در ۲ پنل صبح و عصر روز دوشنبه؛

اولین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا برگزار می شود

فرماندار آستارا با بیان اینکه این شهرستان در محور کریدور تجاری شمال-جنوب قرار گرفته گفت :باید تلاش ویژه‌ای صورت گیرد تا با بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود به شاهراه گردشگری نیز تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، عنایت رضایی‌پور عصر شنبه در نشست خبری اولین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا اظهار کرد: از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم ورود به حوزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا و معرفی آنها جزو دغدغه‌ها بود و از این رو ضمن ارتباط مستمر با سرمایه‌گذاران و صاحب‌نظران برای شناساندن این ظرفیت‌ها تلاش شد.

وی افزود: با این وجود نیاز بود ظرفیت‌ها در پنل‌های تخصصی و عمومی ویژه‌ای معرفی شود که در این راستا با پیگیری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان برگزاری همایش و نمایشگاه علمی و تخصصی با موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری شهرستان مرزی بندر آستارا برنامه‌ریزی شد.

فرماندار آستارا بیان کرد: این همایش در ۲ پنل صبح و عصر روز دوشنبه، ۱۲ دی در هتل اسپیناس برگزار خواهد شد و از فعالان، دغدغه‌مندان، اهل فن و افرادی که می‌خواهند در آستارا سرمایه‌گذاری کنند، دعوت می‌شود که در این همایش شرکت نمایند و مسائل را در قالبی تخصصی پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: پیش‌تر البته کارهایی انجام شده و برای مثال در مواردی طرح مشخص و مکان اجرای آن هم معین شده اما به علت برخی مسائل و مشکلات کار چندین سال معطل مانده که برای رفع چنین مشکلاتی از مدیران‌کل استان گیلان نیز برای شرکت در همایش دعوت شده است تا از ظرفیتشان استفاده کنیم و طرح‌ها را به سرانجام برسانیم.

رضایی‌پور عنوان کرد: اگر در آستارا ظرفیت ایجاد یک محیط گردشگری خوب وجود دارد، باید شرایطی فراهم گردد تا از جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری هم برخوردار شود که از جمله ملزومات آن راه‌های دسترسی خوب است که در این راستا کارهای ساخت، بهسازی و تعریض مسیرهای جاده‌ای و ریلی در حال انجام است.

وی گفت: برای اینکه گردشگران به آستارا تنها به عنوان محل عبور نگاه نکنند، در کنار اینها باید امکانات تفریحی مناسبی هم داشته باشیم که تنها با ساخت چند باب هتل این مشکل حل نمی‌شود و برای ماندگاری گردشگر باید سایر امکانات مورد نیاز فراهم باشد.

فرماندار آستارا افزود: در منطقه‌ای که از نعمت آب بی‌بهره است پارک آبی ایجاد شده اما آستارا که در کنار دریا قرار گرفته است و زمین هم دارد، فاقد چنین امکاناتی می‌باشد که در این راستا می‌توان یک پارک آبی بزرگ با استفاده از آب دریا در آن ایجاد کرد؛ باید از چنین امکان‌هایی استفاده کنیم که می‌تواند به جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران کمک کند.

وی بیان کرد: همچنین آستارا می‌تواند یک مجتمع فرهنگی، ورزشی و تفریحی با امکانات جامعی داشته باشد تا جوانان بتوانند یک روز کامل را در آنجا بگذرانند که در این زمینه باید از سرمایه‌گذاران بخواهیم دست ما را بگیرند و سرمایه مورد نیاز را فراهم کنند.

رضایی‌پور اضافه کرد: آستارا بازارچه مرزی با حدود ۶ هزار غرفه دارد اما نیاز است توسعه پیدا کند که این امر به معنای توسعه اشتغال و بهره‌وری می‌باشد و از هر مغازه دست‌کم ۲ خانوار می‌توانند امرار معاش کنند؛ شهرداری آستارا هم پیگیر این موضوع است اما از بخش خصوصی هم انتظار می‌رود در این زمینه ورود داشته باشند.

وی عنوان کرد: کار ساخت چند مجتمع تجاری نیز از چند سال پیش در شهرستان آستارا آغاز شده اما نیمه‌کاره رها شده‌اند که تکمیل آنها پیگیری می‌شود و در این راستا از سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه باشند، حمایت می‌شود.

فرماندار آستارا ادامه داد: پیش از این علاوه بر تله‌کابین حیران مجوز ایجاد یک تله‌کابین دیگر هم صادر شده و ۴۰ هکتار زمین در اختیار فردی قرار داده شده بود؛ اما بیش از ۱۵ سال خبری از ادامه کار نشده است که خلع ید واگذاری پروژه به افراد ذی‌صلاح و توانا برای به سرانجام رساندن کار پیگیری می‌شود تا به ایجاد اشتغال نیز منجر شود.

وی همچنین اظهار کرد: شهرستان آستارا این قابلیت را دارد که محل برگزاری مسابقه‌ها و همایش‌های ملی و منطقه‌ای باشد اما سالن همایش درخوری ندارد که در این راستا باید یک سالن اجتماعات خوبی ایجاد شود که بتوان از چنین ظرفیتی بهره‌برداری صورت گیرد.

رضایی‌پور گفت: اتباع کشورهای مشترک المنافع برای درمان از مرز آستارا به کشور وارد می شوند و به اردبیل، تهران و تبریز می‌روند، در حالی که با ایجاد یک بیمارستان خصوصی تخصصی می‌توان این افراد را در شهرستان ماندگار کرد؛ البته پروژه احداث هتل بیمارستانی در این زمینه تعریف شده بود که نیازمند حمایت، مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

وی راه‌اندازی کشتی گردشگری و ایجاد سایت پروازی را از دیگر مواردی برشمرد که تا کنون مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بوده اما تا کنون به نتیجه نرسیده است و باید پیگیری موانع ایجاد آنها برطرف شود تا بخش خصوصی علاقه‌مند به این حوزه ورود کنند.

فرماندار آستارا تاکید کرد: چنین منطقه‌ای البته باید امکانات زیرساختی قوی نیز داشته باشد و از این رو احداث کارخانه تولید کمپوست، سیستم فاضلاب، تیرپارک، کشتارگاه صنعتی و پایانه صادرات گل و گیاه در کنار ساماندهی تالاب استیل، ساحل صدف و سفیر امید، آبشار لاتون پیگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: همه این موارد ظرفیت‌های آستارا هستند که برای بهره‌برداری از آنها باید مسیر هموار، صدور مجوزها تسهیل، از بخش خصوصی حمایت و امنیت سرمایه‌گذاری تامین شود تا افراد توانمند در این شهرستان حضور پیدا کنند و بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

رضایی‌پور اضافه کرد: برگزاری همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا در این راستا بسیار اثرگذار خواهد بود، چرا که در کنار آن مصوبه‌ها، پیشنهادها و دیدگاه‌های جدید ارایه می‌شود که با استفاده از آنها می‌توانیم شهرستان را بسازیم و شرایط کنونی را در حد توصیفاتی که از آن انتظار داریم، برسانیم.

شهردار آستارا نیز در این نشست گفت: نخستین همایش بزرگ و قابل توجه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار و سایر مدیران ارشد گیلان برگزار خواهد شد.

میثم الوان‌پور افزود: البته در دوره خدمت دولت سیزدهم خیز بسیار مثبتی برای جذب سرمایه‌گذاران و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آستارا داشتیم که امید می‌رود در آینده نزدیک بتوانیم آنها را به مرحله اجرا برسانیم و تنها به برگزاری همایش محدود نباشد.

وی بیان کرد: برگزاری این همایش بی‌نظیر بوده و در پنلی که قرار است در نوبت صبح در هتل اسپیناس آستارا برگزار شود، تفاهم‌نامه‌هایی به امضا خواهد رسید که انتظار می‌رود در آینده نزدیک تبدیل به قراردادهایی شوند که به مرحله اجرا دربیایند.

شهردار آستارا با تاکید بر اطلاع‌رسانی کامل از سوی رسانه‌ها در زمینه این همایش اظهار کرد: تلاش می‌شود تا همایشی در شان مردم آستارا و استان گیلان برگزار شود و در جریان برگزاری نمایشگاه و پنل تخصصی نیز چند فرصت بسیار خوب سرمایه‌گذاری شهرستان مطرح خواهد شد.

ایده‌های بکر برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری آستارا حمایت می‌شود

همچنین زهرا جهانی،معاون میراث فرهنگی گیلان عصر شنبه در نشست خبری اولین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا اظهار کرد: ۲۹ عنوان تاسیسات گردشگری مصوب در کشور داریم اما اکثر مجوزها به هتل، هتل‌آپارتمان و رستوران محدود است و پروژه‌های دیگری که در سایر شهرستان‌های ساحلی و کشورهای دیگر به خوبی استفاده می‌شود، تا کنون مغفول واقع شده است.

وی افزود: شهرستان آستارا نیز به دلیل بعد مسافتی که دارد در غرب گیلان غریب واقع شده است اما ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی دارد که هنوز نتوانستیم به نحو احسن از آنها استفاده کنیم.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان بیان کرد: بر همین اساس اداره‌کل میراث فرهنگی استان گیلان در راستای توسعه شهرستان آستارا به دنبال ایده‌های نو است و تلاش می‌کند تا سرمایه‌گذاران به سمت فعالیت‌های متنوع در حوزه گردشگری در این شهرستان سوق داده شوند و طرح‌ها به احداث اماکنی مانند هتل محدود نماند.

وی اضافه کرد: از این رو پیرو سند گام دوم انقلاب، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تاکیدات رئیس جمهور، دغدغه‌های وزیر میراث فرهنگی در بحث گردشگری و نیز تاکیدات استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی گیلان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری آبان‌ماه در تالار مرکزی رشت برگزار شد و در پی آن همایش شهرستانی روز دوشنبه، ۱۲ دی در هتل اسپیناس جهت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آستارا برگزار خواهد شد.

جهانی عنوان کرد: این همایش و نمایشگاه با کمک شهرداری و فرمانداری آستارا تشکیل می‌شود تا بر اساس دغدغه‌هایی که رهبر معظم انقلاب داشتند، مشکلات سر راه سرمایه‌گذاران احصا شود و با توجه به بیانات رئیس جمهور، برای مشکلات تسهیلگری کنیم؛ چرا که در این راستا دستگاه‌های متولی با مشکلاتی دست به گریبان هستند که ناشی از ضعف ارتباطات و تعاملات بین دستگاهی است.

وی با اشاره به سیاست‌های دوگانه و اعمال سلیقه‌های شخصی در مسائل کارشناسی تصریح کرد: متقاضی راه‌اندازی رستوران دریایی در نوار ساحلی آستارا داشتیم اما برای صدور مجوز هشت سال در پی استعلام‌های مورد نیاز از دستگاه‌های دیگر سپری شد که در صورت برگزاری پنل‌های تخصصی و ایجاد تعامل بین دستگاهی، این چند سال می‌توانست به چند روز کاهش یابد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان افزود: با توجه به این شرایط تلاش داریم دستگاه‌های ذی‌ربط را پای کار بیاوریم و سلیقه‌هایی که گاهی در پشت بحث کارشناسی قرار می‌گیرد را کنار بگذاریم؛ زیرا برخی قوانین سفت و سخت، بندها و تبصره‌هایی دارد که به آنها انعطاف می‌دهد اما گاه این بندها و تبصره‌ها در حاشیه قرار می‌گیرند و استفاده نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا کار نمایشی نیست، عنوان کرد: هدف اصلی اجرای پنل‌های تخصصی است که چالش‌ها و مشکلات را احصا کند؛ چرا که برای مثال در آستارا ظرفیتی مانند تلاب استیل وجود دارد که در عمل محل پارک کامیون‌ها و ماشین‌های باری شده است، در حالی که می‌تواند به فرصتی برای گردشگری تبدیل شود.

جهانی با اشاره به نقاطی که بهره‌برداری از آنها منوط به نظر منابع طبیعی است، تشریح کرد: پروژه‌های گردشگری در کشورهای دیگر بدون جابه‌جایی خاک و تخریب در محل اجرا می‌شود که رفتن به سمت اجرای چنین پروژه‌های می‌تواند ضمن حفاظت از محیط زیست، نظر مساعد دستگاهی مانند منابع طبیعی را نیز به سرعت جلب کند.

وی اضافه کرد: از این رو در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا به دنبال طرح‌های جدید از این دست هستیم و تلاش داریم تا افرادی را که برای سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند، تشویق کنیم که دنبال ساخت و ساز و احداث بنا نباشند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تاکید کرد: بنیان اصلی این رویکرد نو از طریق آستارا که شهرستان بسیار مستعدی است، پیگیری می‌شود و قرار است به صورت فیلم، کلیپ و تابلو در غرفه‌هایی که تعبیه شده به سرمایه‌گذاران معرفی شود.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران دارای اهلیت بسیاری از جمله در آستارا هستند که از نظر مالی می‌توانند از عهده پروژه‌ها بربیایند اما این فکر اقتصادی باید به آنها ارایه شود تا افراد تنها دنبال یک هتل اقامتی نباشند؛ زیرا چنین پروژه‌هایی برای سالیان سال اجرا شده و دیگر کسی دنبال هتل‌های تکراری و طبقاتی نیست.

رویکرد جدید میراث فرهنگی به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در ادامه گفت: بازخورد تمام دلسوزی‌ها و نگرانی‌هایی که تمام مسئولان این شهرستان برای حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و ایجاد اشتغال دارند، در قالب این رویکرد جدید قابل تحقق است.

حمیدرضا آذرپور افزود: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نیز بحث اشتغال است که می‌تواند درآمدزایی، رفاه اجتماعی، ایجاد امنیت و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابعی که در اختیار داریم را به همراه داشته باشد و این امر در قالب سرمایه‌گذاری فرصت‌های گردشگری پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: استفاده درست و حفظ منابع طبیعی و موهبت‌های خدادادی وظیفه اصلی همه ما است و باید برای آن در برابر نسل آینده پاسخگو باشیم که در این راستا انتظار می‌رود شهرستان آستارا در این زمینه نه تنها پایلوت استان، بلکه پایلوت کشوری باشد و نمونه‌های موفقی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری را در آن شاهد باشیم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا نیز بیان کرد: شاید برگزاری همایشی در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری در آستارا برای برخی عجیب به نظر بیاید زیرا شهرستانی با این ظرفیت‌ها سرمایه‌گذاران خاص خود را دارد، اما در واقع یکی از محورهای این همایش بررسی مشکلات سرمای‌گذاران است.

حسن کاظمی افزود: اگرچه ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد، اما سرمایه‌گذاران بسیاری هم داریم که در مقایس‌های کوچک و بزرگ می‌خواهند کارهایی انجام دهند اما به مشکل برخورده‌اند که این همایش می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند.

وی محور دیگر را افق‌های نو در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری آستارا به یکسری بازارچه‌ها، پاساژها و تعدادی هتل محدود شده که لازم است اتفاق‌های جدیدی در بحث سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه گردشگری بیافتد تا از سایر ظرفیت‌های جنگلی و دریایی این شهرستان نیز بتوانیم استفاده کنیم.

برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگرپذیری، وجود منطقه ویژه اقتصادی، فاصله کم تا منطقه آزاد انزلی، همجواری با جمهوری آذربایجان و دسترسی به کشورهای مشترک المنافع از طریق زمینی، دریایی و ریلی در کنار نزدیکی به پایتخت در مقایسه با سایر نقاط مرزی کشور از جمله مزیت‌های شهرستان مرزی بندر آستارا است.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

Share