آغاز فرآیند پرداخت اعتبار تکمیل طرح ملی اتصال بندر کاسپین به خط ریل سراسری
سخنگوی سازمان از آغاز فرآیند پرداخت اعتبار تخصیص یافته در خصوص تکمیل طرح ملی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت خبر داد و اظهار داشت: روند پرداخت ۱۸۰ میلیارد تومان از اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرده به حساب پیمانکار این طرح شروع شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان از آغاز فرآیند پرداخت اعتبار تخصیص یافته در خصوص تکمیل طرح ملی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت خبر داد و اظهار داشت: با پیگیریهای عیسی فرهادی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان، و اسداله عباسی استاندار گیلان؛ روند پرداخت ۱۸۰ میلیارد تومان از اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرده به حساب پیمانکار این طرح شروع شده است.
وی با اشاره به اینکه پرداخت در حال انجام، با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی طرح مزبور صورت میگیرد تصریح کرد: تا کنون بیش از ۷۵ درصد از عملیات ایجاد خط راه آهن از ایستگاه پیربازار رشت به مجتمع بندری کاسپین در زمینه تملک اراضی، زیرسازی و روسازی، انجام شده و با تزریق مالی به پیمانکار امید میرود روند تکمیل طرح ملی مزبور تسریع یابد.
کاظمیان طول خط آهن رشت به منطقه آزاد انزلی را ۳۵ کیلومتر و میزان ریلگذاری را ۱۴ کیلومتر بیان کرد و گفت: با توجه به دستور اکید رییس جمهور در سفر سال گذشته به استان و منطقه آزاد انزلی، مبنی بر تسریع در عملیات تکمیل این طرح ملی، و دستور معاون اجرایی رییس جمهور در خصوص اهمیت سرعت بخشیدن به بهره برداری؛ امید میرود تا بهار سال آتی شاهد اجرایی شدن حمل و نقل ریلی از طریق مجتمع بندری کاسپین باشیم.
سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی اتصال این منطقه به خط ریل و ساخت اسکه رو رو به منظور نقل و انتقال مستقیم بار از قطار به کشتی را مهمترین طرحهای منطقه متبوع خود جهت تکمیل حلقههای زیرساختی فعالسازی کریدور شمال-جنوب عنوان کرد و افزود: از سوی دیگر با وصل شدن استان گیلان به شبکه ریلی کشور عملاً دریای کاسپین و دو دریای جنوبی ایران یعنی خلیج فارس و دریای عمان به صورت ریل به یکدیگر وصل میشوند، موضوعی که میتواند نقش مهمی در افزایش، سرعت بخشیدن و کاهش هزینههای حمل و نقل کالا میان دو سوی کشور ایفا نماید.
وی دستاورد دیگر بهره برداری از دو طرح ملی منطقه متبوع خود را فرصتسازی جهت ترانزیت کالا میان کشورهای اوراسیا، حاشیه دریای کاسپین و دولتهای عرب سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان ارزیابی نمود و گفت: در واقع با بهره برداری از طرحهای مزبور؛ و با راهبرد هم افزایی این سازمان با فعالین بخش خصوصی مناطق آزاد و اتاقهای بازرگانی و حمایت مسئولین عالی رتبه نظام، منطقه آزاد انزلی به دلیل نقش محوری در کریدور شمال-جنوب و مسیر ترانزیتی چین-قزاقستان-ایران، به مرکز مبادلات کالایی کشورهای روسیه، هند، و چین با کشورهای اوراسیا، غرب و جنوب آسیا تبدیل میشود.
گفتنی است راه آهن رشت- آستارا و رشت به بندر انزلی دو مسیر اصلی ریلی کریدور شمال-جنوب محسوب میشود که به دلیل برخی مسائل زیست محیطی احداث مسیر فرعی به منطقه آزاد انزلی در اولویت کاری قرار گرفته تا در ادامه ریل به دومین مجتمع بندری این منطقه یعنی بندر انزلی متصل گردد. در همین راستا از مجموع مسیر ۳۵ کیلومتری از ایستگاه پیربازار به اسکله رو رو مجتمع بندری کاسپین، کمتر از یک کیلومتر در محدوده منطقه واقع شده که سازمان ۹۵ درصد از قدرالسهم ۴۵ میلیارد تومانی خود در این طرح تودیع نموده است.
دیدگاه