معرفی کتاب؛

بازی ها، سرگرمی ها و ورزش های بومی ـ سنتی و محلی استان گیلان

نویسنده به منظور مطلع کردن هرچه بیشتر دوستداران اصالت، سنت و فرهنگ، تلاش کرده در این اثر، شماری از بازی های بومی ـ سنتی و محلی استان گیلان را به زبانی ساده معرفی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، انتشارات دولتمرد کتاب “بازی ها، سرگرمی ها و ورزش های بومی ـ سنتی و محلی استان گیلان” نویشته ولی قنبرزاده گشتی را روانه بازار کرد.

نویسنده به منظور مطلع کردن هرچه بیشتر دوستداران اصالت، سنت و فرهنگ، تلاش کرده در این اثر، شماری از بازی های بومی ـ سنتی و محلی استان گیلان را به زبانی ساده معرفی کند تا ضمن برقراری ارتباط با تمام گروه های مخاطبین، گامی هرچند کوچک به منظور حفظ و انتقال میراث فرهنگی استان گیلان برداشته باشد. استان ما با شرایط اقلیمی گوناگون خود دارای جلگه، ساحل، جنگل، کوهپایه و کوهستان است. این جلوه هزار رنگ و برخوردار از تنوع فرهنگی، بازی ها و نمایش های متعددی دارد که می تواند گوشه هایی از فرهنگ مردم این سرزمین را به نمایش بگذارد.

 این کتاب در صدد آن برآمده تا اثری مفید درباره این سنت تاریخی به ارث رسیده از گذشتگان، به خوانندگان و علاقه مندان ارائه کند. از ویژگی های اثر حاضر این است که هنگام معرفی بازی ها در این کتاب، در بخش پانوشت هر بازی، شمار زیادی از آن ها با عنوان تالشی خود نیز معرفی می شوند و گاه واژگان و عباراتی که حین بازی گفته می شود نیز در پانویس، به زبان تالشی برگردان شده و گاه عنوان اصلی به تالشی و پانویس به فارسی آمده است. این اقدام به دلیل تالش زبان بودن نویسنده و معطوف به خوانندگان تالش زبان می باشد.

 همچنین به طور طبیعی، انتظار می رود شماری از خوانندگان گرامی، تعدادی از بازی های معرفی شده در این کتاب را با نام های دیگری متناسب با هویت محلی خود، به خاطر بیاورند یا شناسایی نمایند. شماری از این بازی ها در نقاط مختلف استان گیلان به نام های مختلفی شناخته می شوند و واژگان و اشعار خوانده شده در آن ها بسته به زبان رایج منطقه فرق می کند.

 این کتاب ضمن برخورداری از تحقیقات میدانی و بهره گیری از چند دهه تجربه نویسنده در برگزاری و سازماندهی برنامه های ورزشی و بازی های بومی ـ سنتی و محلی گیلانی در قالب جشنواره های متعدد، اثری سودمند برای جوانان و علاقه مندان به فرهنگ گیلان است. امید آن می رود کتاب حاضر به عنوان تلاشی مبتنی بر عشقی وافر به فرهنگ و هویت گیلانی، اثری باشد که نوجوانان و جوانان یعنی نسل های آینده ساز میهن عزیزمان را با جوانبی از هویت تاریخی و فرهنگی خود بیشتر آشنا کند تا ضمن افتخار به آن چه از گذشتگان به ما رسیده است، در راستای حفظ و انتقال آن بکوشیم.

 به منظور سفارش این کتاب، لطفاً با شماره ۰۹۱۱۸۳۵۸۶۴۳ (واتس اپ و تلگرام) تماس حاصل فرمایید.

Share