور گیلان توضیح داده، پلیسراهور پیش از محل نصب دوربینها، تابلو نیز نصبکرده که حداکثر سرعت مجاز در مسیر، ۷۰ کیلومتر است و علاوه بر آن دوربین را هم برای ثبت تخلف بر روی ۸۱ کیلومتر بر ساعت تعریف کردیم یعنی اگر راننده در مسیر جاده تهران به رشت تا ۸۱ کیلومتر به بالا حرکت کند برای آن تخلف سرعت ثبت میشود.
نکته قابلتوجه اینکه علاوه بر نصب تابلو برای سرعت مجاز ترافیکی در مسیرها، رانندگان برای اخذ تصدیق و گواهینامه رانندگی آییننامههای مربوطه را نیز امتحان داده و قبولشدهاند لذا میطلبد تردد در محورها برابر مر قانون و مطابق با آییننامههای ترافیکی باشد.
سرعت در محدوده شهری طی روز و شب به ترتیب ۶۰ و ۵۰ و در مسیرهای برونشهری نیز بین ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت و در ضمن آن، تابلوهای هشداری و دستوری نیز در طول محورهای منتهی به دوربینها نیز نصبشده است.
به نظر میرسد ابراز نارضایتی برخی رانندگان از اعمال جرائم رانندگی توسط پلیسراه بیشتر نارضایتی از رفتار متخلفانه خودشان است در حالیکه باید نسبت به نوع رفتار خود درآمد و شدها بازنگری کنند.
نباید از خاطر برود کهعدم رعایت قانون ترافیکی بهویژه در مسیری که کارخانجات و شرکتهای زیادی در مسیر وجود دارد و عمدتاً رانندگان سعی میکنند تا کمبود وقت خود را با سرعت و شتاب جبران کنند، خطراتی را برای دیگران به وجود میآورد؛ نشان به این نشان که رئیس پلیسراهور گیلان خبر میدهد که طی همین ماههای اخیر چند جوان دانشجوی پزشکی در مسیر مذکور طی سانحهای واژگون و تعدادی از آنها جان خود را از دست دادند!
دیدگاه