در جلسه ساماندهی متکدیان مطرح شد؛

نیاز رشت به تجهیز و ایجاد سامانکده‌های جدید | اجرای برنامه‌های فرهنگی برای مقابله با رشد تکدی‌گری

در جلسه ساماندهی متکدیان با حضور معاون دادستان، مدیر کل بهزیستی استان، رئیس شورای اسلامی شهر و سرپرست شهرداری رشت بر نیاز فوری شهر رشت به تجهیز سامانکده موجود شهر، ایجاد سامانکده‌های جدید و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای مقابله با رشد تکدی‌گری در سطح شهر تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه ساماندهی متکدیان با حضور تقی‌زاده معاون دادستان عمومی و انقلاب استان، سید مهدی خدمت بین دانا مدیرکل بهزیستی استان گیلان، سید مجتبی خدمت بین دانا سرپرست شهرداری رشت و محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت برگزار شد.

معاون دادستان مرکز استان در این جلسه ضمن قدردانی از سرپرست شهرداری رشت برای مشارکت در افتتاح ساختمان ماده ۱۶ و احساس مسئولیتی که ایشان در حوزه ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر دارند تصریح کرد: مرکز ماده ۱۶ رشت اعتباری برای این شهر و استان گیلان است و ظرفیت بسیار خوبی هم دارد.

نماینده دادستان ضمن اشاره به مشکلاتی که در راستای راه‌اندازی سامانکده شهر به وجود آمد رشت اضافه کرد: ساختمان ماده ۱۶ رشت برای نگهداری معتادان متجاهر و سامانکده ظرفیت لازم را دارد و بهزیستی و شهرداری باید زمینه لازم برای تحقق این امر را فراهم کند.

تقی‌زاده با بیان اینکه علاوه بر خیابان معلم روبه روی ساختمان ماده ۱۶ هم ساختمانی دو طبقه برای ایجاد سامانکده وجود دارد افزود: شهرداری رشت و اداره کل بهزیستی در خط مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و باید برای ایجاد سامانکده‌های جدید با یکدیگر همکاری کنند.

وی نهاد مسئول در حوزه جمع‌آوری متکدیان را نیروی انتظامی خواند و ابراز داشت: از شهرداری رشت هم انتظار داریم برای جمع‌آوری متکدیان ضابطه‌مند حرکت کرده و با انجام گشت‌های نظارتی نسبت به شناسایی آنان اقدام کند.

معاون دادستان مرکز استان ضمن دستور به شهرداری رشت برای رفع مشکلات سامانکده سطح شهر و معرفی فضاهای جدید برای ایجاد سامانمده جدید افزود: وظیفه و هنر همه ما این است که نسبت به رفع آسیب‌های اجتماعی تلاش کنیم تا به سبب آن شهری سالمتر و بهتر داشته باشیم.

محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر رشت تلاش‌های بسیار زیادی برای احداث ساختمان ماده ۱۶ انجام دادند و با فعالیت مکان مذکور شاهد نتایج اثربخش آن در سطح شهر و استان گیلان خواهیم بود.

واثق کارگرنیا با تاکید بر اینکه بخش زیادی از متکدیان حال حاضر شهر رشت متعلق به این شهر نیستند افزود: این افراد غالبا به صورت سازماندهی شده در سطح شهر، چهار راه‌ها و میادین تجمع می‌کنند و شبها هم جمع‌آوری شده و به مکان استقرارشان انتقال داده می‌شوند.

واثق کارگرنیا برخی از متکدیان سطح شهر را فاقد جا و مکان لازم برای گذران شب ذکر کرد و گفت: بایستی جایی مناسب برای این دسته از افراد مهیا کنیم و در حوزه حل معضل متکدیان غیر بومی که اهل سایر شهرها هستند نیز بایستی همه دستگاه‌ها وارد میدان شوند نیروی انتظامی و مرجع محترم قضایی حمایت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت اذعان کرد: اگر برای ساماندهی متکدیان که بعضا اعتیاد هم دارند، اقدامی نکنیم همین افراد بعدها به معتادان متجاهر و خطر آفرین برای جامعه تبدیل خواهند شد.

واثق کارگرنیا انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش تعداد معتادان متجاهر و متکدیان را هم خواستار شد و ادامه داد: شهرداری رشت مکان مناسبی برای اختصاص به متکدیان در اختیار ندارد و انتظار داریم سایر دستگاها نظیر بهزیستی در این زمینه به شهرداری کمک کنند.

همچنین سید مجتبی خدمت بین دانا سرپرست شهرداری رشت در این جلسه ضمن تاکید بر ارائه آماری از متکدیان سطح شهر و کمک بهزیستی در این زمینه عنوان کرد: برای ساماندهی متکدیان فعالیت همه دستگاهای ذیربط باید همپوشانی لازم را داشته باشد زیرا در غیر اینصورت راه به جایی نخواهیم برد.

سرپرست شهرداری رشت با بیان اینکه گرمخانه‌های شهرداری دیگر ظرفیتی برای پذیرش ندارند تصریح کرد: علاوه بر ساختمان ماده ۱۶ که اخیرا افتتاح شد از اداره کل بهزیستی استان گیلان می‌خواهیم اگر فضای دیگری در اختیار دارد به شهرداری رشت معرفی کند تا بتوانیم نسبت به سروسامان دادن متکدیان و ایجاد گرمخانه اقدام کنیم.

خدمت بین دانا اضافه کرد: در حال حاضر مجموعه اقدامات دستگاهای متولی در حوزه ساماندهی متکدیان پراکنده است بنابراین باید موضوعات هر کدام از این جلسات مستندسازی و نسبت به اجرای دقیق آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه سامانکده‌ها قانون و تعریف خاصی دارند و تنها باید در همان راستا از این فضاها استفاده کرد اضافه کرد: خدمات شهری شهرداری رشت باید برای شناسایی متکدیان حضور جدی‌تری داشته باشد و در این حوزه طبق برنامه تدوین شده اهداف را پیگیری کند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: بهزیستی قبلا طرحی را با همکاری شهرداری برای جمع‌آوری و برگشت دادن متکدیان به شهرهایشان اجرا کرد بنابراین با توجه به موفقیت‌آمیز بودن آن باز هم می‌توان چنین طرح‌های مشارکتی را به اجرا گذاشت.

خدمت بین دانا ضمن اشاره به افزایش تعداد متکدیان سطح شهر از آمادگی بهزیستی برای مشارکت در برنامه‌های ساماندهی متکدیان سخن گفت و ابراز داشت: اگر دادستانی مرکز استان دستور دهد می‌توانیم نسبت به نگهداری معتادان متجاهر خانم در ساختمان ماده ۱۶ اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در صورتی‌که پیگیری‌های لازم برای اخذ اعتبار سه میلیارد تومانی کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس به نتیجه برسد بهزیستی استان گیلان میتواند ظرفیت ساختمان ماده ۱۶ خود را به ۲۵۰ نفر ارتقا دهد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه از این فضا میتوان برای نگهداری متکدیان هم استفاده کرد یادآور شد: برای مقابله با پدیده‌هایی مانند رشد تکدی‌گری در سطح شهر باید نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگی اقدام کنیم.

Share