منتظر واردات خودروهای برند معتبر نباشید؛

خودرو وارداتی همین چینی هاست، شاید هم روسی و کمی هم هندی!

با اظهارات مقامات وزارت صمت در باره واردات خودرو احتمالا باید منتظر اتفاق خاصی نباشیم. خودرو وارداتی همین چینی هاست،شاید هم روسی و کمی هم هندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از روزنامه خراسان، هرچند با وعده ها و اظهارات مسئولان از چند ماه پیش همه ما انتظار داشتیم در شهریور ماه شاهد خودروهای خارجی تازه نفس در خیابان هایمان باشیم اما اظهارات وزیر صمت و معاونش در روز گذشته از جزئیات تدوین آیین نامه واردات خودرو حکایت داشت که ابهام مهمی درباره آن  به وجود آمد. رضا فاطمی امین دیروز  با بیان این که آیین نامه واردات خودرو بر اساس این سه معیار تنظیم شد،تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت چهار ساله واردات خودرو، تنظیم آیین نامه واردات بسیار حساس بود و باید دقیق انجام می‌شد. در آیین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است اما آیا این دو بند منجر به ایجاد محدودیت در واردات می‌شود؟ پاسخ منفی است.

فاطمی امین ادامه داد: از سوی دیگر وقتی به تراز نبودن عرضه و تقاضا در بازار اشاره می‌کنیم پس خودروی وارداتی شاید سود و هزینه ناعادلانه‌ای برای واردکننده داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شود رانت است. اگر بازار روان بود این اتفاقات نمی‌افتاد اما ما ناگهان قصد باز کردن سد را داریم و اگر هوشمندانه نباشد سیل می‌شود.اما نکته مهمی که درباره ماجرای واردات خودرو خبرساز شد اظهارات معاون وزیر بود.

کشورهایی که از فهرست واردات خودرو حذف می شوند

همزمان با تدوین آیین نامه واردات خودرو اظهارات معاون وزیر صمت در روز گذشته از وجود طرحی پرده برداشت که نشان می دهد این وزارتخانه به دنبال حذف برندهای مطرح جهانی از فهرست واردات خودرو است. ابوالفضل خلخالی، معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت درباره آیین نامه وزارت صمت برای واردات خودرو گفت: کشورهایی که در تحریم های ظالمانه آمریکا شرکت کردند باید از فهرست واردات خودرو به کشورمان خارج شوند که این در حال پیگیری است. معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت درباره آیین نامه وزارت صمت برای واردات خودرو و اشکالات آن گفت: این طور نیست که دست وزارت صمت برای نوشتن خیلی از بخش های آیین نامه باز باشد چراکه قانون در برخی موارد محدودیت هایی ایجاد می کند.ما تا امروز آیین نامه ای به معنای آیین نامه اجرایی واردات مصوب نکردیم بلکه مصوبه هیئت وزیران با پیشنهاد وزارتخانه را داریم که در راستای آن مصوبه، دستورالعمل های واردات در حال نگارش است و اتفاقاً جلساتی را هم با بخش خصوصی که واردات انجام دادند برگزار کردیم. کشورهایی که در تحریم های ظالمانه آمریکا شرکت کردند باید از فهرست واردات خودرو به کشورمان خارج شوند که این در حال پیگیری است.

این اظهارات معاون وزیر صمت یعنی با واردات خودرو احتمالا باید منتظر اتفاق خاصی نباشیم. چون با این طرح بسیاری از کشورهایی که در خودروسازی صاحب نام هستند از فهرست واردات خودروی کشورمان حذف می شوند و چینی ها که قبلا هم در واردات خودرو با کشورمان همکاری داشتند همچنان به کار خود ادامه می دهند و در کنار آن ها روسیه و هند هم بخشی از خودروی وارداتی ایران را تامین خواهند کرد. حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم حذف نام برندهای محبوب و مطرح جهانی از واردات خودرو اجرایی خواهد شد یا خیر؟

Share