نقش مؤثر قیام میرزا کوچک جنگلی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی

میرزا با مشکل نفوذی‌ها درگیر بود | میرزا برای ملت خود به نام اسلام فکر می‌کرد

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه زندگی دینی مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی با آیات و روایات آمیخته بود، گفت: سید حسن مدرس و میرزا کوچک‌خان جنگلی در تاریخ یک قرن اخیر ایران نقشی بی‌بدیل در ارتقای جایگاه ایران و بعثت انقلاب اسلامی داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله رسول فلاحتی روز پنج شنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۱ در کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: سید حسن مدرس و میرزا کوچک‌خان جنگلی در تاریخ یک قرن اخیر ایران نقشی بی‌بدیل در ارتقای جایگاه ایران و بعثت انقلاب اسلامی داشتند.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی یک حرکت متفاوت بود که به افول قدرت‌های بعد از جنگ جهانی دوم منجر شد و این حرکت به رهبری امام به عنوان عالمی فرزانه دنبال شد و امروز بخش عظیمی از دنیای بشر اعم از مسلمان و غیر مسلمان از قم معارف دین خدا را دریافت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با تجلیل از شخصیت و قیام میرزا کوچک جنگلی، افزود: دفاع از چنین مجاهدانی به منزله دفاع از منزلت روحانیت شیعه است که با زندگی خون بار خود توانستند اسلام را به این دوره از تاریخ برسانند.

وی در ادامه به پیشینه زندگی میرزا کوچک خان جنگلی پرداخت و عنوان کرد: «میرزا بزرگ» پدر میرزا کوچک خان از اهالی قزوین قدری درس خواند و به لحاظ داشتن چندی سواد به گیلان آمد چرا که گیلان رتبه‌های اول را در داشتن کتابخانه، شهرداری و خط آهن داشت و گیلان از این حیث زبانزد بود و جایگاه نخست را در میان استان‌ها به خود اختصاص داده بود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی از نام‌گذاری پسر دوم «میرزا بزرگ» با نام یونس یاد کرد و گفت: میرزا کوچک خان جنگلی عنوانی بود که بعدها به این شخصیت اختصاص یافت، در نوجوانی به مکتب خانه یا حوزه علمیه آمد و در مدرسه حاجی حسن محله صالح آباد قدری درس خواند و بعد به مسجد جامع و به تعبیر برخی از نویسندگان به صالحیه قزوین آمد و بعد به تهران آمد و در مدرسه محمودیه درس خواند.

امام جمعه رشت ادامه داد: از جمله دوران‌های طلایی هر انسان این است که در عمرش از اساتیدی بهره‌مند شود که شالوده فکری، اخلاقی و علمی او را ساختارسازی کند و میرزا از موهبت الهی برخوردار بود. شاید از آغازین روزهای طلبگی‌اش در کلاس مرحوم سید عبدالوهاب که در مکتب مرحوم محقق خراسانی درس خواند، روحیه مبارزه و مجاهدت علیه ظلم و ظالم را پیدا کرد. بعید نیست که منشأ فکری این شخصیت توانست زیر بنای فکری مبارزه علیه ظلم و استبداد را در میرزا ایجاد و احیا کند.

فلاحتی مطرح کرد: ما میرزا را اگر تکریم می‌کنیم و اگر او را گرامی می‌داریم به اعتبار دو مفهوم است، مفهوم نخست روحانی بودن اوست و دوم اینکه آرام ننشست و در روزگاری که جامعه اسلامی به او نیاز داشت به پا خاست و قیام کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان ادامه داد: میرزا کوچک خان جنگلی خود را محدود به مدرسه و حجره نکرد، از این جهت امام در سن ۱۴ سالگی صدای این مرد بزرگ را شنید، میرزا در سال ۱۲۵۹ شمری به دنیا آمد و امام ۱۲۸۲ متولد شد و میرزا بزرگ بود و وقتی امام آوازه میرزا را شنید خواست به شمال برود اما برادر ایشان، امام را از این کار منصرف کرد.

فلاحتی اظهار کرد: امام در سفری به خراسان و بعد از آن به گیلان می‌رود و بعد از شهادت میرزا، جایگاه و شخصیت این فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه زندگی دینی مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی با آیات و روایات آمیخته بود، گفت: بخشی از آیاتی که در حوزه یک عالم دینی می‌خواند آیاتی است که به بیان تکالیف یک انسان حوزوی می‌پردازد.

امام جمعه رشت تصریح کرد: نزول رحمت الهی منوط به داشتن ولی الهی است و به همین علت است که گفته‌اند نصرت در کنار ولی و رهبری است تا بتواند جامعه را مدیریت کند، در تمام دوران‌های تاریخ جوامع بشری اگر رهبرانی الهی داشتند آن رهبران سبب نزول رحمت الهی بودند. در جنگ بدر و احزاب، رحمت خداوند نازل شد چرا که پیامبر در کنار مردم بود.

وی با بیان اینکه دستاوردهای جامعه و پیشرفت علم و حفظ تمامیت ارضی ایران را مدیون رهبری هستیم، گفت: یک شخصیت سیاسی آمریکایی می‌گوید مشکل ما این نیست که ایران دارای سلاح هسته‌ای شود مشکل ما ظرفیت منابع انسانی است، منابع انسانی که امروز این گونه درخشید و در تمام ساحت‌های انقلاب مردم در کنار روحانیت ماندند و انقلاب و روحانیت را رها نکردند، جنگ هشت‌ساله، کودتا، فتنه ۸۸ و فتنه‌های اخیر از جمله این مصادیق است.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان ادامه داد: میرزا در سال ۱۲۹۴ کمیته اتحاد اسلام را تشکیل داد، این نشان می‌دهد که طلبه درستی بود، او اتحاد اسلام را مطرح کرد چرا که مبانی کلی و اصولی که مسلمانان دارند و می‌توانند مقابل دشمن ایستادگی کنند در این اتحاد مطرح است.

فلاحتی تصریح کرد: سید محمود روحانی که خود یک شخصیت حوزوی برجسته بود و برخی دیگر از مجتهدان از ایشان حمایت کردند و میرزا فتوحاتی از نظر علمی داشته است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) طرفدار فقه جواهری بودند و در دوران نهضت انقلاب فرمودند که ما به دنبال استقلال ایران و حکومت ملی و کمک به مردم ایران هستیم.

فلاحتی با بیان اینکه عده‌ای امروز می‌خواهند پیام میرزا را مصادره کنند، تصریح کرد: میرزا برای ملت خود به نام اسلام فکر می‌کرد و برای ملت ستمدیده اسلام به نام اسلام حرکت می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان به نفش مخرب نفوذی‌ها در ضربه زدن به نهضت‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از آفات نهضت‌ها نقش نفوذی‌هاست، پیامبر می‌گوید اگر ابوسفیان اسلام آورد برای این بود که معاویه را در درون جامعه جای دهد، نهضت آیت الله مرحوم کاشانی با به میدان آمدن نفوذی‌ها همراه بود، میرزا هم با مشکل نفوذی‌ها درگیر بود.

Share