بررسی قیمت پر فروش ترین خودروهای داخلی

قیمت روز خودرو در بازار در ۶ ماه اول سال، دچار نوسان شدیدی شد. بنابراین با توجه به تحلیل بازار و نوسانات، احتمالاً قیمت خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ نیز به همین منوال بوده و با افزایش قیمت ماشین روبه‌رو خواهیم بود.

بررسی قیمت پر فروش ترین خودروهای داخلی

در سال‌های اخیر به‌ویژه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ قیمت ماشین دائماً در حال تغییر بوده و با افزایش قیمت زیادی روبه‌رو بوده‌ایم. نوسانات نرخ ارز، مسائل اقتصادی کشور، کاهش تقاضای خرید خودروی داخلی توسط خریداران، توقیف واردات خودرو خارجی به کشور، عرضه کم خودروهای داخلی توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی و تصمیمات برجام، از عوامل مؤثر روی قیمت خودرو امروز در بازار خودرو هستند و موجب آشفتگی و نوسان در بازار خودرو شده‌اند.

در ادامه به بررسی پر فروش ترین محصولات داخلی و قیمت آنها در بازار خودرو خواهیم پرداخت، بنابراین با ما همراه باشید.

بررسی پر فروش ترین محصولات داخلی و قیمت آنها در بازار
بررسی پر فروش ترین محصولات داخلی و قیمت آنها در بازار

با توجه به افزایش قیمت روز خودرو داخلی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱، محصولات داخلی نظیر تیبا صندوقدار SX، کوییک، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس تیوفایو، رانا، دنا پلاس، ساینا و پژو ۲۰۷ از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای داخلی در بازار به شمار می‌روند.

بررسی قیمت روز خودرو در بازار

بررسی قیمت روز خودرو در بازار
با توجه به بررسی بازار خودرو در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱، بازار خودرو با نوسانات شدیدی همراه بوده است. در اوایل سال ۱۴۰۱ وزارت صمت برای ایجاد تعادل در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و ساماندهی بازار خودرو در کشور، تصمیم به حذف قرعه‌کشی و فروش خودروهای داخلی به صورت ثبت در سامانه فروش یکپارچه خودرو گرفت اما این تصمیم به علت عدم مطابقت با ساز و کارهای بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ به نتیجه‌ دلخواه وزارت مربوطه نرسید.

در نهایت بر طبق تحلیل بازار خودرو در طی ۶ ماه گذشته از سال ۱۴۰۱، قیمت ماشین‌های پرطرفدار با تیراژ بالا با افزایش چشم‌گیری روبه‌رو شد. قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی ایران‌ خودرو و سایپا با تلاش و کوشش مدیران صنعت خودرو، قطعه‌سازی و وزارت صمت در مقایسه با ماه اول سال جاری کاهش پیدا کرد اما با اتمام فصل تابستان و ورود به فصل پاییز، مجدداً با افزایش قیمت روز خودرو در بازار روبه‌رو شد.

بنابراین با توجه به تحلیل صورت گرفته قیمت روز خودرو در بازار در طول ۶ ماه گذشته، اختلاف قیمت خودرو در فروردین ماه و شهریورماه ۱۴۰۱ به طور متوسط قیمت خودرو داخلی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

همچنین بر اساس تحلیل بازار خودرو، قیمت خودروهای شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا در نیمه اول سال ۱۴۰۱ افزایش زیادی داشت. اما قیمت خودرو داخلی ایران خودرو و سایپا در تابستان توسط وزارت صمت با برگزاری طرح‌های ثبت‌نام ایران خودرو و سایپا کاهش پیدا کرد. در شهریورماه ۱۴۰۱ مجدداً قیمت ماشین شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا نیز افزایش یافت.

عوامل مؤثر در کاهش قیمت خودروهای داخلی چیست؟
عوامل مؤثر در کاهش قیمت خودروهای داخلی چیست؟

فاکتورهایی که موجب کاهش نوسانات و ثبات قیمت خودرو امروز می‌شوند، عبارتند از:

  • یکپارچه‌سازی فروش خودرو داخلی در سامانه تحت نظارت وزارت صمت
  • تداوم در قرعه‌کشی خودروهای داخلی
  • کنترل رشد تورم ماهانه
  • کاهش نرخ ارز
  • آزادسازی واردات خودروهای خارجی به کشور
  • احیای برجام
  • عرضه خوردوهای داخلی توسط شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا
  • حل کردن مشکلات اقتصادی کشور
  • کاهش تقاضا
  • ارائه پیش فروش از سمت کارخانه‌های خودروسازی داخلی کشور
  • تأمین قطعات اولیه خودروهای داخلی برای کاهش قیمت ماشین در بازار
  • ارائه خدمات پس از فروش به خریداران خودرو

پیش‌ بینی شرایط بازار در نیمه دوم سال ۱۴۰۱

همانطور که در قسمت فوق بیان کردیم، قیمت روز خودرو در بازار در ۶ ماه اول سال، دچار نوسان شدیدی شد. بنابراین با توجه به تحلیل بازار و نوسانات، احتمالاً قیمت خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ نیز به همین منوال بوده و با افزایش قیمت ماشین روبه‌رو خواهیم بود. اما در مجموع قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، عرضه و تقاضای خودرو در بازار تنها وابسته به عوامل اقتصادی و صنعتی داخلی یا خارجی نیست.

همچنین بر طبق گزارشات متقاضیان خودروهای داخلی توان خرید خودرو را ندارند و تنها عامل خرید خودروهای داخلی، استفاده از رانت و سرمایه‌گذاری است.

نتیجه‌گیری

با توجه به گزارشات و تحلیل بازار خودرو، قیمت خودروهای شرکت‌های خودروسازی داخلی ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱ دائماً در حال تغییر بوده و افزایش پیدا کرده است. بنابراین بر اساس بازار و صنعت خودرو، متقاضیان خودرو باید خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند زیرا قیمت خودروهای داخلی ثابت نبوده و دائماً در حال تغییر خواهد بود.

Share