کوچکی نژاد عذرخواهی کرد؛

مجلس در بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران ورود می‌کند | شاهد یک بهم ریختگی بودیم

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا مجلس در بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران ورود کرده و توضیحاتی را از وزیر کشور به عنوان متولی ستاد اربعین و وزیر ارشاد به عنوان متولی حج و زیارت مطالبه می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت اربعین حسینی، اظهار کرد: پیاده روی اربعین حسینی یکی از مانورهای بزرگ جهان اسلام بوده که چندین سال است به صورت پر شور با حضور مشتاقان اباعبدالله (ع) از نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی افزود: طی دو سال اخیر به سبب شیوع کرونا پیاده روی اربعین با محدودیت مواجه بود و امسال، برای نخستین بار بعد از این مدت راهپیمایی اربعین در حال برگزاری است؛ مردم ما هم در کنار مردم عراق، افغانستان، پاکستان و… نقش و حضور پررنگی در راهپیمایی بزرگ حسینی داشتند.

وی افزود: انتظار این بود که تدارکات وسیع‌تری هم از طرف دولت عراق و هم دولت ایران پیش‌بینی می‌شد، متاسفانه امسال در این سفر شاهد یک بهم ریختگی بودیم که موجب نگرانی مردم انقلابی شد اما عشق به اباعبدالله (ع) موجب شد تا وجود کاستی‌ها با خونسردی به این سفر معنوی بروند وگرنه مسئولین باید پاسخگوی بیشتری می‌شدند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه برنامه‌ریزی متفاوت و دقیق‌تری باید بین طرفین انجام می‌گرفت، تصریح کرد: اول اینکه به نظر باید جمعیت و زائران اربعین حسینی را در قالب کاروان هدایت می‌کردند که در این صورت وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی و مسئول سفر و هم وزارت کشور هم به عنوان حافظ امنیت باید اقدامات لازم را پیش بینی می‌کردند.

وی ادامه داد: به دلیل‌عدم هماهنگی‌ها بین نهادها، باعث شد فراخوان کنند که زائران با خودروهای شخصی به مرز مراجعه کنند. از آن طرف عراق هم از نظر لجستیکی آمادگی پذیرش این جمعیتی که از مرزها ورود می‌کند را نداشت و به عبارتی سیستم ترابری عراق آمادگی انتقال زائران را به سمت نجف و کربلا نداشت.

این نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در پی‌عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب متاسفانه شاهد بودیم که در دمای حدود ۵۰ درجه زائران روزها در مرزها سرگردان بودند و دچار گرمازدگی شدید شدند، خیل عظیمی از زائرین به سمت نجف و کربلا رفتند اما موکب‌ها پشت دروازه عراق ماندند و عراق هم نتوانست پاسخگوی این حجم از مسافران باشد و به ناچار مرزها برای سفر زمینی بسته شد.

کوچکی‌نژاد افزود: بنابر ظرفیت کشور عراق، می‌توانستند در کشورمان برای صدور ویزا و گذرنامه سهمیه‌بندی کنند و در قالب حرکت کاروانی زائران اربعین حسینی را بدون دغدغه و آسیب اعزام کنند.

وی تاکید کرد: قطعا مجلس در بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران ورود کرده و توضیحاتی را از وزیر کشور به عنوان متولی ستاد اربعین و وزیر ارشاد به عنوان متولی حج و زیارت مطالبه می‌کند؛ با همه تجاربی که ما در راهپیمایی‌های عظیم داخل کشور داریم به اعتقاد من در این حوزه نباید خطا می‌کردیم یا باید حداقل خطا صورت می‌گرفت که امسال در این بخش حداکثر خطا وقوع پذیرفت و باعث شد مردم ما آسیب ببینند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس گفت: از همه مردم و زائرین ابا عبدالله الحسین (ع) التماس دعا داریم و عذرخواهی می‌کنم که در این سفر دچار زحمت یا آسیب شدند؛ در حالیکه متولیان می‌توانستند با تدارکات و اتخاذ تدابیر درست این مشکلات را به حداقل برسانند و باید در این راستا پاسخگو باشند.

Share