هاشمی گلپایگانی: شورای عالی انقلاب فرهنگی قوانین فاقد ضمانت اجرایی تصویب نکند

تدوین طرح جامع برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت فعلی عفاف و حجاب در جامعه

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خلاءهای قانونی و وجود قوانین نامناسب و ناکارآمد را مشکل اصلی وضع فعلی حجاب دانست و تأکید کرد: مجلس درباره حجاب خود را کنار کشیده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قوانینی فاقد ضمانت اجرایی لازم را تصویب می‌کند.

هاشمی گلپایگانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیدمحمدصالح هاشمی‌گلپایگانی در دومین نشست مسئولان عفاف و حجاب دستگاه‌های اجرایی کشور، تسامح و تساهل مسئولان در بخش‌های مختلف از جمله قانونگذاری را عامل اصلی شکل گیری وضع فعلی در حوزه عفاف و حجاب و ایجاد بسترهای مشکل‌سازی دانست که دشمن می‌تواند روی آن‌ها فتنه را شکل دهد.

وی تاکید کرد: مجلس درباره حجاب خود را کنار کشیده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قوانینی را تصویب می‌کند که ضمانت اجرایی ندارد.

هاشمی‌گلپایگانی با بیان اینکه ستاد امر به معروف در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی مانند دستگاه‌های دیگر منفعل نیست، گفت: طرح جامعی را برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت فعلی عفاف و حجاب در جامعه تدوین کرده‌ایم که‌عدم تشکیل پرونده قضایی برای بدحجابان، دولتی نکردن موضوع عفاف و حجاب و جلوگیری از ورود مستقیم پلیس به برخورد با بدحجابان، سه راهکار پیش بینی شده در این طرح است.

وی در تشریح این سه راهکار به قوانین نامناسب و ناکارآمد در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه حداقل ۹ میلیون فقره است و اگر بخواهیم قانون فعلی را اجرا کنیم در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ میلیون پرونده دیگر نیز اضافه می‌شود که رسیدگی به آن‌ها شدنی نیست در حالی که یکی از مهم‌ترین معیارهای قانون، عملی شدن است.

 هاشمی‌گلپایگانی با تأکید بر این‌که دولت نمی‌تواند متکفل بحث عفاف و حجاب باشد، گفت: دولت اگر بتواند مسئله عفاف و حجاب را در ادارات حل کند۵۰ تا ۶۰ درصد مشکل رفع می‌شود ولی وقتی قادر نیست، چگونه می‌خواهد مسئولیت حل مشکلات عفاف و حجاب در سطح جامعه را برعهده بگیرد؟!

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همچنین ورود مستقیم پلیس به بحث حجاب را موجب کاهش اقتدار نیروی انتظامی دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه معتقد است: عملکرد ما در حوزه عفاف و حجاب به قدری نامناسب بوده که چه بسا بتوان گفت دشمن موافق ادامه عملکرد فعلی است، چون می‌تواند هر روز به بهانه‌ای یک قائله برپا کند.

استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و توده‌های مردم

وی ساماندهی مردمی در درون دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و توده‌های مردم را راهکارهای اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور برای حل مشکلات عفاف و حجاب عنوان کرد و گفت: اکنون ۳ میلیون نفر تمایل ورود به عرصه‌های مختلف عفاف و حجاب را دارند؛ آیا نمی‌توان با ساماندهی این افراد با بی‌حجابی مقابله کرد؟

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، انجام توأمان کار فرهنگی و داشتن ضمانت اجرایی را دو راهکار دیگر برای حل مشکل عفاف و حجاب در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: کار فرهنگی بدون ضمانت اجرایی شعار و شوخی تلخی بیش نیست و کار اجرایی بدون کار فرهنگی، خروجی ندارد.

وی یادآور شد: استفاده از کمربند ایمنی زمانی فرهنگ شد که پلیس در کنار کار فرهنگی جریمه هم اعمال کرد و اگر بنا باشد مشکلات با فرهنگ‌سازی صرفا حل شود، دولت هم با کار فرهنگی از مردم مالیات بگیرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به نمونه‌ای از کار فرهنگی با ضمانت اجرایی اشاره کرد و گفت: چند میلیون راننده تاکسی اینترنتی اگر بدانند که با سوار کردن فرد بی‌حجاب جریمه می‌شوند بالای ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل می‌شود و در این صورت ۴ میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر بدون هرگونه تنشی خواهیم داشت.

 هاشمی‌گلپایگانی، خروجی طرح جامع عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور را بازگشت عفاف و حجاب به روال قانونی و طبیعی خود و خروج از التهاب و هنجارشکنی ظرف ۲ سال عنوان کرد.

وی در ادامه به نحوه جذب و گزینش معلمان اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس در حرکتی سیاسی- انتخاباتی به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند ۲۵ هزار نفر را استخدام و ظرف تنها ۱۸ روز گزینش کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از این اقدام آموزش و پرورش به عنوان ظلم و خیانت سیستمی یاد کرد و گفت: با این نحو گزینش، احتمال اینکه معلمانی بی‌اعتقاد به دین وارد مدارس شوند بالاست و بعد انتظار داریم که خروجی مدارس، دختران با حجاب باشد!

Share