وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

تکمیل کریدورهای مهم ریلی طی یکماه آتی آغاز می‌شود | احداث راه‌آهن رشت- آستارا در توافق با روسیه

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر تکمیل ناوگان ریلی اعلام کرد: در برنامه است تا در یک ماه آتی قرارداد تکمیل کریدورهای مهم ریلی پیمانکاران ایرانی و خارجی طی مناقصه امضا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۷ مهرماه در حاشیه نخستین اجلاس همکاری‌های ترانزیتی ایران و کشورهای قزاقزستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان به همراه فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان اعلام کرد: یکی از موضوعات مهم اقتصاد دنیا ترانزیت و حمل و نقل است که در اجلاس همکاری‌های ترانزیتی جلسات کارشناسی متعددی در این خصوص برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن دارد بر تکمیل کریدورهای اصلی و با اهمیت از جمله کریدور شمال-جنوب تاکید کرد.

قاسمی ضمن تاکید بر اهمیت تکیل راه آهن رشت- آستارا توضیح داد: تکمیل خط ریلی چابهار-زاهدان در ماه‌های آتی و همچنین تکمیل خط ریلی باقیمانده چابهار-سرخس در برنامه قرار گرفته است.

وی همچنین از اصلاح کریدور شمالی اینچه برون-گرمسار نیز خبر داد و بر تکمیل مسیر ریلی تهران-شیراز -عسلویه تاکید کرد.

قاسمی ضمن تاکید بر تکمیل ناوگان ریلی اعلام کرد: در برنامه است تا در یک ماه آتی قرارداد تکمیل خطوط ریلی در کریدورهای مهم داخلی با پیمانکاران ایرانی و خارجی طی مناقصه امضا شود. مقرر شده تا به منظور تسریع در انجام این پروژه‌ها قراردادها بین پیمانکاران حرفه‌ای توزیع شود.

وی تصریح کرد: راه آهن رشت-آستارا را می‌سازیم و در خصوص این پروژه با روس‌ها در حال مذاکره هستیم. در حال حاضر نیز ۱۰ کیلومتر از ابتدا و ۱۰ کیلومتر از انتهای این مسیر آغاز شده و امیدوار هستیم تا با مذاکره تکمیل این پروژه مهم سرعت بگیرد.

قاسمی در خصوص کریدور شمال-جنوب و تکمیل احتمالی آن و همچنین کمک‌های مالی کشور روسیه برای تکمیل این کریدور اعلام کرد: امروز بعدازظهر با روسیه این موضوع نهایی خواهد شد. زمانی که ما پیش بینی کرده‌ایم سه سال است.

قاسمی گفت: شرایط سیاسی منطقه به نفع ایران است. با روسیه توافق‌هایی در خصوص ترانزیت کالا شده است. روسیه هرساله بیش از ۳۰ میلیون تن زغال سنگ و ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی به هند صادر می‌کند که این صادرات می‌تواند از مسیر ایران باشد. اینها فرصت‌هایی برای کشور است و مشکلی تحت‌عنوان تحریم برای تکمیل کریدورها وجود ندارد.

افزایش ۶۰ درصدی ترانزیت در دولت سیزدهم

قاسمی در پاسخ به اینکه در اجلاس برای تسهیل ناوگان باری چه تصمیماتی گرفته شد، گفت: موضوع تزانزیت موضوع جدی است که در دولت سیزدهم مورد تاکید است. سیاست دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان است که این موضوع تسریع شده است. تقریبا با تمامی کشورهای همسایه روابط مناسبی داریم. در دولت سیزدهم ۶۰ درصد ظرفیت ترانزیت افزایش یافته است.

Share