با غلبه بر ژائیر بولسونارو

لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل شد

لولا داسیلوا، رئیس جمهور اسبق برزیل توانست در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ژایر بولسونارو، رئیس جمهور کنونی را شکست داده تا به عنوان رئیس جمهور بعدی برزیل انتخاب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از یورونیوز، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری پیشین و نامزد چپگرای انتخابات ریاست جمهوری برزیل با غلبه بر ژائیر بولسونارو، رقیب راستگرای خود بار دیگر به قدرت بازگشت.

بر اساس نتیجه دور دوم این انتخابات که شامگاه یکشنبه ۳۰ اکتبر در پی شمارش ۹۹/۹۹ درصد آرا اعلام شد لولا داسیلوا با اختلافی اندکی به یک پیروزی مویرگی اما بسیار بزرگ دست یافت تا ۱۲ سال پس از ترک قدرت بار دیگر سکان هدایت دستگاه اجرایی کشورش را در دست گیرد.

وی پس از ماه‌ها پیشتازی در پی موکول شدن سرنوشت نهایی این رقابت به دور دوم، روز یکشنبه هنگام انداختن رای خود در صندوق گفته بود: «این مهم‌ترین روز زندگی من است.»

 کار شمارش آرا ۱۵۶ میلیون رای دهنده از ساعت ۱۷ به وقت محلی/ ۲۰ به وقت گرینویچ بلافاصله پس از بسته شدن شعبه‌های رای‌گیری در سراسر برزیل آغاز شد و نتیجه نهایی این انتخابات در نیمه شب یکشنبه به وقت اروپای مرکزی به صورت رسمی اعلام شد.

بر اساس نتیجه نهایی اعلام شده، لولا داسیلوا موفق به کسب ۵۰.۹ درصد آرا شد و ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری فعلی و چهره سرشناس جریان راست افراطی در برزیل ۴۹.۱ درصد آرا را از آن خود کرد.

این فشرده‌ترین انتخابات و نزدیک‌ترین فاصله بین دو نامزد نهایی ریاست‌جمهوری از زمان بازگشت برزیل به دموکراسی پس از حاکمیت یک سیستم دیکتاتوری نظامی طی سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ در این کشور محسوب می‌شود.

لولا داسیلوا در واقع پیروز نهایی «قطبی‌ترین» انتخابات تاریخ مدرن این کشور بزرگ آمریکای جنوبی شد که به رغم رقابت بسیار نزدیک و فشرده میان دو کارزار انتخاباتی، بدون هرگونه خشونت به انجام رسید.

این در حالیست که برخی تحلیل‌گران در برزیل پیش‌بینی کرده‌اند که بولسونارو در صورت شکست ممکن است نتیجه انتخابات را زیر سوال ببرد.

Share