وزیر اقتصاد: برای هر دو سناریوی رفع یا باقی ماندن تحریم‌ها برنامه داریم

آمریکا از همه ابزارهای خود برای فشار به ایران استفاده کرده و وضعیت از این بدتر نخواهد شد

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه آمریکا از همه ابزارهای خود برای فشار به ایران استفاده کرده و وضعیت از این بدتر نخواهد شد، گفت: برای هر دو سناریوی رفع یا باقی ماندن تحریم‌ها، پیشنهادهایی روی میز دستگاه اجرایی کشور آماده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفت: در شهریورماه زمانی کابینه دولت سیزدهم شروع به کار کرد نوسانات قیمتی و بی‌انضباطی مالی و شرایط کرونا و گره خوردن بسیاری از مسائل به برجام منجر شده بود که فعالان اقتصادی چشم‌انداز روشنی از آینده و فعالیت خود نداشته باشند. کنترل عوامل بنیادین تورم و گسترش عدالت اقتصادی و شفافیت عملکرد دولت از جمله اقدامات ما در این مدت بوده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: کنترل نقدینگی کشور که از عدد ۴۰.۵ عملاً به ۳۵ درصد رسیده است. همچنین در ارائه مجوز فعالیت اقتصادی به ۷۵ هزار فعال اقتصادی در پنج ماه گذشته به صورت برخط کار را پیش برده‌ایم.

خاندوزی تاکید کرد: در گسترش عدالت هم گسترش اعطای وام خرد بدون ضامن را داشته‌ایم و امکان توثیق سهام عدالت و سایر سهام بورسی و عادلانه‌سازی پرداخت یارانه‌ها را عملی کرده‌ایم.

وی افزود: در پایان سال ۱۴۰۰ ضریب جینی به ۳۹ صدم کاهش یافته است و امیدواریم شاهد کاهش بیشتر آن در سال جاری باشیم. همچنین سامانه هوشمندسازی آرد و موارد دیگر را هم داشته‌ایم.

خاندوزی ادامه داد: در حوزه خارجی حجم تجارت ما افزایش پیدا کرده است، و بیش از۹۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی دولت است، و نسبت به سال گذشته و دولت قبل ۲۲ میلیارد افزایش صادرات داشتیم.

وی گفت: در دولت اقدامات جدی‌ای صورت گرفت که مانند آنچه در گزارش فولاد مبارکه دیده شد، بسیار کمتر دیده شود.

وزیر اقتصاد یادآور شد: سیاست قطعی و بدون اغماض دولت این است که شفافیت را در زمینه گزارش کار بخش‌های مختلف اقتصادی را به شکل کامل در نظر داشته باشد و این موضوع نه صرفاً به عملکرد اقتصادی در دولت گذشته که در دولت فعلی هم مربوط می‌شود.

وی گفت: در آمدهای پایدار بودجه دولت در ۴ ماهه اول امسال ۶۳ درصد نسبت به ۴ ماهه اول سال گذشته افزایش داشته است.

خاندوزی تاکید کرد: سیاست دیپلماسی همسایگی دولت منجر شده ما بتوانیم در سال ۱۴۰۰.۲۶ میلیارد دلار کالا به همسایگان صادرات کنیم و رشد ۲۸ درصدی نیز در این زمینه داشته ایم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: درآمد نفتی ما ۵ برابر بیشتر از پارسال بوده است و گشایش‌هایی در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده‌ایم و در سرمایه‌گذاری خارجی از شهریور سال گذشته تا امروز تقریباً دو برابر شده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری به ۹.۲ درصد در بهار ۱۴۰۱ کاهش یافته است. نرخ تورم سالانه منتهی به تیر امسال که ۴۰.۵ درصد بود، نسبت به سال قبل که ۴۴.۲ درصد بود، کاهش را نشان می‌دهد.

خاندوزی تصریح کرد: این را هم بگویم که در دولت مردمی قرار نیست از همه شاخص‌ها به‌عنوان یک دستاورد یاد شود. قطعاً شاخص تورم با آنچه که هدف ما در برنامه اقتصادی است بسیار فاصله دارد و ما در جهت کاهش تورم اقدامات متعددی برای همه دستگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم و در یک بسته کوتاه‌مدت قرار است که به سمت کاهش بیشتر نرخ تورم حرکت کنیم و ضمناً هر بخش گزارشی از اقدامات خود در این زمینه ارائه دهد.

وی گفت: در انتشار اوراق مالی دولت نیز نسبت به ۵ ماه اول سال قبل، ۵۰ درصد کمتر اوراق منتشر کردیم.

خاندوزی تاکید کرد: اقدام کم سابقه‌ای در بانک مرکزی و وزارت صمت صورت گرفته که ما امروز بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان از این اقدام داریم تامین مالی می‌کنیم.

خاندوزی تاکید کرد: در زمینه افزایش تولید برق در کشور متوسط سال‌های دولت قبل ۲ هزار مگاوات افزایش ظرفیت بوده، ولی در دولت فعلی بیش از ۶ هزار مگاوات افزایش ظرفیت داشتیم و تابستان بدون خاموشی برای مردم به ثمر رسیده است.

خاندوزی گفت: به دلیل ناکارآمدی فعالیت فولاد مبارکه، وزیر صمت در دو ماه اول شروع دولت، مدیرعامل را برکنار کرد و دولت معتقد است باید به شدت با تمام کسانی که در فساد فولاد مبارکه نقش داشتند، مقابله شود.

وی افزود: گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه باید هر چه سریع‌تر در دستور کار دستگاه قضائی قرار بگیرد.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: برای تغییر الگوی مصرف، صرفا نباید به سمت متغیرهای قیمتی بنزین برویم بلکه باید از متغیرهای غیرقیمتی هم استفاده کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه تصریح کرد: اگر روند فعلی مصرف بنزین ادامه یابد، احتمال واردات بنزین وجود دارد مگر اینکه سقف مصرف بنزین کنترل شود و باید از یک سری متغیرها برای کنترل مصرف بنزین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برنامه سال ۱۴۰۲ برای قیمت بنزین هنوز آماده نیست و نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد.

خاندوزی با اشاره به اینکه برای هر دو سناریوی آینده برنامه اجرایی داریم، افزود: آمریکا در این مدت از تمام ابزار فشار خود استفاده کرده و وضعیت از این بدتر نخواهد شد، برای هر دو سناریوی رفع تحریم‌ها یا باقی ماندن تحریم‌ها، پیشنهاداتی روی میز دستگاه اجرایی کشور آماده است.

Share