مدیرکل پست گیلان در جمع خبرنگاران؛

رتبه برتر گیلان در مرسوله‌های پستی | بازار الکترونیک شرکت پست یک ظرفیت بزرگ است

هوشنگی با اشاره به پذیرش ۵ میلیون مرسوله پستی طی ۶ ماهه نخست سال جاری توسط پست گیلان، اظهار کرد: پست گیلان بالاترین رتبه کشوری را لحاظ میزان پذیرش بسته و امانی داشته است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد حسین هوشنگی، مدیرکل پست گیلان در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی پست در رشت برگزار شد، با تبریک آغاز هفته وحدت، گفت: هرساله نهم اکتبر که از سوی اتحادیه جهانی پست این روز گرامی داشته می‌شود.

وی «پست» را یکی از قدیمی‌ترین مجموعه سازمانی دانست و گفت: پیشرفت فناوری و بازارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی جایگاه پست را به عنوان یک سازمان تنظیم کننده کاهش نداده بلکه امروز پست برای آسان‌تر کردن امور مردم به خوبی نقش ایفا می‌کند.

هوشنگی با اشاره به اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک یادآور شد: جایگاه لجستیکی پست نیز تقویت شده و این ما هستیم که باید با برنامه‌ریزی درست از تغییر ذائقه ایجاد شده نهایت بهره را ببریم و خدمات شایسته‌ای به مردم ارائه کنیم.

وی با اشاره به پذیرش ۵ میلیون مرسوله پستی طی ۶ ماهه نخست سال جاری توسط پست گیلان، اظهار کرد: پست گیلان بالاترین رتبه کشوری را لحاظ میزان پذیرش بسته و امانی داشته است که این نشان دهنده ظرفیت بالای گیلان در حوزه تجارت الکترونیک و فروش اینترنتی است.

سرانه مرسوله پستی در ایران پایین است

هوشنگی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه ۳۰ هزار مرسوله توزیع می‌شود، تصریح کرد: پس از تهران با حدود ۱۳ هزار مرسوله پستی رتبه دوم کشور را پس از تهران داریم.

مدیرکل پست گیلان سرانه مرسوله پستی را یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی در جهان عنوان کرد و گفت: در چین سرانه مرسولی پستی ۱۸۰۰ مرسوله، در اتحادیه اروپا بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ و در آمریکا برابر ۱۴۰۰ مرسوله است که نشان دهنده این است مردم صرفا برای کار و تفریح به بیرون می‌روند و امور روزانه آن‌ها از طریق پست انجام می‌گیرد اما با همه تلاش‌ها و خدمات این سرانه در کشور ما زیر ۱۰ است.

هوشنگی ادامه داد: این سرانه پایین پستی نشان دهنده این است که سازمان‌های ما هنوز بستر دولت الکترونیک، ابزار لجستیک پست و خدمات برون سازمانی را ایجاد نکرده‌اند و مردم ما مجبور هستند برای امور روزانه شخصا مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه شبکه لجستیکی پست واسطه بین مردم و نهادها است، یادآور شد: نیاز است تا سازمان‌ها، ظرفیت‌های پست را بشناسند و از آن بهره بگیرند که در این راستا به دنبال امضای تفاهمنامه با برخی نهاد‌ها هستیم.

هوشنگی گفت: اگر به دنبال سلامت اداری و عملیاتی شدن واقعی پیشخوان دولت هستیم نیاز است که شبکه پستی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پیشخوان‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه شبکه پستی مبتنی بر نرم‌افزار است، تصریح کرد: وقتی از شبکه پستی و پیشخوان استفاده کنیم باید به مردم پاسخگو نیز باشیم که مدت زمان بررسی و پاسخگویی چقدر طول کشیده که خود به خود به ارتقای سلامت اداری نیز کمک می‌کند.

هوشنگی با اشاره به فعالیت شبکه پستی در تمام شهرها و وجود ۸۰۰ پیشخوان شهری و روستایی به عنوان همکار پست، یادآور شد: شیوع کرونا بسیاری از ادارات را به سمت الکترونیکی شدن امور و تغییر استراتژی حرکت داد.

لزوم توجه به پایگاه داده مکانی

مدیرکل پست گیلان با بیان اینکه شبکه پستی پویا و انعطاف‌پذیر است، تصریح کرد: متناسب با درخواست دستگاه‌های اجرایی خدمات ما نیز قابل طراحی و بازسازی است.

هوشنگی با اشاره به اجرای طرح «جی نف» در راستای استانداردسازی آدرس‌دهی، نقشه و سرویس‌دهی و جایگاه بالای گیلان، در این زمینه اظهار کرد: با اجرای این طرح کدهای پستی باید روی نقشه قرار بگیرند تا با اشتراک‌گذاری داده میان دستگاه‌ها و احراز هویت مکانی خدمات به صورت مناسب و دقیق ارائه داده شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم توسط پست در این زمینه انجام شده اما چند دستگاه متولی تهیه نقشه بودند که عملا اقدامی انجام ندادند، تصریح کرد: این خلاء با همکاری پست و شهرداری‌های استان پر شد و تعامل خوبی برقرار شد تا جایی که پایگاه احراز هویت مکانی در گیلان بالای ۹۵ درصد بروز است.

هوشنگی با تاکید بر لزوم همکاری بین نهادی و اشتراک‌گذاری داده‌ها توسط تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان، ادامه داد: با اجرای این طرح مکان‌ها با یک کد شناخته می‌شوند و مردم از سردرگمی درباره آدرس دهی خارج می‌شوند.

مدیرکل پست گیلان با بیان اینکه ما براساس تکالیف قانونی بزرگترین پایگاه داده مکانی را اجرایی کرده‌ایم، افزود: دستگاه‌هایی که ارائه خدمات آن‌ها مبتنی بر پایه مکانی بوده نیاز است تا پیشگام باشند.

وی افزود: دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات بدون پایگاه ملی GNAF امکانپذیر نیست.

هوشنگی با تأکید بر اینکه پایگاه داده مکانی پست در راستای توزیع عادلانه و صحیح منابع و خدمات است، یادآور شد: اکثر آمارهای ما توصیفی است اما با پایگاه داده مکانی به آمار کاربردی می‌رسیم.

بازار الکترونیک شرکت پست یک ظرفیت بزرگ است

مدیرکل پست گیلان گفت: آمادگی کامل داریم که در شهرهایی که محصولات بومی نظیر چای، برنج و زیتون…دارند در بستر تجارت الکترونیک خدمات لازم را ارائه دهیم.

هوشنگی با اشاره به فعالیت بیش از یک دهه‌ای پست در حوزه بازار الکترونیک، تصریح کرد: بازار الکترونیک شرکت پست یک ظرفیت بزرگ است که در بستر اینترنت داخلی مشغول فعالیت است و باید از آن به صورت بهینه استفاده شود و امروز اپلیکیشن «بازار پست» نیز راه اندازی شده است.

وی با اشاره به فعالیت «سرویس پست‌ یافته» اظهار کرد: مدارک پیدا شده اگر داخل صندوق پستی انداخته شوند یا حضوری تحویل اداره پست شوند، شرکت ملی پست با طراحی سرویسی به نام «پست یافته» ضمن ثبت اطلاعات مدارک پیدا شده در پست یافته، شرایطی ایجاد کرده است تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت http://postyafteh.post.ir این شرکت مدارک گمشده خود را جستجو نمایند.

هوشنگی همچنین از ایجاد دفتر پستی در دانشگاه گیلان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: خدمتگزار ۱۷ هزار دانشجویی خواهیم بود که در دانشگاه گیلان مشغول تحصیل هستند.

Share