فعال‌سازی معدن سنگرود برابر با ایجاد اشتغال بی‌نظیر

سنگرود؛ معدنی متوقف در زمان | تولید و اشتغال چشم‌به‌راه راه‌اندازی معدن

از توقف در بهره‌برداری معدن زغال‌سنگ سنگرود سال‌ها می‌گذرد و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته توسط متولیان امر، گویا این معدن با ظرفیت تولید و اشتغال بی‌نظیر در استان همچنان چشم‌انتظار اقدام عملی جهت راه‌اندازی مجدد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، معدن زغال‌سنگ سنگرود در منطقه عمارلو شهرستان رودبار ۲۶ هکتار وسعت دارد و در سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسیده و تا سال ۱۳۶۹ نیز فعال بود.

تعطیلی ظرفیت تولید و اشتغال در پس انحلال معدن سنگرود

به گفته مسؤولان، درگذشته حدود یک هزار و ۵۰۰ تا سه هزار کارگر در معدن سنگرود فعالیت داشتند که براثر انحلال شرکت از آن اخراج یا به نحوی بازنشسته شدند درحالی‌که این معدن ظرفیت اشتغال‌زایی زیادی داشت.

در سال ۱۳۹۴ سازمان خصوصی‌سازی بحث انحلال معدن سنگرود را مطرح کرد و این معدن منحل شد و برای تسویه در اختیار اداره کل صمت استان قرار گرفت.

ارزش‌گذاری کم دلیل ممنوعیت حق برداشت از معدن سنگرود

به گفته مسؤولان قضای، کارشناسی‌ای که در خصوص اموال و خود معدن مطرح‌شده بود مبلغ بسیار ناچیزی بود که باعث ورود دادگستری به این قضیه شد و دستوراتی که خلیلی، رئیس‌کل دادگستری در این خصوص داد موقتاً همه اقداماتی که در این خصوص به عمل آمد متوقف شد تا دوباره کارشناسی انجام شود و ارزش اموال و منابعی که در این معدن قرار دارد مشخص شود و تا دستورات بعدی فعلاً کسی حق برداشت یا انتقال اموال را نخواهد داشت.

با توجه به اهمیت فعال شدن معادن و ظرفیت تولید و اشتغال قابل‌توجه آن، مطالبه عمومی نسبت به فعال شدن مجدداً معدن سنگرود بیش‌ازپیش است.

مسؤولان صنعت، معدن و تجارت گیلان در راستای فعال شدن دوباره معدن سنگرود تلاش‌های وافری انجام داده‌اند اما تاکنون این ممارست‌ها نتیجه‌بخش نبوده و خبر خوش آن‌ها مبنی بر آغاز به کار معدن زغال‌سنگ سنگرود به سمع و نظر مردم نرسیده است.

واگذاری‌های نامطلوب دلیل دغدغه افکار عمومی، مراجع قضایی و نظارتی

تیمور پورحیدری، مدیرکل صمت گیلان مردادماه امسال در جمع خبرنگاران در خصوص فعال شدن دوباره معدن سنگرود گفته بود: با توجه به زمان‌بر شدن فرآیند ارزیابی و اعلام نظر کارشناسان رسمی دادگستری و از طرفی سوابق نامطلوب واگذاری‌های انجام‌شده شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در استان که موجب دغدغه افکار عمومی و مراجع قضایی و نظارتی شده، روند واگذاری معدن در سال‌های گذشته به نتیجه نرسیده است.

وی در همان بخش خبری از آغاز به کار معدن زغال‌سنگ سنگرود از هفته آینده یعنی دهه دوم مردادماه خبر داده و گفته بود: با توجه به دستور استاندار گیلان و عزم جدی مسئولان استان گیلان در راه‌اندازی معدن سنگرود و حمایت‌های صورت گرفته، در هفته آتی با نظارت مستقیم وزارت متبوع تحویل و راه‌اندازی مجدد فعالیت معدن انجام خواهد گرفت.

حالا پس از گذشت دو ماه از وعده مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در خصوص تحویل و راه‌اندازی مجدد معدن زغال‌سنگ سنگرود، ظرفیت بی‌نظیر این بخش تولیدی همچنان در رکود باقی مانده است.

معدن زغال‌سنگ سنگرود چرا اصلاً منحل شد؟!

سعید اخلاقی، معاون صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز اخیراً در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به آخرین وضعیت ملکی معدن سنگرود، اظهار کرد: معدن زغال‌سنگ سنگرود که در سال‌های گذشته تحت بهره‌برداری شرکت زغال‌سنگ البرز غربی (وابسته به شرکت دولتی تهیه و تولید مواد معدنی ایران) بوده از سال ۹۳ به علت اعلام بهره‌بردار مبنی بر اتمام ذخیره موجود در تونل‌های فعلی و انصراف از ادامه بهره‌برداری دچار تعطیلی و توقف فعالیت شده بود و علیرغم پیگیری‌های مسئولین وقت جهت یافتن سرمایه‌گذار جدید، در حالت رکود باقی مانده است.

وی با بیان اینکه به دنبال برگزاری مزایده در چارچوب آرای شورای عالی معادن در سال ۹۹ نسبت به تعیین شرکتی جهت احیای مجموعه معدن سنگرود اقدام شد، افزود: به علت برخی مشکلات حقوقی به‌ویژه درزمینهٔ ارزیابی اموال موجود و اختلافات فی‌مابین بهره‌بردار قدیم و برنده مزایده، تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

فعال‌سازی ظرفیت معادن رویکرد دولت سیزدهم

معاون صنعت و معدن صمت گیلان با اشاره به ازسرگیری تلاش‌های دولت سیزدهم جهت احیای ظرفیت معادن، گفت: در پی دستور ویژه استاندار گیلان و سیاست‌های مجدانه دولت سیزدهم به‌منظور فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول مانده استان در بخش‌های مختلف خصوصاً بخش معدن که مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری از اولویت تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برخوردار بوده و حتی به‌عنوان یکی از جایگزین‌های درآمدهای نفتی از آن یاد برده می‌شود، طی ماه‌های اخیر عزم جدی مسئولین استان بر اتخاذ تصمیمات مؤثر و خروج از این بن‌بست جهت احیای معدن سنگرود متمرکز شده است.

حصول توافقاتی برای آغاز فعالیت بخش خصوصی در محدوده معدن سنگرود

اخلاقی افزود: بر همین اساس با پیگیری‌های مکرر و جلسات برگزارشده در سطح استانی و ملی توافقاتی حاصل‌شده تا زمینه شروع فعالیت بخش خصوصی در محدوده معدنی یادشده به‌زودی فراهم‌شده و در فاز اول با تمرکز بر عملیات اکتشاف تکمیلی و شناسایی ذخایر موجود اعم از زغال‌سنگ، خاک نسوز، سنگ لاشه و غیره نسبت به تهیه طرح و بهره‌برداری علمی و فنی اقدام شود و سپس فعالیت‌های استمزاجی و ایجاد صنایع پایین‌دستی وابسته به آن همچنین برخی فعالیت‌های جانبی مانند ژئوتوریسم که از حوزه‌های نو و در حال  بخش معدنی هست در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به توسعه تولید و اشتغال با ازسرگیری فعالیت معدن سنگرود، تصریح کرد: به حمدالله با همکاری‌های تعیین‌شده چنانچه بخش خصوصی مدنظر نیز به تعهدات خود عمل نموده و مطابق برنامه زمان‌بندی حرکت کند، زمینه اشتغال‌زایی مناسبی را در منطقه محروم محل استقرار معدن شاهد خواهیم بود.

اهرم قانونی صمت برای عدم پیشرفت برنامه بخش خصوصی؟

معاون صمت گیلان همچنین در خصوص عدم تعهدات شرکت بهره‌بردار نیز بیان کرد: در صورت عدم پیشرفت برنامه بخش خصوصی، مراتب اقدامات قانونی مانند ضبط تضامین، خلع‌ید و دیگر اقدامات نیز تمهید شده تا خدای‌ناکرده شاهد تجربیات نامطلوب گذشته در خصوص واگذاری‌ها نباشیم.

فعال شدن معدن سنگرود نیازمند هماهنگی

بهره‌مندی از ظرفیت‌ها جهت ایجاد شغل و توسعه تولید از تاکیدات حاکمیت ازجمله دولت سیزدهم بوده و لازم است هماهنگی‌ها در راستای نمود عینی تلاش‌ها در رابطه با فعال شدن معدن زغال‌سنگ سنگرود، بیش‌ازپیش شود.

محرومیت و کمتر توسعه‌یافتگی اغلب مناطق ازجمله منطقه عمارلو و سنگرود ناشی از عدم بهره‌وری صحیح از منابع و معادن بی‌نظیر نهفته در آن‌ها است که به نظر می‌رسد در دولت مردمی کار و تلاش سیزدهم باید شاهد تحقق عینی و عملی وعده‌ها بود.

معدن زغال‌سنگ سنگرود یک ظرفیت عظیم در گیلان است که توجه به آن منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان می‌شود لذا انتظار است این معدن پس احراز صلاحیت دقیق هر چه سریع‌تر به بهره‌بردار جدید واگذار و عملاً فرایند بهره‌وری و ایجاد اشتغال در آن آغاز شود.

Share