مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان:

فرهنگ غالب کشورمان فرهنگ کار جمعی و گروهی نیست|در گیلان سه تعاونی دانش‌بنیان وجود دارد

آقاجانی تعداد شرکت‌های تعاونی موجود در گیلان را دو هزار و ۴۶۶ تعاونی اعلام کرد و گفت: در طرح جهش تولید مسکن اتاق تعاون ساخت ۲۰۰ هزار مسکن را بر عهده گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، سیاوش آقاجانی در برنامه گفت‌وگوی خبری ضمن تبریک هفته تعاون اظهار داشت: در گیلان حدود دو هزار و ۴۶۶ تعاونی وجود دارد و ۳۲ هزار نفر در این عرصه مشغول فعالیتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان زمینه شاخص سرمایه‌گذاری اشتغال بخش تعاون کشور نسبت به استان را برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه آمار رسمی در این خصوص اعلام نشده اما بر اساس برآوردهای مراکز تحلیلی این امر بین ۶ تا هشت درصد است و از آن چیزی که باید باشیم یعنی سهم ۲۵ درصدی بسیار عقب هستیم.

آقاجانی وضعیت تعاون در کل کشور را وضعیتی نامطلوب دانست و اذعان کرد: جشنواره تعاونی‌های برتر کشور چند روز قبل برگزار شد و گیلان از حیث تعداد تعاونی‌های شرکت کننده در جایگاه پنجم و از حیث کیفیت تعاونی‌ها در رتبه دوم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه فرهنگ غالب کشورمان فرهنگ کار جمعی و گروهی نیست اقدامات انجام گرفته در ایجاد تعاونی‌های روستایی را برشمرد و اضافه کرد: تعاون روستایی سازمانی مستقل زیر نظر جهاد کشاورزی است اما با این حال ما هم موضوع تعاون روستا را دنبال و تفاهم‌نامه‌هایی را با بنیاد علوی منعقد کردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان از تشکیل ۳۰ تعاون روستا در گیلان با کمک بنیاد علوی خبر داد و افزود: با جدیت به دنبال ارتقا این گونه از تعاونی‌ها هستیم و محور کار ما هم استفاده از گروه‌های جهادی در این راه است.

آقاجانی از تولید ۲۵ درصد گوشت سفید تولیدی در گیلان توسط ۱۱۰ شرکت تعاونی خبر داد و ابراز داشت: در بخش شیلات هم ۱۰۰ درصد صید ماهیان استخوانی توسط ۵۱ تعاونی صیادی استان گیلان با حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر عضو انجام می‌شود.

وی فرهنگ‌سازی، ترویج، توافق با بنیاد علوی و بانک توسعه تعاون، آموزش و حمایت‌های مالی را از جمله اقدامات مهم اداره کل تعاون استان گیلان ذکر کرد و گفت: با این اقدامات می‌توانیم اعتبار بیشتر و تضامین راحت‌تری را برای تعاونی‌های مستقر در گیلان رقم بزنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تشکل‌سازی و ساختارسازی را از ضروریات مهم این نهاد دانست و ابراز داشت: در تلاشیم تعاونهایی که مستقل کار می‌کنند و افراد شاغل در مشاغل خانگی را در قالب یک اتحادیه شکل دهیم تا بتوانیم با ایجاد ساختاری بزرگتر در جهت برندسازی تعاونی‌ها حرکت کنیم.

آقاجانی با بیان اینکه تعاونی‌های مسکن مهر چیزی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد را با همه فراز و فرودها تکمیل کرده و به مردم تحویل دادند، یادآور شد: در طرح جهش تولید مسکن هم اتاق تعاون ساخت ۲۰۰ هزار مسکن را بر عهده گرفته است.

وی تعاونی مروارید قرق تولیدکننده خاویار و تعاونی فلزکاران رشت را از برترین تعاونی‌های استان گیلان و کشور ذکر کرد و افزود: در گیلان سه تعاونی دانش‌بنیان هم وجود دارد که به صورت ملی فعالیت می‌کنند و در کار خود هم بسیار موفق هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان خاطرنشان کرد: در هفته دولت تفاهم‌نامه‌ای را با پارک علم و فناوری گیلان و مرکز نوآوری و توسعه تعاون استان منعقد کردیم تا بدین وسیله بتوانیم در راستای شناسایی تعاونی‌های دانش‌بنیان، تجمیع آن‌ها، تشکیل تعاونی‌های جدید و حمایت از آن‌ها اقدام کنیم.

Share