گزارش دیارمیرزا از جلسه مشترک شهرداران یزد و گیلان در آستارا؛

پیشنهاد خواهرخواندگی میان آستارا و یزد | دومین منبع درآمد گیلان شهرستان آستارا است

فرماندار آستارا در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های پیوند خواهرخواندگی بین آستارا و یزد گفت: آستارا و یزد شباهت‌های بسیاری در حوزه فرهنگ دارند و وجوه بارز فرهنگی می‌تواند با پیوند خواهرخواندگی میان این دو شهر قدیمی و فرهنگی افزایش مناسبات را شامل شود.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه مشترک شهرداران استان‌های یزد و گیلان با حضور مسئولان در سالن اجتماعات شهرداری بندر مرزی آستارا برگزار شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان در این جلسه پسماند را در گیلان و مازندران یک بحران دانست و گفت: وضعیت مناسبی برای دفع زباله در این استان‌ها نداریم و و مدیریت پسماند گیلان امروز نیاز به بررسی بیشتر دارد.

شهشهانی با اشاره به میزان فعالیت های پسماند شهرستان آستارا گفت: طراحی محل دفن بهداشتی زباله در آستارا با دریافت اعتبار یک میلیارد تومانی انجام شده و با یک برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این مکان تجهیز و وضعیت دفع پسماندها را بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به اولویت بودن پسماند در استان های شمالی برای دولت گفت: خوشبختانه اعتبارات خوبی در جهت دفع پسماند برای این حوزه متصور شده است.

شهشهانی با اشاره به وضعیت دفع زباله سراوان گفت: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری ساماندهی محل دفن زباله سراوان در حال انجام است و احداث جاده دسترسی، احداث پشته های خاکی، تصحیح شیب و پوشش محل دفن، هدایت آب های سطحی و احداث ۲۴ حلقه چاه خروج گاز از اهداف مهم این پروژه بوده و با تخصیص اعتبارات وضعیت این منطقه بهتر خواهد شد.

تولید ۵۰ درصد نیاز کاشی و سرامیک کشور در یزد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان یزد در این جلسه با اشاره به ۵۰ میلیمتر میانگین بارش این استان در سال گفت: بحث کمبود آب در یزد یک معضل بسیار جدی بوده و دولت در بحث انتقال آب از سرچشمه زاینده رود عملیات مهمی را انجام داده است.

یارمند با اشاره به احداث چاه های با عمق بیش از ۲۰۰ متر در یزد در جهت تامین آب گفت: ۵۰ درصد نیاز کشور در تولیداتی همچون کاشی و سرامیک را استان یزد تامین می کند و این استان مهم در کشور در جهت بازآفرینی فضاهای فرهنگی نیز گام‌های مهمی را در جذب گردشگر برمی‌دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های جریان محور در یزد گفت: ۷۰۰ هکتار از بافت با ارزش یزد به دلیل بافت بومی، سنتی و اقلیمی ثبت جهانی شده و در زمینه باز آفرینی شهری نیز اقدامات خوب اشتغال محوری انجام شده است.

مشاور امور عمرانی استانداری یزد نیز در این جلسه با اشاره به لزوم برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در جهت توسعه شهر توسط شهرداری ها گفت: اولین مرحله توسعه تدوین برنامه و نکته مهمتر عدم کپی برداری برنامه از شهرهای دیگر است.

آخوندی یکی از موفقیت‌های شهرداری‌ها را چابک‌سازی دانست و بیان کرد: برون‌سپاری و خصوصی‌سازی باید همواره مورد توجه باشد و شهرداری‌ها نباید در تأمین حقوق کارکنان خود به مشکل بخورند.

وی ادامه داد: اگر شهرداری نتواند عملکرد خود را در سایت و فضای مجازی انتشار بدهد نمی‌تواند موفق شود، گسترش عملکرد شهرداری با ایجاد انگیزه و محیط رقابتی و نگاه مثبت شهروندان رضایت عمومی را پدید می آورد.

پیشنهاد خواهرخواندگی بین آستارا و یزد

فرماندار آستارا در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های پیوند خواهرخواندگی بین آستارا و یزد گفت: آستارا و یزد شباهت‌های بسیاری در حوزه فرهنگ دارند و وجوه بارز فرهنگی می‌تواند با پیوند خواهرخواندگی میان این دو شهر قدیمی و فرهنگی افزایش مناسبات را شامل شود.

حسن رستم زاده با اشاره به نقش شهرداری در عمران و آبادی شهر گفت: امروز بحث های مختلف مدیریت شهری و نقش حق به شهر و توسعه بی رویه بافت‌های شهری تراکم و ساختمان سازی بدون در نظر گرفتن مناسبات فرهنگی نیاز این گونه جلسات را بیش از پیش نمایان می‌کند.

نماینده عالی دولت در آستارا بافت دو استان گیلان و یزد را در یک اقلیم کاملاً متفاوت دانست و تصریح کرد: همین نکته می‌تواند یک نقطه قوت در تبادل افکار باشد و آستارا امروز در بحث پسماند باید تلاش کند تا یک شهر بدون زباله باشد.

رستم زاد با اشاره به ارتقای درجه شهرداری آستارا گفت: ارتقای درجه شهرداری آستارا از ۷ به ۸ نشان از تلاش و کوشش های شبانه روزی مجموعه شهرداری این شهر را دارد و از نگاه وزیر محترم کشور و استانداری گیلان در این قضیه تشکر ویژه دارم.

فرماندار آستارا این شهرستان را دروازه طلایی کشور دانست و بیان کرد: آستارا یک اهرم مهم در توسعه و پیشرفت کشور بوده و این نقطه مهم اهمیت خود را همواره نشان داده است، چشم ها را نمی توان به روی اهمیت است را بست.

دومین منبع درآمد گیلان شهرستان آستارا است

شهردار آستارا در این نشست با اشاره به دستور مدیر کل امور شهرداری های استانداری گیلان در تشکیل این جلسه گفت: آستارا به موازات شهر همنام خود در جمهوری آذربایجان یک نقطه مهم در کشور بوده و تنها شهر مرزی جمهوری اسلامی ایران است که دارای سه مرحله آبی ریلی و خشکی با کشور همسایه است.

جواد معیتی با اشاره به جمعیت ۵۴ هزار نفری شهر آستارا گفت: آستارا ۱۷درصد اهل تسنن در کنار برادران شیعه داشته و۹۸/۲ درصد با سواد، ۴۷ درصد دارای تحصیلات عالی و ضریب رشد جمعیت ۱/۲ درصدی است.

معیتی مرز آستارا سومین مرد فعال کشور دانست و گفت: آستارا امن ترین و پر درد ترین مرز زمینی کشور با تردد روزانه دو هزار نفر را دارد و دومین منبع درآمد گیلان شهرستان آستارا با ماهیانه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان درآمد از ارزش افزوده است و امروز گمرک آستارا با صادرات محصولات مختلف از جمله کشاورزی یک توان و ظرفیت اقتصادی مهم در استان گیلان است.

شهردار آستارا با اشاره به حضور ۶ میلیون گردشگر در تابستان سال جاری در این شهرستان گفت: حدود ۳۲۰۰۰ تردد در اوایل سال جاری از مرز آستارا انجام شده و برنامه‌های شهرداری برای جذب توریست کاملاً فعال است و با فراهم کردن زمینه جذب سرمایه‌گذار در آستارا از تمام توان این شهر در بحث جذب گردشگر استفاده میکنیم.

معیتی با انتقاد از نبود فرودگاه و کارخانجات در آستارا گفت: مشکلاتی همچون جمع آوری آبهای سطحی نیز در آثار آن نیاز به نگاه ویژه دارد و مشکل زباله آستارا همچون دیگر شهرهای استان گیلان باید بالاخره حل شود.

در ادامه سفر یک روزه شهرداران استان‌های یزد و گیلان به شهرستان آستارا بازدید از طرح های عمرانی این شهرستان انجام شد.

به گزارش دیارمیرزا شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غربی ترین نقطه استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

Share