آوای سلامت؛

چه بخوریم که به آب مروارید مبتلا نشویم؟

آیا چشمان شما تمامی مواد مغذی مورد نیاز جهت پیشگیری از آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی را در اختیار دارد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، چشم‌ها نیز به مواد مغذی نیاز دارند و این مواد می‌توانند از بیماری‌هایی نظیر کاتاراکت یا همان آب مروارید، دژنراسیون ماکولار و سایر بیماری‌های چشمی پیشگیری کنند. بر همین اساس باید پرسید که برای حفظ سلامت چشم‌مان چه مواد غذایی را باید مصرف کنیم؟ .

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در ادامه توصیه‌های تغذیه‌ای برای حفظ سلامت چشم‌ها می‌آید:

– کلم پیچ:  برگ‌های سبز این کلم منبع غنی از لوتئین و زگزانتین است که مرتبط با ویتامین A و بتاکاروتن هستند. تحقیقات نشان داده است که این ترکیبات بافت چشم را از خطرات نور آفتاب محافظت می‌کند و ریسک کاتاراکت یا آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد. منابع خوب دیگر این مواد مغذی شامل سبزیجات برگ سبز تیره مثل کلم، اسفناج، کلم بروکلی، کیوی، انگور قرمز، پرتقال، ذرت، انبه و خربزه است.

در عین حال بدن ما برای جذب لوتئین و زگزانتین نیاز به چربی دارد. بنابراین خوردن این منابع را حتما با کمی چربی همراه باشد. کلم یک ماده غذایی تک منظوره نیست، بلکه این سبزی حاوی ویتامین C و بتاکاروتن نیز هست که از دیگر مواد مغذی مفید برای چشم هستند.

– سیب زمینی:  یک منبع خوب بتاکاروتن است که ممکن است پیشرفت دژنراسیون ماکولا را کُند کند. بدن شما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند و این ویتامین از خشکی چشم‌ها و کوری شبانه جلوگیری می‌کند. بتاکاروتن و ویتامین A به کاهش خطر عفونت چشم نیز کمک می‌کنند. اگر سیب زمینی دوست ندارید، سعی کنید از دیگر مواد غذایی مانند هویج و کدو یا مواد غذایی به رنگ سبز تیره شامل اسفناج، بتاکاروتن خود را به دست آورید. جگر، شیر و تخم مرغ دیگر منابع عالی ویتامین A هستند و همانند لوتئین و زگزانتین، بتاکاروتن و ویتامین A در هنگام غذا خوردن با یک چربی سالم مانند روغن زیتون جذب می‌شوند.

– توت فرنگی: توت فرنگی تازه یک ماده غذایی مفید برای چشمان شماست. این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان بوده که می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. همچنین مطمئن شوید که در بشقاب خود از سایر غذاهای غنی از ویتامین C شامل فلفل، بروکلی، مرکبات مانند نارنگی و گریپ فروت در طول روز استفاده کرده‌اید.

– سالمون: اگر چشم شما دچار خشکی است به میزان کافی امگا ۳ مصرف کنید تا این مشکل شما برطرف شود. همه روزه مقدار کافی چربی مفید را می‌توانید  از راه مصرف سالمون یا سایر انواع ماهی‌ها، گردو که حاوی ویتامین E بوده که آن نیز برای چشم مفید است و تخم کتان دریافت کنید. سالمون همچنین منبع خوبی از ویتامین D است که به محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند. ویتامین D  را می‌توان با مصرف ماهی‌های ساردین، شیر و آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز به دست آورید.

– چای سبز:  یک فنجان چای سبز بیش از یک نوشیدنی آرامش بخش و خوشمزه است. آنتی‌اکسیدان آن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک کند. چای سبز حاوی مواد سلامت بخشی است که به نام کاتچین شناخته می‌شود که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. سایر غذاهایی که حاوی کاتچین هستند عبارتند از شراب قرمز، شکلات، انواع توت‌ها و سیب. چای سیاه هم دارای کاتچین است ولی مقدار آن کمتر از چای سبز است.

Share