اسید صنعتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر قصد تهیه‌ی اسیدهای صنعتی را به‌عنوان مواد اولیه‌ی کسب و کار و صنعتتان دارید، بهتر است مطمئن شوید که اسید موردنظرتان را از یک منبع مطمئن تهیه می‌کنید.

اسیدها انواعی از مواد شیمیایی هستند که یون‌های هیدروژن یا پروتون را از دست می‌دهند و الکترون جذب می‌کنند؛ به همین دلیل است که وقتی میزان یون هیدروژن در یک محیط افزایش می‌یابد، آن محیط به اصطلاح اسیدی‌تر می‌شود. نام اسید از لغت لاتین acidus گرفته شده که به معنای ترش است. دلیل این نام‌گذاری این است که اسید‌ها ترش‌مزه هستند.

از ویژگی‌های دیگر مواد اسیدی می‌توان به خورندگی، خنثی‌کردن بازها، تغییر کاغذ تورنسل به رنگ قرمز، PH کمتر از ۷ و احتمال ایجاد سوزش در هنگام تماس با پوست اشاره کرد. چندین دسته‌بندی مختلف برای تقسیم اسیدها وجود دارد؛ مانند تقسیم اسیدها به دو دسته‌ی اسیدهای قوی و اسیدهای ضعیف یا تقسیم آن‌ها به دو دسته‌ی اسید خوراکی و اسید صنعتی یا اسیدهای آلی و معدنی. در این مقاله ضمن توضیح درباره‌ی اسیدهای قوی و ضعیف به بحث پیرامون اسید صنعتی و ویژگی‌های آن‌ می‌پردازیم؛ پس با ما همراه‌باشید.

راهنمای خرید مواد شیمیایی :  https://hamshahrionline.ir/x7T2P

انواع اسیدها

اسیدها به‌طور کلی به دو گروه آلی و معدنی تقسیم می‌شوند. اسیدهای آلی اسیدهایی هستند که منبع به وجود آمدنشان موجودات زنده‌ در کره زمین است. این اسیدها در ترکیب خود حتماً دارای کربن هستند. اسیدهای آلی در طبیعت در مواد مختلفی مانند میوه‌هایی مثل کیوی و پرتقال یافت می‌شوند. اسیدهای معدنی اسیدهایی هستند که منبع ارگانیک نداشته و از یک یا چند ترکیب غیرآلی تشکیل می‌شوند و در محلول‌های آلی حلالیت کمی دارند. این اسیدها را از نظر قدرت می‌توان به دو دسته‌ی قوی و ضعیف تقسیم کرد. بسیاری از انواع اسید صنعتی در این دسته قرار می‌گیرند.

قدرت اسیدها

قدرت اسیدها به توانایی آن‌ها در از دست‌دادن یون‌های هیدروژن برمی‌گردد. درواقع هرچقدر یک اسید پروتون‌های بیشتری را در ترکیب با آب از دست دهد، قوی‌تر محسوب می‌شود. یک اسید بسیار قوی، اسیدی‌ست که در ترکیب با آب به‌طور کامل یونیزه شود. اسیدها از نظر قدرت به دو دسته‌ی قوی و ضعیف تقسیم می‌شوند.

اسید قوی

اسیدهای قوی اسیدهایی هستند که کاملاً یا به مقدار بسیار زیاد در فرایند انحلال تفکیک شوند و یونیزه شوند؛ زیرا همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، هرچقدر میزان یون‌های هیدروژن در محلول بیشتر باشد، محلول موردنظر اسیدی‌تر است. از جمله اسیدهای قوی می‌توان به نیتریک اسید، سولفوریک اسید، هیدروبرمیک اسید، هیدروکلریک اسید، هیدرویدیک اسید، اسید کلریک و پرکلریک اسید اشاره کرد.

قوی‌ترین اسید کدام است؟

اسید کلریک با فرمول شیمیایی HCIO3 تحت عنوان قوی‌ترین اسید دنیا شناخته شده‌است.

اسید ضعیف

اسیدهای ضعیف اسیدهایی هستند که در ترکیب با آب به راحتی تفکیک نشده و یون‌های هیدروژن زیادی را از دست نمی‌دهند. از نمونه‌های معروف اسیدهای ضعیف می‌توان به فسفریک اسید، کربنیک اسید، استیک اسید، اگزالیک اسید و هیدروفلوئوریک اسید اشاره کرد. بسیاری از اسیدهای پرکاربرد در دسته‌ی اسیدهای ضعیف قرار می‌گیرند.

اسید صنعتی و اسید خوراکی

اسیدها هم‌چنین به انواع صنعتی و خوراکی تقسیم‌بندی می‌شوند که در این بخش با هردوی آن‌ها آشنا می‌شوید.

اسید خوراکی چیست؟

اسید خوراکی انواعی از اسیدها هستند که قابل خوردن و غیرسمی هستند. از این اسیدها به‌عنوان مکمل‌های غذایی و نگهدارنده‌های مواد غذایی و افزودنی‌های غذا استفاده می‌شود. خوردن این اسیدها مشکل خاصی برای ما ایجاد نمی‌کند و می‌توانیم مزه‌ی ترش آن‌ها را بچشیم. خود اسیدهای خوراکی به دو نوع اسید خوراکی مفید و مضر تقسیم می‌شوند.

اسیدهای خوراکی مفید که از آن‌ها به‌عنوان افزودنی خوراکی نیز استفاده می‌شود، مزه‌ی ترشی را چاشنی ماده‌ی غذایی می‌کنند. معروف‌ترین اسیدهای خوراکی مفید، اسید سیتریک، تارتاریک اسید و مالئیک اسید هستند. این اسیدهای آلی در میوه‌های بسیاری یافت می‌شوند. اسیدهای خوراکی مضر نیز در برخی از مواد غذایی مانند کاکائو، چای و فلفل وجود دارند. اگزالیک اسید، بنزوئیک اسید، فسفریک اسید و اوریک اسید از این نوع اسیدهای مضر هستند.

اسید صنعتی چیه؟

در نقطه‌ی مقابل اسیدهای خوراکی، اسیدهای صنعتی قرار گرفته‌اند که به هیچ وجه قابل خوردن نیستند. احتمالاً برایتان سوال پیش آمده‌است که اسید صنعتی چیست و  ویژگی‌ هایی دارد؟ می‌شود گفت که اسیدهای صنعتی سه ویژگی شاخص دارند:

  • غیرقابل لمس هستند(به پوست آسیب می زنند).
  • خطرناک و سمی هستند.
  • غیرقابل خوردن هستند و به هیچ وجه مصرف خوراکی ندارند.

این اسیدها کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارند. می‌توان گفت که تقریباً در تمامی فرایندهای صنعتی، اسیدهای صنعتی در نقش واکنش‌دهنده‌های اصلی ظاهر می‌شوند.

انواع اسید صنعتی و کاربرد آن‌ها

هریک از اسیدهای صنعتی، کاربرد یا کاربردهای متفاوتی در صنعت حال حاضر دنیا دارند. در این بخش به معرفی برخی از معروف‌ترین اسیدها و کاربردهایشان در صنعت می‌پردازیم.

هیدروکلریک اسید

هیدروکلریک اسید یا اسیدکلریدریک که با نام جوهرنمک نیز شناخته می‌شود، دارای فرمول شیمیایی HCI است. این اسید یکی از مواد بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. این ماده‌ خورنده‌ است و از آن در ساخت فولاد برای خودروها و پل‌ها استفاده می‌کنند. در صنایع شیمیایی نیز از اسید کلریدریک در تولید وینیل کلرید و فوم پلی اورتان و کلرید کلسیم استفاده می‌کنند. از این اسید هم‌چنین در تولیدات غذایی مانند تصفیه‌کردن نمک طعام و کنترل PH داروها و مواد غذایی استفاده می‌شود. از این اسید هم‌چنین در بهینه‌سازی PH آب استخرها، تولید باتری، رفع زنگ‌زدگی فلزاتی مانند آهن و ضدعفونی‌کردن سطوح نیز استفاده می‌کنند.

اسید نیتریک

اسید نیتریک یک اسید صنعتی قوی است که با نام‌های اسید ازته، نیترات هیدروژن و جوهر شوره نیز شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی آن HNO3 است و زرد و بی‌رنگ است. اسید نیتریک در صنایع زیادی استفاده می‌شود. مثلاً در کشاورزی در ساخت کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صنایع غذایی با کمک به تشکیل پتاسیم نیترات در نگهداری فراورده‌های گوشتی نقش دارد و در هوافضا به‌عنوان اکسیدکننده در سوخت موشک به‌کار می‌رود. یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای این اسید، کمک به‌ استخراج طلاست. زیرا این اسید تمامی فلزها به غیر از طلا را تجزیه می‌کند.ما در پیشگامان شیمی فروش اسید نیتریک را با شرایط ویژه برای شما مشتری عزیز مهیا کردیم کافیست از شماره های انتهای این صفحه برای ارتباط با ما استفاده کنید

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یا جوهرگوگرد با فرمول H2SO4 یک اسید صنعتی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. از این اسید به‌صورت گسترده در ساخت کودهای شیمیایی، مواد منفجره، نساجی، چرم‌سازی، رنگرزی، متالوژی و ساخت فولاد و… استفاده می‌شود.

اسید صنعتی را از کجا تهیه کنیم؟

اگر قصد تهیه‌ی اسیدهای صنعتی را به‌عنوان مواد اولیه‌ی کسب و کار و صنعتتان دارید، بهتر است مطمئن شوید که اسید موردنظرتان را از یک منبع مطمئن تهیه می‌کنید؛ چرا که اسید ماده‌ای بسیار خطرناک و حساس است و خرید آن از افراد کلاهبردار می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به بار آورد. پیشنهاد ما به شما شرکت پیشگامان شیمی است؛ زیرا این شرکت با بیش از ۱۰ سال سابقه در مورد مواد اولیه‌ی شیمیایی، بهترین مواد شیمیایی را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

منبع » مرکز خرید و فروش مواد شیمیایی در اصفهان (شرکت پیشگامان شیمی)

آدرس » https://irchem.ir

شماره مشاوره و فروش : ۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲ – ۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸

 

Share