وزیر صمت اعلام کرد؛

اعطای کارت اعتباری خرید به مردم | افزایش نرخ ارز، عملیات روانی است

وزیر صمت ضمن بیان اینکه حرکت نرخ ارز بازار آزاد به سمت ۳۶ هزار تومان کاذب بوده و چیزی جز عملیات روانی نیست، گفت: در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، سید رضا فاطمی امین امروز در نشست هم‌اندیشی با منتخبی از اصناف و اتحادیه‌های سراسر کشور، اظهار کرد: رصد ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز نشان می‌دهد که به هیچ عنوان در بازار نیمایی کمبود ارز وجود ندارد و به ویژه واردکنندگان می‌توانند شهادت دهند در مقایسه با ۶ ماه قبل یا حتی یک سال قبل وضعیت تخصیص ارز بسیار بهتر شده است. با این وجود حرکت نرخ ارز بازار آزاد به سمت ۳۶ هزار تومان کاذب بوده و چیزی جز عملیات روانی نیست.

وزیر صمت با اشاره به اینکه همه واحدها به ویژه تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند از بازار نیمایی ارز مورد نیازشان را تأمین کنند، افزود: بر این اساس افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید تمرکز کنیم که این جو روانی که بازار ارز را متلاطم می‌کند اثر خود را به صورت گرانفروشی نشان ندهد. البته اصناف و تولیدکنندگان با وجود همه تحریکات و عملیات رسانه‌ای دشمن، تاکنون عملکرد بسیار خوبی داشته و تحت تأثیر القائات و جنگ روانی قرار نگرفته‌اند.

اعطای کارت اعتباری برای خرید به قشر وسیعی از مردم

وی در ادامه با بیان اینکه پایین بودن قدرت خرید مردم پایین است، گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است؛ در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری پروژه‌ای را در مراحل آغازین کار داریم که بر اساس آن در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم که جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پیش بینی‌پذیری اقتصاد از سه ماه قبل

وی در ادامه به وضعیت تولید اشاره کرد و گفت: اصلاح برخی زیرساخت‌ها سبب شد تا اتفاقات خوبی را در حوزه تولید شاهد باشیم؛ از جمله همه سهمیه‌ها در فلزات و فولاد برداشته شد و مشکل مواد اولیه را در حوزه فولاد به طور کلی حل کردیم.

وزیر صمت اضافه کرد: در همین راستا باید اشاره کنم که امروز بررسی شاخص تولید حاکی از روند بسیار خوبی است و در اکثر محصولات افزایش تولید به ثبت رسیده است؛ بر همین اساس در بهار امسال صنعت رشد ۵.۱ درصدی تولید را ثبت کرد، در حالی که رشد اقتصادی کشور کمی بیش از سه درصد بوده است.

فاطمی امین افزود: شاخص دیگر تولید مربوط به شرکت‌های بورسی می‌شود که بیش از ۵۰ درصد تولید کشور را در اختیار دارند که در مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷.۷ درصد رشد داشته است. رشد تولید این شرکت‌ها در خردادماه ۲.۵ درصد، تیرماه ۵.۸ درصد، مردادماه ۶.۴ درصد و شهریورماه ۶.۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: شاخص سرمایه‌گذاری نیز در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۸ درصد رشد داشته است، همچنین در ۶ ماهه نخست امسال رشد ۱۳ درصدی صادرات به ثبت رسید و بر این اساس روندها مطلوب است.

وزیر صمت همچنین از پیش بینی‌پذیر کردن تولید خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۲ هزار شاخص و ۳۰۰ داشبورد مدیریتی تعریف شده و با پیش‌بینی یک اتاق پایش، تا پایان سال قادر به رصد همه متغیرها و شاخص‌ها خواهیم بود که این مهم پیش‌بینی‌پذیری در تولید و اقتصاد کشور از سه ماه قبل را به دنبال خواهد داشت.

۱۱۰ شهرستان از نظر تولید ضعیف هستند

وزیر صمت با اشاره به اصلاح برخی از زیرساخت‌ها برای توسعه تولید، اظهار کرد: از جمله این اقدامات تأمین مالی زنجیره‌ای است که در نظر داریم آن را به کارت‌های اعتباری متصل کنیم و اصناف در به ثمر نشستن آن نقش ویژه خواهند داشت.

فاطمی امین گفت: امروز بیش از ۱۱۰ شهرستان در کشور شناسایی شده که از نظر تولیدی حرفی برای گفتن ندارند و تمرکز کردیم تا با استفاده از توان شرکت‌های بزرگ به راه‌اندازی تولید در این مناطق اقدام کنیم.

وی افزود: امروز در مناطقی همچون رباط کریم، سیرجان، زرندیه، ساوه، شهرک محمودیه قم و غیره مشکل کمبود نیروی کار داریم.

رشد ۱۳ درصدی صادرات

وزیر صمت با اشاره به توسعه صادرات، اظهار کرد: تحلیل ما در این زمینه این بود که با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، اگر تولید را گسترش دهیم؛ اما کسی توان خرید نداشته باشد فایده‌ای نخواهد داشت، بنابراین بر صادرات تمرکز شد؛ بر همین اساس در بازاری همچون آفریقا رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به ثبت رسید.

فاطمی امین گفت: باید لوکوموتیوِ صادرات را مهیا می‌کردیم تا تولید به حرکت بیفتد و در نتیجه اشتغال و درآمد مردم افزایش یافته و بازار رونق یابد که در بخش صادرات با رشد ۱۳ درصدی جواب گرفتیم.

وی تاکید کرد: امروز امیدی در فعالان اقتصادی شکل گرفته که باید تقویت شود و بر این اساس سال آینده را سالی بهتر نسبت به امسال می‌دانم، زیرا بسیاری از کارها در نیمه راه هستند.

Share