رشت همچنان اندرخم یک کوچه است

آغاز ساخت بزرگترین نیروگاه تولید برق از زباله کشور در مشهد توسط بخش خصوصی

ساخت بزرگترین نیروگاه تولید برق از زباله کشور در مشهد با هدف تولید برق از زباله با سه دستگاه مولد و با مبلغ سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در سایت شماره ۲ بازیافت مواد و تبدیل انرژی واقع در کیلومتر ۳۵ محور مشهد – میامی آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از شهرآرانیوز، سید عبدالله ارجائی، در مراسم آغاز عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه تولید برق از زباله کشور در مشهد اظهار کرد: نیروگاه بیوگازسوز شماره ۲ با هدف تولید برق از زباله با سه دستگاه مولد و مبلغ سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در سایت شماره ۲ بازیافت مواد و تبدیل انرژی واقع در کیلومتر ۳۵ محور مشهد – میامی قرار دارد.

وی افزود: در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه قرارداد احداث و بهره برداری میان سرمایه گذار و شهرداری مشهد در محل معاونت اقتصادی شهرداری با حضور نمایندگان سازمان مدیریت پسماند و سرمایه گذار امضا شد و مدت زمان قرارداد خرید تضمینی برق با ساتبا ۲۰ سال و مدت زمان احداث و بهره برداری از زمان ابلاغ قرارداد ۱۸ ماه است.

شهردار مشهد گفت: مساحت این میدان گازی ۵۰ هکتار، تعداد چاه‌های پیش بینی شده ۷۰ حلقه چاه بیوگاز، مساحت زمین محل احداث نیروگاه بیوگازسوز چهار هزار و ۱۴۰ متر مربع و محل اتصال نیروگاه به شبکه برق ۲۰ کیلوولت، پست برق شرکت توزیع واقع در ورودی سایت شماره ۲ است که از سیستم بازچرخش شیرابه در بخشی از سایت میدان گازی استفاده می‌شود.

ارجائی خاطرنشان کرد: از جمله اهداف زیست محیطی این پروژه می‌توان به میزان جلوگیری از انتشار CH۴، انرژی حاصل از سوختن ۱۰ مترمکعب بیوگاز معادل انرژی حاصل از سوختن ۶ مترمکعب گاز طبیعی و ۳۰ لیتر گازوئیل است و در نیروگاه بیوگازسوز سالانه حدود ۳ میلیون مترمکعب گاز استحصال می‌شود.

سید عبدالله ارجائی در مراسم آغاز عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه بیوگازسوز کشور اظهار کرد: برخی دارایی‌های وجود دارد که خیلی خوب از ان استفاده نمی‌شود و مولد سازی دارایی‌های راکد سیاستی است که در این شرایط اقتصادی در پیشبرد اهداف کمک میکند.

شهردار مشهد بیان کرد: در معاونت خدمات شهری دارایی‌هایی همچون استفاده از پل عابر پیاده پهن پیکر است که می‌تواند تبدیل به یک فضای تجاری، گالری و فضای فرهنگی شود.

ارجائی خاطرنشان کرد: زباله سرمایه عظیمی است که روزانه بیش از دو هزار تن جمع اوری می‌شود و درخواست ما از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری افزایش درصد تفکیک از مبدا است که به رکورد ۱۲ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: البته اگر سهم جمع اوری هوشمند را از ۴ درصد افزایش دهیم گام بلندتری برداشته شده که از طریق تقویت شرکت‌ها و افزایش تعداد آن محقق می‌شود.

شهردار مشهد تصریح کرد: یکی از موضوعات دیگر محله‌های پایلوت تفکیک از مبدا ۱۰۰ درصد است که از استاندار درخواست داریم زمینه را فراهم کند تا این موضوع را در چند محله آغاز کنیم.

ارجائی عنوان کرد: از دیگر دارایی‌ها می‌توان به گاز متان و دی اکسید کربن که در لندفیل تولید می‌شود، اشاره کرد؛ امروز خوشحالیم با مشارکت بخش خصوصی دغدغه‌مند و داخلی پس از هشت ماه کار کارشناسی به توافق رسیدیم و امروز اماده اجرای عملیات احداث بزرگترین نیروگاه بیوگازسوز کشور هستیم.

وی ادامه داد: انشاالله در آینده گاز متان و دی اکسید کربن تولید شده به روش طبیعی توسط لندفیل توسط این نیروگاه استحصال و تبدیل به برق پاک می‌شود که نوید بخش اتفاقات مبارک و مهم است.

Share