آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد

گیلانی‌ها؛ خوش‌حساب‌ترین در بازار چک | بیش از ۶۴۲هزار فقره چک در کشور برگشت خورد

در مردادماه امسال گیلانی‌ها، ایلامی‌ها و خوزستانی‌ها به‌ترتیب خوش‌حساب‌ترین شهروندان ایران در بازار چک بوده‌اند، این در حالی است که بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به استان‌های لرستان، کردستان و چهار محال و بختیاری اختصاص داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از روزنامه همشهری، در مردادماه امسال گیلانی‌ها، ایلامی‌ها و خوزستانی‌ها به‌ترتیب خوش‌حساب‌ترین شهروندان ایران در بازار چک بوده‌اند، این در حالی است که بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به استان‌های لرستان، کردستان و چهار محال و بختیاری اختصاص داشته است.

بانک مرکزی اعلام کرد: در مرداد امسال بیش از ۶۴۲هزار فقره چک به ارزش ۳۹۵هزار میلیارد ریال برگشت خورده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۹.۵درصد و از نظر مبلغ ۱۴.۵درصد بیشتر شده است. این گزارش می‌افزاید: بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی در مرداد به استان لرستان (۱۲.۵درصد)، کردستان (۱۲.۲درصد) و چهار محال و بختیاری ۱۱.۸درصد اختصاص داشته و کمترین تعداد چک‌های برگشت خورده هم در استان گیلان با ۶.۳درصد، ایلام ۷.۷درصد و خوزستان ۷.۹درصد ثبت شده است.

از نظر مبلغ هم بیشترین چک‌های برگشتی به استان بوشهر با ۲۷.۷درصد، خراسان جنوبی با ۲۱.۷درصد و سیستان و بلوچستان با ۲۰.۱درصد اختصاص یافته و استان‌های گیلان با ۸.۷درصد، البرز با ۹.۲درصد و خراسان شمالی با ۹.۴درصد به‌ترتیب کمترین نسبت چک‌های برگشتی را از حیث ارزش ریالی ثبت کرده‌اند.

به‌گفته بانک مرکزی در پنجمین ماه از سال‌جاری بیش از ۶.۴میلیون فقره چک به ارزش ۳۰۷۴هزار میلیارد ریال وصول شده که نسبت به تیرماه از نظر تعداد ۱۲.۳درصد و از نظر ارزش ۳.۳درصد رشد داشته و از کل تعداد چک‌های مبادله شده، ۹۰.۹درصد و از نظر مبلغ ۸۸.۶درصد پاس شده است.

Share