دهنوی: موافق بررسی طرح اصلاح قانون حمل سلاح توسط نیروهای مسلح نیستم

نادری: مجلس پیگیر برداشتن فیلترینگ است | اتفاقات اخیر کشور را جنبش می‌دانم

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که اخیرا دیدیم این بود که دانشگاه از فرهنگ نخبگانی خود فاصله گرفت اتفاقی که باید رخ دهد این است که دانشگاه باید ضمن احترام به توده به فرهنگ نخبگانی خود بازگردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایلنا، نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران توسط بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی مستقلین و جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد.

سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این نشست طی سخنانی گفت: در همه سال‌های گذشته که در جامعه تحولات مختلف رخ می‌داد علیرغم تند شدن فضای جامعه اما هیچ‌گاه دانشگاه و دانشجویان وارد این فضا نمی‌شدند. وقتی فضای دانشجویی از این مسأله تاثیر بپذیرد و فضای دانشگاه رادیکال شود، مسیر گفت‌وگو با انسداد مواجه می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که دستی در کار است که فضای دانشگاه را رادیکال کند تا دانشجویان به این نتیجه برسند که مسیر گفت‌وگو به سرانجام نمی‌رسد و در نتیجه آن دانشجویان در فضای رادیکال شده به این نقطه برسند که وارد فرآیند اعتراض خیابانی شوند.

دهنوی با بیان اینکه دشمنان ایران به دنبال این هستند که فضای آکادمیک ما را رادیکال کنند تا مسیر گفت‌وگو را در بن بست القا کنند و فضا ملتهب شود، تاکید کرد: این در حالی است که دانشگاه  همواره مبدأ گفت‌وگوها در جامعه بوده و بعد گفت‌وگو از دانشگاه به سطح جامعه منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: اخیراً با این فضا مواجه هستیم که بسیاری از دانشجویان می‌گویند در حال اپلای کردن و مهاجرت هستند، اما من همواره به دانشجویان گفته ام که اگر شما نخبگان تصمیم به رفتن بگیرید پس چه کسی بماند و در مسیر اصلاح امور و ساختن کشور حرکت کند.

احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو هیات رییسه مجلس هم در این نشست عنوان کرد: من پیش از این گفتم که اتفاقات اخیر کشور را جنبش می‌دانم و اگر این جنبش را نشناسیم نمی‌توانیم تصمیم‌گیری درستی پیرامون آن داشته باشیم.

وی افزود: روندهای اعتراضی در ایران را اگر بررسی کنیم مبدا این اعتراضات را در ۷۸ و بعد ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ داشتیم و بعد از آن چند اعتراض منطقه‌ای داشتیم تا امروز در سال ۱۴۰۱، این نشان می‌دهد که روندها سریع‌تر شده و جنس آن تغییر کرده است.

نادری یادآور شد: در جنبش اعتراضی اخیر روند عوض و جنس آن تغییر کرده و یک جنس فرهنگی به خود گرفته است. در مورد شعار زن، زندگی، آزادی و بحثی که در حوزه مخالفت با حجاب می‌شود من جایی هم گفتم که مشابهت‌هایی میان این جنبش با جنبش ۱۹۶۸ می‌بینم.

این نماینده تهران عنوان کرد: اما نکته‌ای که در خصوص این جنبش اجتماعی وجود دارد بحث پایه اقتصادی آن است، اگر‌چه جنبش فرهنگی است اما پایه اقتصادی دارد. اتفاقاتی در یک دهه اخیر رخ داد که اگر این وقایع را درست تحلیل کنیم از تحلیل وقایع اخیر ناتوان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در دهه هفتاد خورشیدی در دولت آقای هاشمی شاهد یک تغییر، شیفت و انحراف در انقلاب و یک سیستم نئولیبرال در کشور بودیم که در دولت آقای روحانی ادامه همان دوره رقم خورد‌. نئولیبرالیسم هرکجای دنیا پیاده شد، نتیجه‌اش همین وضعیتی شد که اکنون در ایران می‌بینیم. از شیلی تا آمریکای ریگان تا انگلیس و در کشورهای دیگر فاجعه‌ای رقم خورده که اکنون در کشور مشاهده می‌شود.

نادری با بیان اینکه سیاست‌های نئولیبرال‌ در دولت روحانی وضعیت بحرانی را رقم زد و طبقه متوسط تضعیف و حذف شد و به طبقه پایین‌تر اقتصادی پرت شد، خاطرنشان کرد: آیا دانشگاه به تعبیر فرانکفورتی باید از فضای علمی فاصله بگیرد و خودش را با توده هماهنگ کند؟ آنچه که اخیرا دیدیم این بود که دانشگاه از فرهنگ نخبگانی خود فاصله گرفت اتفاقی که باید رخ دهد این است که دانشگاه باید ضمن احترام به توده به فرهنگ نخبگانی خود بازگردد.

دهنوی هم در ادامه یادآور شد: درخصوص اتفاقات اخیر دانشگاه‌ها یکی از دوستان صحبت کرد و بحث ممنوع‌الورود شدن، نوع برخوردها با دانشجویان که از سوی دانشگاه و دولت انجام می‌شود را مطرح کرد، یک نکته بگویم دوستان از ماست که بر ماست، حرکت امامزاده را باید متولی نگه دارد.

وی افزود: در سال ۸۸ که اوج اعتراضات در خیابان بود این فضا به دانشگاه سرایت نکرد و در نتیجه نوع برخوردها هم متفاوت بود. در وقایع اخیر بعضی از شعارها در دانشگاه مطرح شد که در چاله میدان بیان می‌شود و دستگاه‌ها مشاهده کردند شعارهایی در دانشگاه مطرح می‌شد که بیرون از دانشگاه در کف خیابان هم مطرح نمی‌شد. باید با این فضا برخورد شود و اگر فردی وارد این نوع شعارهای رکیک شد باید خود دانشجویان این شعار و گوینده را کنار بگذارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر شعارها و برخوردها از فضای آکادمیک خارج شد و شعار رکیک مطرح شد دیگر نمی‌توان انتظار داشت که برخورد در چارچوب فضا و‌ ادبیات آکادمیک باشد، عنوان کرد:  ما حتما بحث ممنوع‌الورودی و ممنوعیت‌های دیگر دانشجویان را پی‌گیری می‌کنیم، در دانشگاه دیگری هم گفتم که خود را نماینده همه گروه‌های دانشجویی می‌دانیم حتی اگر آن دانشجو یا آن طیف ما را نماینده خود نداند بازهم ما موظف به پیگیری‌ هستیم.

وی ادامه داد: بحث اصلاح قانون حمل سلاح توسط نیروهای مسلح هم با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داده بود از چند سال قبل در مجلس در حال رسیدگی است اما من خودم با توجه به شرایط کنونی کشور و فضای جامعه موافق بررسی این طرح نیستم و باید از اتفاق و حرکتی که القای دوگانگی کند، بپرهیزیم.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: پلیس ما همواره مظلوم است، از یکسو تمام فشار عدم انجام وظیفه تمام بیست و چند دستگاهی که در حوزه حجاب وظایفی داشتند به پلیس و فراجا وارد شد، از سوی دیگر در حوزه برخورد با اعتراضات هم پلیس مظلوم بود چراکه تلاش می‌کرد با استفاده از ادوات و لوازمی غیر از سلاح‌جنگی برخورد کند و با تیر پینت بال و گلوله پلاستیکی برخورد کردند این در حالی بود که بیش از ۳۰ شهید امنیت از دستگاه‌های امنیتی و‌ انتظامی داشتیم.

احمد نادری در ادامه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: در صحبت‌های یکی از دانشجویان به موضوع دهه هشتادی اشاره شد؛ این نکته کلیدی و به تعبیری نقطه حرکت برای فهم کنشگران کف میدان است.

نادری ادامه داد: کنشگران این روزها نسل اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ هستند که اعتراضاتی دارند. واقعیت این است که سیاستمداران کنشگران کف میدان را نشناخته و یا کمتر شناخته‌اند. باید قابلیت دیالوگ با آن‌ها را مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه نسل دهه ۸۰ ویژگی‌هایی دارد، گفت: نسل دهه هشتاد در درون مناسبات دیجیتال به دنیا آمده و بزرگ شده و نسلی متفاوت است.

نادری همچنین درباره قانون حمایت از نیروی انتظامی گفت که قانون حمایت از نیروی انتظامی بحث قانونی پیچیده دارد البته پلیس مظهر اقتدار و دارای خشونت مشروع است.

وی ادامه داد: اینکه جمهوری اسلامی با سلاح جنگی برخورد نکرده و نمی‌کند، علت دارد؛ چندین بار عیادتی از مجروحان نیروی انتظامی داشتم که واقعا دلم برایشان می‌سوزد، آن‌ها به شدت زخمی شدند و تعدادی هم به شهادت رسیدند.

دهنوی درخصوص پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده و ممنوع‌الورودی‌ها گفت: بحث دانشجویان بازداشت شده را حتماً پی‌گیری می‌کنیم، آقای نادری به‌عنوان عضو هیات رییسه مجلس که در این دانشگاه حضور و فعالیت دارد کمیته‌ای تشکیل دهند و من هم در کنار ایشان تلاش خواهم کرد که جلسه‌ای با ریاست و هیات رییسه دانشگاه تهران داشته باشیم و این مسأله را دنبال خواهیم کرد و آقای نادری به دانشگاهیان دانشگاه گزارش بدهند.

وی ادامه داد: راجع به ممنوع‌الورودی ها هم پیگیری خواهیم کرد اما دوستان ببینید گاهی ممکن است که دانشگاه در نقش پدرانه و متنبه کردن دانشجویی که اشتباهی مرتکب شده است او را ممنوع‌الورود کند، این یکی از ابزارهای حداقلی نظارت دانشگاه است.

عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: اما اگر برخوردی خلاف چارچوب و نادرست صورت گرفته حتماً پی‌گیری می‌کنیم و به‌عنوان بخشی از حاکمیت علیرغم اینکه نماینده مردم هستیم، عذرخواهی می‌کنیم. اما در مقابل اگر دانشجویی خارج از فضای دانشگاه مرتکب اشتباهی شد، مانند این است که بنده نماینده با کسی تصاف کنم و منجر به فوت آن فرد شود، همانطور که فارغ از شأن نمایندگی باید با من برخورد شود اگر دانشجو هم خارج از دانشگاه مرتکب تخلف شود، این برخورد ارتباطی با شأن دانشجویی او ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درخصوص‌ فضای مجازی و قرار گرفتن در یک جنگ شناختی گفت: ما در فضایی قرار داریم که جنگ شناختی است دشمنان با توانایی و امکاناتی که دارند با تکیه بر فضای مجازی ذهنیت و تصور غلطی را برای جوانان ما ایجاد کرده‌اند. یعنی الان ذهینتی برای جوانان ایجاد شده که وقتی با جوانان معترض صحبت می‌کنیم جنس صحبت‌هایشان به این صورت است که نظام کلا تغییر کرده است و از ما می‌پرسند «مگر شما هنوز هستید؟» یا به ما می‌گویند «شما در جریان واقعیت نیستید و نظام در معرض سقوط است» یا در مواردی بود که با رایزنی فضایی ایجاد شد که با یک ضمانت کفالت یا وثیقه فرد بازداشت شده آزاد شود اما خیلی محکم مخالفت می‌کرد و می‌گفت مردم تا یک هفته دیگر زندانیان را آزاد خواهند کرد. یعنی ما در جنگ شناختی اکنون در فضای مجازی دچار مشکل هستیم.

دهنوی در واکنش به اعتراض یکی از دانشجویان پیرامون پیگیری یکطرفه مطالبات دانشجویان معترض و بی‌توجهی به حقوق دانشجویان انقلابی، اظهار داشت: ما در موضع نماینده مردم هستیم، هم بچه‌های انقلابی هم بچه‌هایی که جور دیگری فکر می‌کنند، فرقی ندارد این وظیفه ما براساس قانون اساسی است. اگر شما هم اعتراض و‌ شکایتی هم داشته باشید ما پیگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اینکه مشکلات دانشجویان معترض را رسیدگی می‌کنیم به معنی بی‌توجهی به مطالبات شما یا جایزه به آن‌ها نیست، ما این را از رهبری آموخته‌ایم که وقتی در سال ۸۸ گروهی نسبت به تقلب اعتراض کردند، ایشان جلسه گذاشتند و رسیدگی کردند و همه حرف‌های آن‌ها را شنیدند.

نماینده مردم تهران همچنین درخصوص تلاش‌ها و اقدامات خود در دوران نمایندگی، عنوان کرد: من به شخصه طی این دو ساله نمایندگی بیشترین پیگیری را در دو حوزه داشتم؛ یکی سربازی و دیگری شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

وی ادامه داد: سربازی امروز یک موضوع و دغدغه برای ۱۵ میلیون نفر است چون الان ۳ میلیون غایب و ۱ میلیون در آستانه اعزام داریم و این عدد را در تعداد اعضای خانواده ضرب کنیم به عدد ۱۵ میلیون میرسیم، تازه این با فرض خانواده‌های کم‌جمعیت‌ است من حتی معتقدم این عدد تا ۲۵ میلیون هم می‌رسد.

دهنوی خاطرنشان کرد: ما می‌توانستیم بیرون باشیم و کمپین بزنیم اما یک راه هم پیگیری و رایزنی با دستگاه‌ها بود که ما تلاش کردیم تا حداقل اقدام اجرای قانون موجود نسبت به سربازان بود که حقوق سربازان را از متوسط ۳۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون تومان رساندیم. در همان زمان در سازمان برنامه و بودجه به من می‌گفتند تو‌ داری سربازان را پررو می‌کنی.

لذا من معتقدم برای اصلاح سربازی با سروصدا و کمپین و زیر سوال بردن دستگاه‌های حاکمیتی هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی افزود: ما یک مورد معاف شدن مشمولین بالای ۳۰ سال دارای فرزند را تصویب کردیم شورای نگهبان رد کرد. اما اکنون هم برای اصلاح فرآیند سربازی پیشنهاداتی را ارایه کردیم و ده‌ها جلسه رفتیم و پیگیری کردیم و معتقدم که اگر بنا بر حل مسأله است روش مذاکره و تعامل بین دستگاه‌ها است.

نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت‌های دهنوی مبنی بر تشکیل کمیته‌ای در دانشگاه تهران برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و ممنوع‌الورودی دانشجویان این دانشگاه گفت: من در سال‌های ۹۶ و ۹۸ هم درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی تلاش‌هایی را انجام دادم. استقبال می‌کنم که کمیته‌ای در دانشگاه تهران تشکیل شود.

وی درباره موضوع این‌که اگر کسی اعتراض دارد، باید کجا آن را بیان کند، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ بحث نهاد اعتراضی را مطرح کردم معتقدم که در جمهوری اسلامی ایران خلأ وجود نهاد اعتراضی دیده می‌شود باید این موضوع را پیگیری کنیم تا صف بین معترض و اغتشاشگر جدا شود. شاید بیش از ۱۰۰ تجمع اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی تشکیل شد که نمایندگان بین معترضان حضور پیدا کرده و موضوع را پیگیری کردند. تجربه مجلس شورای اسلامی موفق بوده و می‌توان از آن استفاده کرد.

نادری درباره پیگیری موضوع شفافیت در مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای مجلس یازدهم پیگیر موضوع شفافیت بودیم طرح شفافیت را تسهیل کردیم منتهی با ایراد شورای نگهبان مواجه شد ما بر دو ماده اصرار کرده و آن موضوع به مجمع تشخیص ارجاع شد.

وی با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی در حالت فعلی یکی از شفاف ترین نهادهای کشور است، اظهار کرد: از ابتدای شروع جلسات علنی مردم می‌توانند مذاکرات را از رادیو بشنوند در مورد شفاف شدن آرا هم ما تصویب کردیم که جز برخی موارد استثنایی، ارا شفاف شود البته که این طرح دیگر از دست مجلس خارج شده و به مجمع تشخیص رفته است مساله آن است که چرا مجلس شورای اسلامی شفاف باشد دولت و قوه قضاییه هم باید شفاف باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ضعف رسانه‌ای گفت: ما ضعف رسانه‌ای داریم و امپراطوری نظام سلطه کار خودش را به نحو احسن انجام می‌دهد در این بین صدا‌وسیما  عقل ندارد به آن معنا که مرکزی در آن نیست که به کارهایش بیندیشد. قوه عاقله‌ای در صدا‌وسیما نیست که تصمیم‌گیری کند هیات حاکمه فعلی در صدا‌وسیما دغدغه‌های خود را دارد و به مسائل کودکانه و خاله‌زنک‌بازی می‌پردازد حال این‌که باید به این فکر کند که وظیفه‌اش در جنگ شناختی چیست.

نادری با بیان این‌که در موضوع فوت خانم امینی کم‌کاری‌های جدی در صدا‌وسیما صورت گرفت افزود: نمونه این موضوع تاخیر در پخش کردن فیلم‌هایی بود که نقد جدی به صدا‌وسیما وجود دارد صدا‌وسیما کار خودش را انجام نداده و به کارهای حاشیه‌ای می‌پردازد که بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد هیات حاکمه صدا‌وسیما فکری کند که اگر مجلس شورای اسلامی و بخشی از دولت را بزند در مجلس فعلی یا در مجلس دوازدهم می‌تواند وجه سیاسی داشته باشد و از کارکرد اصلی خود غفلت کرده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره بحث فیلترینگ گفت: ما در مجلس شورای اسلامی به ریاست آقای قالیباف رئیس مجلس پیگیر هستیم که فیلترینگ برداشته شود آقای قالیباف به نمایندگی مجلس پیگیر رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ است و بحث‌های جدی مطرح شده که باید فیلترینگ برداشته شود ما هم معتقدیم بخشی از کسب و کارها در اینستاگرام است اما بحث ما چیز دیگری است مبنی بر این‌که فیلتر به این شکل جواب نمی‌دهد و باید سیاست جدیدی اتخاذ کرد.

نماینده تهران درباره این‌که چرا وزیر ورزش استیضاح نمی‌شود، گفت: کمتر از دو هفته به برگزاری جام جهانی باقی مانده است استیضاح به صلاح نیست ما هم ایراداتی به وزارت ورزش داریم اما باید مصلحت بزرگتر را دید البته استیضاح‌های زیاد دیگری هم ثبت شده که این به معنای وجود نارضایتی زیاد است لذا باید اول به این پرسش پاسخ داد که آیا اکنون استیضاح به صلاح کشور است؟ معتقدم استیضاح زیر ورزش به صلاح نیست.

وی همچنین درباره این‌که برخورد قاطع با ترک فعل‌ها نمی‌شود گفت: ما هم معتقدیم که این کار صورت گیرد اما روال‌ها طولانی است و باید در این روندها تجدید نظر شود البته که بعضا مصلحت‌ها و نکاتی مانع می‌شود ولی به هرحال باید برای برخورد قاطع ریشه‌ای برخورد شود.

نادری در بخش پایانی صحبت‌های با بیان این‌که باید به سمت شناخت اعتراضات حرکت کنیم گفت: امیدوارم در مجلس شورای اسلامی و دولت به این سمت حرکت کنیم.

وی درباره عملکرد مخجلس یازدهم گفت: ما باید گزارش کار دهیم اما فقط یک نمونه درباره پیگیری هفت تپه است که بیش شاز دو میلیارد دلار به بیت‌المال برگشت.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره طراحی در کشورهای خارجی با اتفاقات اخیر اظهار کرد: اگر کسانی که طراحی می‌کنند یک جو عقل داشته باشند حداقل نازنین بنیادی را نمی‌گذاشتند این نشان می‌دهد که آنها جامعه ایران را نمی‌شناسند که به شدت حساس است.

Share