یک نماینده مجلس مطرح کرد:

مدیران واتساپ، اینستاگرام و تلگرام تعهد بدهند تا اگر کسی تخلفی کرد، نظام بداند گوش چه کسی را بگیرد

آصفری گفت: برخی خبرنگاران هم بودند که در همین راهروهای مجلس یا دولت مانند خانم مسیح علی‌نژاد دست به کارهای جاسوسی زده و اقداماتی علیه نظام انجام دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون شوراها در مجلس یازدهم، درباره آخرین جزئیات از زندان اوین گفت: در زندان اوین اتفاقی که صورت گرفت و می‌شود گفت این حادثه به صورت عمدی توسط تعدادی از زندانیان محکوم مالی انجام شد، آن‌ها صداهایی از بیرون شنیده بودند و فکر کردند اتفاقی صورت گرفته و به دنبال شکستن درب‌های زندان و بیرون آمدن از اوین بودند که متاسفانه به دلیل آنکه نتوانستند به اهداف خودشان برسند، مجبور به آتش زدن بخش‌هایی از زندان شدند که خسارات زیادی وارد شد، تعدادی از افراد هم به دلیل خفگی کشته شدند، تعدادی هم مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند و بعد از روند درمان مرخص شدند.

وی افزود: قرار است در زندان بازسازی‌های لازم صورت بگیرد. تعدادی از نمایندگان مجلس هم بازدیدی از زندان داشتند. با زندانیان گفت‌وگو کرده و شرایط را بررسی کردند و گزارشی هم به کمیسیون ارائه شد.

آصفری در پاسخ به این سوال که با توجه به اطلاعیه اخیر دو نهاد امنیتی و نام بردن اختصاری از دو خبرنگار و پرداختن برخی رسانه‌ها به این موضوع، چقدر ضرورت داشت پیش از رسانه‌ای شدن این مساله از مراجع قضایی روند کار دنبال می‌شد، گفت: حالا اینکه اسم افراد آورده شده است، به دلیل آنکه من گزارش را واقعا ندیدم نمی‌توانم درباره آن حرفی بزنم. اما برخی خبرنگاران هم بودند که در همین راهروهای مجلس یا دولت مانند خانم مسیح علی‌نژاد دست به کارهای جاسوسی زده و اقداماتی علیه نظام انجام دادند.

وی افزود: امروز خبرنگاری کار مقدسی است و خبرنگار باید به دنبال دغدغه‌ها و مطالبات مردم باشد و خبرنگاران سر پل ارتباطی بین مسئولان و مردم باشند. کسی قرار نیست خبرنگاری را به دنبال مطالبه‌گری بازداشت کند. اما وقتی خبرنگاری ابزاری برای اهداف دشمن می‌شود و دست به اقداماتی چون براندازی و جاسوسی می‌زند، بالتبع از نظام توقع می‌رود که با او برخورد کند. اما درباره این دو نفر چون اطلاعات ندارم، نمی‌توانم چیز بیشتری بگویم اما کلیات آن چیزی بود که گفتم.

آصفری در پاسخ به این سوال که آیا اطلاع دارید آخرین آمار بازداشتی اعتراضات اخیر چند نفر است، گفت: کمیسیون داخلی و شوراهای کشور، بازدیدی از زندان فشافویه داشتند آمار زندانیانی که دستگیر شدند به آن‌ها داده شد، با تعدادی از زندانیان صحبت و وضعیت آنان بررسی شد. خیلی از افرادی که سن کمی داشتند، با قید وثیقه آزاد شدند و تعدادی از آن‌ها همچنان در زندان هستند و امیدواریم با طی شدن روند قضایی تکلیف آن‌ها روشن شود. البته معترضان با آشوبگران متفاوت هستند. طبیعتا اگر کسی به اموال عمومی و غیرعمومی آسیب رسانده و کسی را کشته او دیگر معترض نبوده و آشوبگر است اما درباره معترضان با رافت اسلامی قرار است با آنان رفتار شود. درباره آمار بازداشتی‌ها هم آمار دقیقی ندارم که بتوانم اعلام کنم.

آصفری در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام به چه صورتی است، گفت: ما اعتقاد داریم که باید مدیران واتساپ، اینستاگرام و تلگرام در ایران حضور داشته باشند و متعهد شوند که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی فعالیت کنند و تا زمانی که این افراد تعهد ندهند و برنامه آنان در این حوزه‌ها مشخص نباشد، اعتقاد دارم که اول باید تکلیف این افراد مشخص شود و تعهد را به جمهوری اسلامی بدهند که اگر کسی تخلفی کرد و سواستفاده ناامنی از این شبکه‌ها انجام داد که مخل نظم امنیت عمومی شد، مشخص باشد در نهایت نظام باید گوش چه کسی را بگیرد و با او برخورد کند.

وی افزود: در ترکیه به دلیل آنکه تلگرام خلاف مسائل امنیت آن است، این کشور قدم برداشت و استفاده از نرم‌افزار با محکومیت و جریمه همراه شد اما در ایران درآمدهایی را به جیب خودشان می‌زنند و چوبش را کسی که در داخل ایران است و از این فضا استفاده کرده می‌خورد. اگر قرار است اجازه فعالیت به این شبکه‌ها در ایران داده شود، باید این تعهد را به ایران بدهند و بعد بتوانند در ایران فعالیت داشته باشند. از زمان باز شدن آن اطلاعی ندارم اما متاسفانه فعلا فضای این پلتفرم‌ها بسته است.

Share