معاون نظارت بانک مرکزی تشریح کرد:

نحوه شکایت از بانک‌هایی که بخشی از وام را بلوکه می‌کنند

ابوذر سروش، معاون نظارت بانک مرکزی ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن بلوکه کردن بخشی از وام توسط بانک‌ها، شیوه اعلام شکایت در این زمینه را توضیح داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سال گذشته بانک مرکزی در پی بی‌توجهی بانک‌ها به ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی مجددا در تاریخ ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ بخشنامه‌ای در این خصوص ابلاغ کرد. در این بخشنامه تاکید شد چنانچه بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی قبل از اعطای تسهیلات و با توافق قبلی، اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات گیرنده کنند، مکلف به پرداخت سود علی الحساب به سپرده مذکور هستند.

بانک مرکزی در ۱۸ مهرماه امسال مجددا در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

«ابوذر سروش» معاون نظارت بانک مرکزی در این خصوص بیان کرد: بانک‌ها گاهی مبلغی از تسهیلات را نزد خود بلوکه می‌کنند یا اینکه علاوه بر تسهیلات، مبلغی را در قالب سپرده از افراد اخذ می‌کنند. براساس دستورالعمل بانک مرکزی به هیچ وجه وثیقه نقدی، وثیقه تسهیلات نیست.

وی تاکید کرد: چنانچه بانک در کنار اعطای تسهیلات، از فرد سپرده بخواهد و به آن سود تعلق نگیرد نیز تخلف است.

سروش گفت: چنانچه افراد تخلفی را مشاهده کنند می‌توانند از دو طریق شکایت خود را ثبت کنند. نخست اینکه می‌توانند سامانه ارتباطات مردمی به شماره تماس ۲۷۰۶ تماس بگیرند. روش دیگر این است که افراد وارد لینک https://crm.cbi.ir/createrequest شوند و درخواست خود را ارسال کنند.

به گفته وی، مردم در سامانه ثبت درخواست باید مشخصات فردی، نوع درخواست و اطلاعات لازم را تکمیل کنند. نکته مهم این است که فرد باید در قسمت مربوط به موضوع اصلی؛ تسهیلات بانکی را وارد کند و در موضوع فرعی، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات را وارد کند و در بخش بعدی درخواست خود را به صورت کامل تشریح کند در پایان کد رهگیری برای فرد ارسال می‌شود تا نتیجه را از طریق کد دریافتی پیگیری کند.

Share