فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان اعلام کرد:

هر سال “بلوغ زودرس” ۶ سانت قد را کوتاه می‌کند | لزوم مصرف لبنیات، سبزیجات و میوه برای افزایش قد

یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان با اشاره به تاثیرات منفی بلوغ زودرس بر کوتاهی قد افراد، گفت: هر سال بلوغ زودرس شش تا هفت سانتیمتر قد افراد را در بزرگسالی کوتاه می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، دکتر محمود قاسمی با بیان اینکه عوامل مختلفی در قد افراد موثر هستند، گفت: یکی از عوامل مهم در این زمینه شرایط داخل رحمی است، بطور مثال وجود فیبروم (توده داخل رحمی) موجب می شود که قد و وزن جنین کم شده و حتی برخی اندام های او تشکیل نشود.

وی با بیان اینکه عامل مهم و موثر دیگر دیر این زمینه ژنتیک افراد و اندازه قد والدین آنها است، افزود: بطور کلی قد افراد برآیندی از قد والدین آنهاست و فرمول آن هم اینگونه محاسبه می شود که قد پدر و مادر را با هم جمع کرده و تقسیم بر دو می کنند، نتیجه حاصل برای فرزندان پسر به اضافه ۶.۵ سانتی متر و برای فرزندان دختر منهای ۶.۵ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بطور مثال اگر پدری یک متر و ۸۰ سانتیمتر قد داشته باشد و مادر هم یک متر و ۶۰ سانتیمتر باشد، میانگین این دو می شود یک متر و ۷۰ سانتی متر، بنابراین فرزند پسر این خانواده حدود یک متر و ۷۶ سانتی متر قد خواهد کشید و فرزند دختر آنها نیز یک متر و ۶۳ سانتی متر خواهد شد.

قاسمی گفت: البته این فرمول کلی و تحت تاثیر عواملی از جمله بیماری های زمینه ای مانند دیابت، کم کاری تیروئید و نیز تحت تاثیر تغذیه و بلوغ زودرس تغییر خواهد کرد.

این فوق تخصص غدد کودکان افزود: در میان این عوامل تغذیه از نقش مهمی برخوردار است و توصیه می شود برای افزایش قد کودکان حتما از لبنیات و سبزیجات و انواع میوه به میزان کافی در برنامه غذایی کودکان استفاده شود.

قاسمی گفت: از جمله عوامل مهم دیگر در زمینه قد کشیدن کودکان، بلوغ زودرس است که تاثیرات به شدت منفی روی قد دارد.

وی افزود: هر سال بلوغ زودرس حدود شش تا هفت سانتیمتر قد کودکان را در بزرگسالی کوتاه می کند و برای همین به شدت والدین باید مراقب این موضوع بوده و کودکان را از هرآنچه که موجب بلوغ زودرس آنها می شود دور نگه دارند و با مشاهده علائم بلوغ زودرس در آنها به پزشک مراجعه کنند.

قاسمی گفت: در حال حاضر داروهایی وجود دارد که بلوغ زودرس را به تاخیر انداخته و از تاثیرات منفی آن بر روی قد جلوگیری می کند.

وی افزود: کمبود هورمون رشد هم عامل مهم دیگری در کوتاه قد شدن افراد است و در برخی کودکان بصورت ارثی ترشح این هورمون کم است که در این موارد هورمون رشد برای آنها تجویز می شود.

Share