معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خبر داد:

۹۷ درصد شالیزارهای گیلان در مرحله خوشه دهی | باران خسارتی نداشت

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی، با بیان اینکه از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان تاکنون ۹۷ درصد در مرحله خوشه دهی است، افزود: ۲۰ هزار هکتار از این اراضی برداشت محصول شده که ۱۶ هزار هکتار آن برداشت مکانیزه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سید علی موسوی با اشاره به بارش باران طی روزهای اخیر در استان گیلان، اظهار کرد: باران رحمت الهی است که موجب آبیاری باغات چای و مرکبات و کیوی و سایر محصولات باغی و زراعی استان شده و افزایش محصول را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان تاکنون ۹۷ درصد در مرحله خوشه دهی است، افزود: ۲۰ هزار هکتار از این اراضی برداشت محصول شده که ۱۶ هزار هکتار آن برداشت مکانیزه بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه تاکنون خسارتی ناشی از بارندگی در شالیزارها نداشتیم، گفت: در برخی از مزارع احتمال ورس و خوابیدگی وجود دارد و لذا کشاورزان با باز کردن دهنه خروجی کرت‌های شالیزارها و خارج کردن آب ناشی از بارندگی از پوسیدگی و خسارت احتمالی جلوگیری کنند.

موسوی ادامه داد: با سپری شدن باران رطوبت هوا افزایش می‌یابد و لذا کشاورزان بیماری بلاست خوشه‌ای را جدی بگیرند و با مراجعه به کارشناسان جهاد کشاورزی در منطقه خود در صورت نیاز اقدام به سم‌پاشی مزارع کنند.

وی همچنین بهترین زمان کمباین را پس از خشک شدن مزارع از شبنم دانست و یادآور شد: کمباین داران از ساعت ۹ صبح به بعد اقدام به برداشت محصول کنند تا از ضایعات برنج جلوگیری شود. کشاورزان نیز پس از برداشت محصول، به دلیل رطوبت بالا در کمترین زمان ممکن اقدام به خارج کردن شلتوک و خشک کردن محصول و انتقال آن به شالیکوبی کنند.

Share