باید در نسل جوان و دانشمندان جوان انگیزه ایجاد شود

نگرانی رییس کمیسیون بهداشت از روند مهاجرت پزشکان

رییس کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: در این مدت کوتاه، تعداد قابل توجهی از استادان چشم پزشکی ما به آمریکا مهاجرت کردند و به عنوان استاد در آمریکا طبابت و متاسفانه به بقیه دوستان خود هم توصیه می‌کنند که مهاجرت کنند. این موضوع جای نگرانی جدی دارد و ما در حال پیگیری این موضوع با سران سه قوه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، بیست و سومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل و هجدهمین کنگره فناوری سلول‌های بنیادی رویان، از صبح امروز، چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های رازی آغاز به کار کرده و تا روز جمعه، ۱۸ شهریورماه ادامه خواهد داشت. همزمان با این کنگره، مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست‌ و یکمین جشنواره رویان نیز امروز برگزار شد.

در این مراسم از پنج دانشمند ایرانی از دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور برگزیده بیست‌ویکمین جشنواره رویان، تقدیر شد.

دکتر حسینعلی شهریاری، رییس کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این مراسم، با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران جشنواره رویان و گرامیداشت یاد دکتر کاظمی آشتیانی گفت: یکی از حامیان اصلی رویان، مقام معظم رهبری هستند که همواره از این نهاد به نیکی یاد می‌کنند. ما در سیاست‌های ابلاغی و قوانین برنامه آرزوهای زیادی داشتیم که تحقق پیدا نکرد. به طور مثال، قرار بود در سال ۱۴۰۴ کشور اول منطقه باشیم. شاید در پزشکی در حال حاضر جایگاه خوبی داشته باشیم، اما هدف از تحقیقات، فقط مقاله‌نویسی نیست. ما باید به سمت و سویی برویم که پژوهش‌ها مسئله‌محور شوند. قرار بود که سه درصد از بودجه سازمان‌ها صرف موضوعات پژوهشی شود، اما برخی از نهادها این وظیفه قانونی خود را اجرا نکردند.

وی ادامه داد: ما متاسفانه به نخبگان و پژوهشگران جوان خود نرسیدیم. مخصوصا بعضی مواقع در شرایط هیجانی، مراکز تصمیم‌گیری مخصوصا مجلس تصمیماتی گرفتند که نه تنها نمی‌دانیم نخبگان خود را چگونه جذب کنیم، بلکه شاید تعداد قابل توجهی از این افراد را از دست دهیم. نگه داشتن نخبگان و دانشمندان به زور نمی‌شود. باید زمینه این کار را برای افراد فراهم کنید. باید در نسل جوان و دانشمندان جوان انگیزه ایجاد شود.

رییس کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: در دو مقوله دستاوردهای غیرقابل انکاری داشته‌ایم. در حوزه سلامت، الان حرفی برای گفتن داریم، اما من آینده خوبی را با توجه به تصمیماتی که در برخی مراکز گرفته می‌شود، نمی‌بینم و نگرانی‌های جدی در این زمینه دارم. در زمینه توان دفاعی نیز جایگاه خوبی داریم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مدت کوتاه، تعداد قابل توجهی از استادان چشم پزشکی ما به آمریکا مهاجرت کردند و به عنوان استاد در آمریکا طبابت و متاسفانه به بقیه دوستان خود هم توصیه می‌کنند که مهاجرت کنند. یک زمانی بود که دانشمندان جوان ما به آمریکا و اروپا می‌رفتند و افتخار می‌کردند که به ایران برگردند و به هموطنان خود خدمت کنند، اما متاسفانه اکنون در فضایی هستیم که نخبگان و جوانان ما را به راحتی می‌برند. بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که به جای این که برای تربیت پزشک هزینه کنند، از کشورهایی مانند ایران، نیروی متخصص خود را جذب کنند. این موضوع جای نگرانی جدی دارد. ما در حال پیگیری این موضوع با سران سه قوه هستیم. بیشتر از همه حضرت آقا در این زمینه دغدغه دارند.

دکتر شهریاری با تاکید بر این که باید به تعریف شرکت دانش‌بنیان توجه و از سو استفاده از آن جلوگیری کرد، گفت: این که برخی افراد از کشورهای دیگر قطعاتی را وارد و در ایران آنها را سر هم می‌کنند و به اسم تولید دانش‌بنیان به بازار عرضه می‌کنند، درست نیست. بعد هم می‌گویند چون تولید داخل داریم، اجازه نمی‌دهیم دستگاهی که نیاز کشور است از خارج وارد شود. کمیته‌ای تشکیل دادیم که این موضوع را بررسی کنند تا سوءاستفاده نشود.

وی با بیان این که ایرانیان نشان داده‌اند که از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردارند گفت: یونسکو اعلام کرده که در منطقه بچه هایی که در سراوان سیستان و بلوچستان هستند ضریب هوشی بسیار بالایی دارند. این درست است که کشورهای دیگر امکانات بسیاری دارند، ولی ما شاید با یک صدم هزینه‌ای که آنها می‌کنند، بتوانیم فرصت‌های بسیاری پیش روی خود بسازیم، البته برخی افراد تنگ نظر و ناآگاه یا مقرض ممکن است نگذارند همان مبلغ کم نیز تخصیص پیدا کند. امیدواریم بتوانیم در برنامه هفتم توسعه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که نگرانی و دغدغه دانشمندان ما رفع شود.

Share