خسرو معتضد در کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی:

میرزا ناجی ناموس گیلانی‌ها بود | عده‌ای بی‌سواد می‌گویند میرزا می‌خواست ایران را تجزیه کند

به گفته خسرو معتضد، محقق و پژوهشگر تاریخ، میرزا کوچک جنگلی کاری کرد که ناموس و جان و مال گیلانی‌ها را از نیروهای عنان گسیخته روسیه نجات داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، خسرو معتضد در کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی در اجلاسیه تهران در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با بیان اینکه در زمان قاجار هتل‌های بسیار خوبی در گیلان بود، اظهار کرد: میرزا کوچک خان کاری کرد که ناموس و جان و مال گیلانی‌ها را از نیروهای عنان گسیخته روسیه نجات داد.

وی با اشاره به اینکه در فوریه ۱۹۲۱ سربازان روسی بسیار عنان گسیخته عمل می‌کردند، گفت: میرزا با همان نیروهای اندک جلوی این افراد را گرفت، با اینکه نیروهای کم و سلاح‌های محدودی هم داشتند اما جلوی این رفتارهای عنوان گسیخته را به رهبری میرزا گرفتند.

محقق و پژوهشگر تاریخی با بیان اینکه عده‌ای بی‌سواد می‌گویند میرزا می‌خواست ایران را تجزیه کند، افزود: این حرف‌ها همه مهمل است، میرزا بسیار اهل نماز و روزه بود و هیچگاه درصدد تجزیه و تجزیه طلبی نبود بلکه تماماً در فکر نجات مردم و کشورش بود.

معتضد با اشاره به ناامنی‌های بیشمار در دوران قاجار در گیلان بیان کرد: کودتای اردیبهشت ۱۲۹۹ توسط بلشویک‌ها باعث می‌شود میرزا به فومنات و گوراب زرمیخ برود و همین‌ها میرزا را فراری می‌دهد چرا که میرزا در برابر دستورات اعدامی که داده بودند ایستادگی کردند.

وی با بیان اینکه میرزا به قدری محبوب شد که زن‌های آمریکایی برای گیلانی‌ها لباس می‌فرستادند، افزود: همه روزنامه‌ها درباره میرزا مطلب می‌نوشتند و او را شرافتمندترین ایرانی نامیده بودند، حتی کسی که در کنار او در قیامش مبارزه کرد و یخ زد یک آلمانی بود.

محقق و پژوهشگر ایرانی با اشاره به بی‌سوادی برخی که میرزا را تجزیه طلب می‌دانند، تصریح کرد: میرزا رهبری به تمام معنی ایرانی و مسلمان بود که در برابر کشتار بی‌گناهان ایستادگی می‌کرد و سر همین موضوع در برابرش کودتا کردند، او هرگز تجزیه طلب نبود و برای آزادی و نجات مردم خود جنگید.

معتضد با اشاره به شهادت مظلومانه میرزا کوچک خان جنگلی که سر او را با داس بریدند و به تهران بردند، گفت: در سال ۱۳۲۰ مردم سر بریده میرزا را که در تهران دفن شده بود پیدا می‌کنند پس از انقلاب اسلامی در سلیمان‌داراب آرامگاهی درخور شأن میرزا برای او ساخته می‌شود.

Share