سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

تقویت نظام آموزش پیش از ازدواج زوجین یکی از راه‌های افزایش جمعیت است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت جمعیتی، گفت: یکی از عمده کارها در حفظ و افزایش جمعیت، آموزش پیش از ازدواج زوجین به جهت تبیین جایگاه خانواده و اهمیت فرزندآوری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام سعید مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان به همراهی دو تن از معاونین اداره کل با دکتر حیدرعلی بالو سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دفتر ریاست دانشگاه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

حیدرعلی بالو، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با ابراز خرسندی از حسن توجه سازمان تبلیغات اسلامی به مقوله جمعیت و بهداشت خانواده، اظهار کرد: تلاش‌های مربیان، مبلغان و روحانیون در امر ترویج ازدواج و حمایت از بنیان خانواده بسیار حائز اهمیت و موردتوجه است.

وی با بیان اینکه علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته، کشور و ازجمله استان گیلان در مقوله جمیعت وضعیت مطلوبی ندارد، افزود: بالا بودن سن ازدواج به‌ویژه در تحصیل‌کرده‌ها، شیوه نامناسب سبک زندگی، افزایش آمار طلاق و همچنین کاهش فرزند آوری در کشور بویژه در استان گیلان، چالش جمعیتی است و باید تلاش‌ها برای برون‌رفت از این معضل، موردتوجه قرار بگیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از عمده کارها در حفظ و افزایش جمعیت را آموزش پیش از ازدواج زوجین به جهت تبیین جایگاه خانواده و اهمیت فرزند آوری دانست و گفت: ضمن تقدیر از زحمات اساتید و مربیان در کلاس‌های پیش از ازدواج باید افزایش مدت‌زمان برای آموزش اولیه زوجین، تشدید نظارت‌ها بر امور آموزشی در کلاس‌ها، بهبود فضای آموزشی و توجه به رفاهیات مربیان و آموزش گیرندگان بیش ازپیش مورد توجه قرار گیرد. .

بالو همچنین با استقبال از پیشنهادت سازمان تبلیغات اسلامی به جهت افزایش غنا و کیفی‌سازی نظام آموزش پیش از ازدواج زوجین، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه پیامکی برای آموزش مداوم زوجین و همچنین برپایی اردوهای ویژه زوج‌های جوان به پیشبرد اهداف کلاس‌های آموزش بسیار کمک می‌کند و می‌تواند به‌عنوان یک طرح اثربخش در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌عنوان یک طرح آزمایشی و البته الگو موردتوجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام‌ سعید مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان نیز در این نشست، مقوله جمعیت و آسیب‌های وارده به آن را موردتوجه قرار داد و اظهار کرد: گیلان از استان‌های سالمند در کشور است و باید متغیرهای این آسیب، بصورت راهبردی موردتوجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای طرح صیانت از جمیعت و حمایت از خانواده، افزود: ارائه دروس احکام و اعتقادی در کلاس‌های پیش از ازدواج در استان گیلان برگزار می‌شود و تقویت ارتباط طلاب، مبلغین و روحانیون با متصدیان در مراکز بهداشت می‌تواند به افزایش زادآوری و پویایی جمعیت کمک کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان یکی از راهکارهای مناسب برای گفتمان‌سازی در مقوله فرزند آوری و جمعیت را آموزش به زوج‌های جوان و تبیین اهمیت موضوع به آن‌ها دانست و افزود: مجموعه‌ای از اقدامات برای حفظ جمعیت و فرزند آوری لازم است و می‌طلبد در کنار آموزش احکام و مباحث اعتقادی، مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن در مسئله جمعیت به‌صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام مهدوی، یکی از اقدامات مؤثر در تقویت نظام آموزشی پیش از ازدواج را تعامل و حمایت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و گفت: برگزاری اردوهای مشترک آموزشی- تفریحی و توجیهی برای زوج‌های جوان در طرح صیانت از جمعیت و حمایت از خانواده، بسیار مؤثر است.

وی آموزش احکام در خصوص بارداری و تبیین مبانی دین در خصوص سقط‌جنین و دستورات دین در این رابطه برای زوجین، بسیار در کاهش شمار سقط‌جنین مؤثر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان افزود: همگرایی و تعامل دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مبلغان و مربیان سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه کاهش سقط‌جنین، می‌تواند به حل مشکل جمعیتی استان کمک کند.

Share