نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

عزیزی: نباید اعتراض‌های به حق مردم با برخی جریان‌های برانداز یکی شود

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اعتراض مردم را باید به رسمیت بشناسیم اما جلوی اغتشاش و اغتشاشگر را بگیریم. گروه‌های زیادی وارد صحنه اغتشاش‌ها شدند و تلاش کردند از همه ظرفیت گروه‌های ضدانقلاب هم استفاده کنند؛ نباید اجازه دهیم اعتراض‌های به حق مردم با برخی جریان‌های برانداز با هم الحاق شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایرنا، اعتراض‌هایی که واپسین روزهای شهریورماه ۱۴۰۱ هزاران نفر را به خیابان‌ها کشید، زمینه‌ساز ایجاد آشوب شد. بررسی ابعاد آشوب، بازیگران گسترش ناآرامی‌ها و سمت‌وسویی که اعتراض‌ها پیدا کرد، نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های خارجی، اهداف تبدیل اعتراض به اغتشاش و در نهایت تلاش برای جلوگیری از فرایند تبدیل اعتراض به آشوب، اداره کل پژوهش‌وبررسی‌های خبری ایرنا را بر آن داشت با کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل امنیتی گفت‌وگوهایی را انجام دهد.

گفت‌وگو با «ابراهیم عزیزی» نایب رئیس کمیسیون امنیت و ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ایرنا پیش‌روی شماست.

عزیزی که نماینده مردم شیراز د ر یازدهمین مجلس شورای اسلامی است با تاکید بر اینکه باید نسبت به اقدامات دشمن، شناخت، جریان‌شناسی و اقدام به موقع داشته باشیم، تاکید دارد: باید این موارد را به موقع انجام دهیم، فضای جامعه مبتنی بر شناخت حق و باطل شود، احساس امید و اطمینان به جامعه دهیم و مدام بر طبل یاس و ناامیدی نکوبیم؛ جامعه را دچار تنبلی و بی روحیه‌گی نکنیم و القای ما نمی‌توانیم را در جامعه نداشته باشیم.

وی می‌گوید: اجازه ندهیم توان اقتصادی کشور تحلیل رود، جمعیت فعال به سمت انفعال حرکت کند و فضای بازیابی رویکردها، کارکردها و نیازهای راهبردی‌مان که یک مولفه بسیار جدی است دچار خمودگی شود.

ما باید مدام رویکردها و کارکردهایمان را مورد بازیابی و ارزیابی قرار دهیم و آنجا که نقص و ایراد داریم برطرف کنیم. از بسترهای دلسردی مردم در بخش‌های مختلف جلوگیری کنیم و کارآمدی نظام سیاسی مبتنی بر دین را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سایر مولفه‌های کارآمدزا، اثبات کنیم.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هدف دشمن از ناآرامی‌های اخیر را مقابله با اندیشه‌های انقلاب اسلامی، تضعیف اقتدار و امنیت ملی بیان کرده و ادامه می‌دهد: باید پذیرفت که وقتی هر ناآرامی و اعتراضی از مسیر خارج و به اغتشاش تبدیل شد، موجب آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و تضعیف ارکان‌های نظام خواهد شد اما در نگاه کلان می‌توانیم با رویکرد تبدیل تهدید به فرصت، بسیاری از ایرادها و اشکالات خودمان را رفع کنیم.

عزیزی اضافه می‌کند: هر رفتار توام با اغتشاش برای مردم زحمت ایجاد می‌کند، موجب ناامنی و ناآرامی می‌شود، نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد می‌کند اما از سوی دیگر هم باید یک نگاه ترمیمی داشته باشیم تا با رویکرد ترمیم‌گرایانه بخش‌هایی که اشکال و ایراد داشتیم و موجب ایجاد رخنه شده، برطرف کنیم.

آشفته‌سازی حال و ناامیدسازی آینده

نماینده مردم شیراز می‌افزاید: ریشه ناآرامی‌های اخیر را باید در راهبردهایی جست‌وجو کرد که نظام سلطه مدت‌هاست در مواجهه با انقلاب اسلامی به عنوان اساس اقدامات خود دنبال می‌کند.

وی آشفته‌سازی حال و ناامیدسازی آینده را از راهبردهای دشمنان ملت ایران می‌داند و می‌گوید: این دو راهبرد جدی دشمن است. دشمن تلاش می‌کند با بهره‌گیری از روندها و اقداماتی همچون بی‌ثبات‌سازی، بحران‌آفرینی و القای ناکارآمدی نظام سیاسی مبتنی بر دین در حوزه ساختارها، سیستم‌ها و اجماع سازی بین‌المللی، با ایران اسلامی مواجهه داشته باشد.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه می‌دهد: علت اقداماتی که در حوزه آشفته‌سازی و ناامیدسازی شاهدیم، ناشی از ناکامی و شکست در اقدامات گذشته دشمن است. چون در گذشته از مواردی که مبتنی بر اقدامات سخت بوده به ویژه زمانی که جنگ هشت ساله را بر ملت ایران تحمیل کردند، پس از آن محاصره اقتصادی و سپس تلاش‌های ناجوانمردانه فرهنگی دشمنان به نتیجه نرسید، بنابراین اکنون روی موضوع بحران‌آفرینی و آشفته‌سازی کار می‌کند.

وی تاکید می‌کند: ریشه اقدامات دشمن در این دو رویکرد و راهبردی است که پیش گرفته و در طول این سال‌ها تلاش کرده از همه ابزار و لوازم خود برای مواجهه و رویارویی با انقلاب اسلامی استفاده کند، هرچند که موفق نبوده اما طبیعی است که این راهبرد را امروز هم پیشه خود کند.

Share