دانشگاه شریف: ورود برخی دانشجویان به دانشگاه ممنوع شد

اتقاقات رخ‌ داده در شریف؛ بسیار بد، ناگوار و دور از شأن دانشگاه بود

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اتفاقات ناگوار اخیر در این دانشگاه گفت: درخواست ما قبول اشتباهی است که انجام شده. عمده دانشجویانی که آزاد شدند، پرونده باز قضایی نخواهند داشت ولی تلاش می‌کنیم مسیر رسیدگی به پرونده‌های باز قضایی را به داخل دانشگاه بیاوریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر رسول جلیلی در برنامه گفت‌وگوی شریف که با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار شد، به سؤالات و ابهاماتی که از جانب دانشجویان مطرح شده بود پاسخ داد.

وی با اشاره به غیر حضوری شدن کلاس‌های درس این دانشگاه به دلیل اعتراضات اخیر، گفت: با آغاز سال تحصیلی جدید، هیات رئیسه دانشگاه شریف تلاش کرد که کلاس‌های دانشجویان از ۲۷ شهریور ماه با حضور حداکثری دانشجویان آغاز شود. از تاریخ دوم مهر ماه که اغلب کلاس‌های درس در دانشگاه‌های تهران مجازی بود، ما تصمیم گرفتیم که کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی پس از آن با بروز اتفاقاتی در دانشگاه شریف، برگزاری کلاس‌ها به حالت مجازی تغییر کرد. هیات رئیسه طی دو مرحله تصمیم به برگزاری مجازی کلاس‌ها گرفت که مرحله دوم آن پس از دهم مهر ماه و پس از آنکه اتفاقات بسیار ناگوار و تاسف‌باری در دانشگاه رخ داد، اتخاذ شد و ما مجبور شدیم از دوشنبه ۱۱ مهر کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم.اما از هفته گذشته کلاس‌های دانشجویان کارشناسی ارشد به حالت برگزاری حضوری بازگشت و از این هفته نیز به کلاس‌های دانشجویان کارشناسی به حالت برگزاری حضوری بازگشته است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تجمعات اخیر در این دانشگاه افزود: ۴ تجمع در تاریخ‌های ۲۸ شهریور، ۲، ۹ و ۱۰ مهر ماه در دانشگاه ما بدون مجوز برگزار شد، به جهاتی مناسب‌ترین و قابل استمرارترین تجمع در تاریخ ۹ مهر بود که بنده در کنار دانشجویان در صحنه داخلی سردر دانشگاه حضور یافتم و حدود ۷۵ دقیقه با آنها صحبت کردم. اعتراضات آنها شنیدم و پاسخ‌هایی داده شد که منجر به پیگیری وضعیت چند دانشجوی بازداشتی شد.

وی با اشاره به اتفاقات روز یکشنبه ۱۰ مهر ماه در دانشگاه صنعتی شریف گفت: اتقاقات رخ‌داده بسیار بد، ناگوار و دور از شأن دانشگاه، دانشجو و محیط علمی آن بود. پس از آن حادثه و با حضور در شورای امنیت کشور تلاش شد که آنچه که اتفاق افتاده بر اساس واقعیت روایت شود. درخواست‌ها و گزارشات ارائه شده به شورای عالی امنیت ملی باعث می‌شود واقعیت این اتقاق توسط همه درک شود، گزارشاتی یک طرفه داده نشود و اینطور نباشد که بخشی از حادثه گفته شود و بخشی دیگر گفته نشود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: در راس درخواست‌های متعدد ما قبول مسئولیت و قبول اشتباهی است که انجام شده است و در تناسب با شرایط، درخواست دانشجویان و اساتید، “عذرخواهی” است که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

دکتر جلیلی در خصوص پرونده‌های باز قضایی دانشجویان اظهار کرد: عمده دانشجویانی که دستگیر شده بودند و بدون مشکل آزاد شدند، پرونده باز قضایی نخواهند داشت ولی اگر کسی خطایی کرده و پرونده‌ای برای وی تشکیل شده، ما قادر به بستن پرونده نیستیم ولی تلاش می‌کنیم که پرونده را به داخل دانشگاه بیاوریم و آن را ببندیم. ولی اگر دانشجویی پرونده‌ای داشته باشد که یک خطای میدانی شاکی‌دار مرتکب شده باشد، باید پاسخگو باشد. باید توجه کرد که دانشجو همواره مصونیت ندارد و نمی‌توان گفت چون دانشجو است، هرکاری می‌خواهد می‌تواند انجام دهد و پس از آن باید پیگیر کارهای او بود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اطلاع رئیس دانشگاه از حضور افراد با لباس شخصی در محیط دانشگاه عنوان کرد: راجع به حضور لباس‌ شخصی‌ها در دانشگاه اطلاع نداشتم و من هم مصلحت دانشگاه را به مسئله شخصی ارجح می‌دانم.

دکتر جلیلی با اشاره به بیانیه حراست وزارت علوم گفت: ما این بیانیه را به انحاء مختلف قبول نداریم و مستقیما با وزیر علوم مطرح کردیم که این بیانیه چیست که نتیجه آن برداشته شدن بیانیه از سایت وزارت علوم با دستور وزیر بود. در محتوای بیانیه،برای دانشجویان بازداشتی از لفظ لیدر استفاده شده بود که ما اصلا این را قبول نداریم. ۲۹ نفر از دانشجویان بازداشتی که آزاد شدند، شائبه لیدر بودن ندارند. چون اگر لیدر بودند، آزاد نمی‌شدند.

وی در پاسخ به درخواست دانشجویان مبنی بر بازتر شدن فضا برای آنها، گفت: تلاش کنیم در این زمینه به قوانین دانشگاه رجوع کنیم. دانشگاه هم آزادانه‌تر برخورد خواهد کرد ولی هر دو طرف هک دانشجو و هم دانشگاه باید تلاش کنیم که فضا را قانونی پیش ببریم. در چارچوب قانون اعتراض کنیم، مناظره کنیم و گفت‌وگو کنیم.

دانشجوی بازداشتی آزاد شد

دانشگاه صنعتی شریف در کانال خود در فضای مجازی اعلام کرد: تعداد معدودی از دانشجویانی که در ارزیابی اولیه انجام شده در ایجاد فضای ناآرام در دانشگاه، نقش داشته‌اند جهت مصلحت دانشگاه و خودشان به صورت موقت از حضور در دانشگاه منع شده‌اند.

این دانشگاه تاکید کرد که این تصمیم، با سخنرانی و حضور در تجمع‌های دارای مجوز دانشگاه ارتباطی ندارد و بدیهی است، بررسی دقیق و عنداللزوم ارجاع پرونده ایشان به کمیته انضباطی در دستور قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا،گفته می‌شود پس از برگزاری جلسه تریبون آزاد دانشجویان شریف با رئیس و معاونین این دانشگاه، از ورود محمد ملانوری، دانشجوی دکتری اقتصاد این دانشگاه ممانعت شد

پیگیری های خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که در پی درگیری لفظی این دانشجو با حراست دانشگاه، حراست با پلیس تماس گرفته و لحظاتی بعد این دانشجو توسط پلیس بازداشت شده است. در نهایت ساعاتی بعد آزاد شد.

بنا بر اعلام دانشگاه صنعتی شریف، بازداشت شدن این دانشجو ارتباطی به حضور او در تریبون آزاد ندارد و علت بازداشت شدن او توسط پلیس، بی‌احترامی و رفتارهای او در برخورد با حراست بوده و ملانوری و برخی دیگر از دانشجویان شریف به علت نقش داشتن در اعتراضات اخیر این دانشگاه از ورود به دانشگاه منع شده‌اند.

Share