بندپی: سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد باید فرار مالیاتی 2 شرکت خارجی را به طور جد پیگیری کنند

نقدعلی: شرکتهای خارجی دخانیات علیرغم درآمدهای سرشار،مالیات مناسب نمی‌دهند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اظهار تعجب از پرداخت نکردن مالیات مناسب از سوی ۲ شرکت خارجی تولید کننده سیگار در داخل گفت: سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد باید فرار مالیاتی ۲ شرکت خارجی را به طور جد پیگیری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدعلی محسنی بندپی نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید و فروش سیگار در داخل کشور از سوی ۲ شرکت چند ملیتی خارجی JTI  و BAT با ماهیت انگلیسی، آمریکایی و ژاپنی گفت: در قوانین برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران به صراحت تاکید شده که فعالیت‌های آسیب رسان به سلامت مردم از جمله تولید سیگار و فروش آن نه تنها باید مالیات مناسب پرداخت کنند، بلکه باید مسئولیت های اجتماعی را هم قبول کرده و در راستای سلامت مردم بخشی از درآمدهای خود را هزینه کنند.

وی افزود: باعث تعجب است که دو شرکت خارجی بیش از ٧۵ درصد بازار فروش سیگار را در اختیار گرفته و نه تنها مالیات مناسب نمی‌دهند، بلکه توجهی به انجام وظایف اجتماعی خود ندارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هشدار به سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد مبنی بر پیگیری عدم پرداخت مالیات از سوی این ۲ شرکت خارجی گفت: این شرکتها یا باید طبق قانون معافیت مالیاتی داشته باشند که چنین چیزی وجود ندارد و یا فرار مالیاتی دارند.

محسنی بندپی افزود: ما از مسئولین سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد می خواهیم که موضوع فرار مالیاتی شرکت های خارجی و عدم تناسب پرداخت مالیات یا ارزش افزوده شرکت‌های خارجی را بررسی کرده و خیلی فوری نسبت به احقاق حقوق ملت ایران از طریق طرح و یا لایحه از مسیر مجلس و دولت موضوع را دنبال نمایند.

وی گفت: آن گونه که ما اطلاع یافتیم این شرکت ها بمنظور دور زدن قانون و عدم پرداخت مالیات و ارزش افزوده برای برندهای بین المللی، بعضی از برندهای خود را در داخل کشور ثبت کرده اند و این گونه قانون را دور می‌زنند، لذا وزارت صمت و دولت مکلف است نسبت به این مسئله ورود جدی داشته و نگذارد عده‌ای با تدوین و تعاریف غلط منافع ملت را از کشور خارج نمایند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: قطعاً کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به عملکرد این ۲ شرکت خارجی و انجام ندادن وظایف قانونی و مسئولیت اجتماعی ورود خواهد کرد.

نقدعلی: شرکتهای خارجی دخانیات علیرغم درآمدهای سرشار،مالیات مناسب نمی‌دهند

محمدتقی نقدعلی با اشاره به تولید و فروش سیگار در داخل کشور از سوی ۲ شرکت خارجی چند ملیتی JTI وBAT با مالکیت انگلیسی، آمریکایی و ژاپنی، گفت: متأسفانه موضوع دخانیات در ایران مضطرب الاحوال است. از یک طرف شرکت دخانیات ایران را برای تولید سیگار، کشت توتون و تنباکو نهی می‌کنند اما از طرف دیگر در سالیان اخیر مجوزهایی مشکوک به این ۲ شرکت خارجی داده شد و آنها با تولید بسیار بیش از ٧۵ درصد بازار فروش داخلی را در اختیار گرفتند.

وی با اشاره به رانت و سود سرشار که نصیب این ۲ شرکت خارجی شده، افزود: آن‌ها به‌رغم تولید بسیار و درآمدهای هنگفت، هیچ هزینه‌ای در داخل نمی‌کنند و فعالیت آنها جز ضرر، هیچ منفعتی برای کشور و ملت ایران ندارد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران محل مصرف توتون و تنباکوی خارجی این ۲ شرکت خارجی شده است و این شرکت‌ها فقط به دنبال کسب سود سرشار و خروج سرمایه از کشور هستند.

وی با اشاره به تحریم ایران از سوی شرکت‌های خارجی و خروج بسیاری از این شرکت‌ها از ایران، گفت: متأسفانه این ۲ شرکت خارجی تولید سیگار نه تنها از ایران نرفتند، بلکه تولید خود را افزایش دادند و با حمایت‌های رانتی و سرشار از فساد ضمن استفاده از ارز دولتی، سرمایه مردم را چپاول کردند.

این نماینده مجلس با اشاره به پرداخت نکردن مالیات مناسب از سوی این ۲ شرکت خارجی افزود: در اسفند سال گذشته در هنگام تصویب لایحه بودجه در صحن مجلس ما به دنبال مالیات بر سیگارهای خارجی بودیم و می‌خواستیم تفکیک بین مالیات بر سیگارهای خارجی و داخلی قائل شویم اما متأسفانه این موضوع در مجلس مصوب نشد.

نقدعلی بیان کرد: باید برای شرکت ملی دخانیات ایران سیاست‌های کلان در راستای منافع ملی تدوین شود که خوشبختانه شیخان مدیرعامل جدید شرکت به این موضوع توجه ویژه دارد و باید در این مسئله حامی سیاست‌های جدید شرکت ملی دخانیات ایران که در راستای منافع ملی کشور است، بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات مواد اولیه از سوی این ۲ شرکت خارجی و استفاده نکردن آنها از محصولات داخلی بیان کرد: شرکت‌های خارجی باید علاوه بر استفاده از توتون و تنباکوی داخل، مسئولیت‌های اجتماعی خود با دریافت سود سرشار از فروش سیگار را انجام دهند اما متأسفانه در این بخش هم هیچ منفعتی برای کشور نداشته‌اند.

وی افزود: باعث تعجب است که دو شرکت خارجی بیش از ٧۵ درصد بازار فروش سیگار را در اختیار گرفته و نه تنها مالیات مناسب نمی‌دهند، بلکه توجهی به انجام وظایف اجتماعی خود ندارند.

Share