پس از ارائه متن نهایی مذاکرات توسط اتحادیه اروپا؛

چین: آمریکا فورا تصمیمات سیاسی لازم را برای احیای توافق هسته‌ای اتخاذ کند

مذاکره‌کننده ارشد چین در مذاکرات وین با تاکید بر این که تمامی طرفین در این مذاکرات باید با اتخاذ رویکری واقع‌بینانه و به کار بستن راه حلی واحد از فرصت احیای مذاکرات استفاده کنند، از آمریکا خواست در اسرع وقت تصمیمات سیاسی لازم را برای احیای توافق هسته‌ای اتخاذ کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ کوان، نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین در پی مذاکرات انجام شده در چند روز اخیر در وین درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای[برجام]، از آمریکا خواست تصمیمات سیاسی فوری را برای کمک به دست یافتن به یک توافق در مذاکرات در اسرع وقت اتخاذ کند.

وانگ همچنین بیان کرد، ازسرگیری مذاکرات وین نشان‌ می‌دهد که فائق آمدن بر اختلافات از طریق گفتمان و مذاکرات تنها راه حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران است.

او در ادامه گفت: به لطف تلاش‌های مداوم تمامی طرفین مذاکره‌کننده برای مدت بیش از یک سال، حالا چشم‌انداز رسیدن به یک توافق در دیدرس است. اما اگر از این فرصت استفاده نشود، از بین خواهد رفت.

او از تمامی طرفین خواست از فرصت موجود استفاده کنند، رویکردی واقع‌بینانه و منعطف اتخاذ کرده، به نگرانی‌ها و منافع یک‌دیگر احترام بگذارند، فضایی مطلوب ایجاد کنند و مسائل باقی‌مانده را با راهکاری واحد حل کنند.

مذاکره‌کننده چین اشاره کرد که آمریکا اخیرا لفاظی‌های تهدیدآمیزی در قبال ایران به کار می‌برد و تحریم‌های جدیدی علیه چندین نهاد از جمله در چین اعمال کرده است. او هشدار داد که اقدامات آمریکا «به مذاکرات کمکی نخواهد کرد اما موجب گسترش تنش وضع موجود خواهد شد.»

وانگ در این راستا افزود: آمریکا منشا اصلی بحران هسته‌ای ایران است و باید وضعیت موجود را درک کند، صداقت نشان دهد، سیاسی‌کاری را کنار بگذارد و از به کار بستن استانداردهای دوگانه در زمینه مسائل عدم اشاعه تسلیحات اتمی دست بکشد. آمریکا باید تصمیمات سیاسی فوری را برای انجام شدن توافقی در اسرع وقت اتخاذ کند.

این دیپلمات ارشد چینی تاکید کرد که چین با پیش‌برد صلح و گفتمان سعی داشته است به حصول توافق در مذاکرات وین کمک کند.

به گفته او، «چین تنها به این شرط این کار را انجام داده است که حقوق و منافع مشروع آن حفظ شود و هرگونه تلاشی برای تضعیف منافع چین غیرقابل قبول است؛ هیچ کشوری نباید توهمات غیرواقع‌بینانه‌ای در این باره داشته باشد.»

 روز گذشته، با پایان این دور از گفتگوها، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران بازگشت. رایزنی‌ها و تماس‌ها باهماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در این باره تاکید کرد: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

توییتر رسمی خبرگزاری فرانسه شب گذشته به نقل از یک مقام اروپایی نوشت که اتحادیه اروپا «متن نهایی» مذاکرات هسته‌ای با ایران را به طرف‌های مذاکرات ارائه داده است.

Share