وزارت امور خارجه ایران سفر پلوسی به تایوان را محکوم کرد

«نانسی پلوسی» وارد تایوان شد | کاخ سفید: ترسی از تهدیدات چین نداریم

ناصر کنعانی در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بحبوحه تنش میان پکن و واشنگتن و با وجود هشدارهای مکرر دولت چین، وارد تایوان شد.

به گزارش ایسنا، «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده در چارچوب سفر آسیایی خود، در سفری جنجالی امروز (سه‌شنبه) وارد فرودگاه تایپه، پایتخت تایوان شد.

سفر پلوسی به تایوان در حالی صورت می‌گیرد که دولت چین بارها درباره این سفر به آمریکا هشدار داده و تنش‌ها اکنون میان پکن و واشنگتن به اوج خود رسیده است.

رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که هشت جنگنده F15 و پنج هواپیمای سوخت‌رسان از یک پایگاه نظامی در ژاپن برای اسکورت هواپیمای نانسی پلوسی به پرواز درآمدند.

همزمان، شمار زیادی جنگنده چینی از شهر «جانگ‌جوئو» به پرواز در آمده و پرواز خود را در آسمان استان «فوجیان» که فاصله نزدیکی با تایوان دارد، ادامه دادند.

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز و پیش از سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان گفت، درصورتی‌ که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برود پکن اقدامات قاطعی را برای حفاظت از حق حاکمیت ملی و یکپارچگی قلمروی خود به کار می‌گیرد.

«هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت: ما از نزدیک مسیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را رصد می‌کنیم و اگر واشنگتن بدون توجه به عقاید دیگران دست به کاری بزند، چین نیز به طور حتم اقدامات شدید و قاطعی را در حفاظت از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود انجام خواهد داد.

از طرفی، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت:‌ ما به دنبال تشدید تنش نیستیم، ما حق دفاع از منافع خود را برای خود محفوظ می‌داریم و مراقب اقدامات چین در روزهای آینده خواهیم بود.

وی با اشاره به تهدیدات چین در صورت سفر پلوسی به تایوان، اعلام کرد که اگر چین اقداماتی علیه تایوان به سبب سفر احتمالی پلوسی به این کشور انجام دهد، مسئولیت آن را باید برعهده بگیرد.

در بحبوحه این تنش‌ها، ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) امروز رزمایش‌های نظامی را در دریای چین جنوبی برگزار می‌کند.

اداره ایمنی دریایی چین اعلام کرد که این رزمایشات نظامی در منطقه دریای چین جنوبی برگزار می‌شود و مختصات آن در وب‌سایت این سازمان قرار می‌گیرد.

این رزمایش‌ها از امروز دوم اوت آغاز می‌شود و تا روز ششم اوت ادامه دارد و بدین ترتیب ورود تمامی کشتی‌ها به این منطقه در بازه زمانی مذکور ممنوع است. جزئیاتی در این خصوص که کدام دسته از نیروها در این رزمایشات شرکت خواهند کرد و چه مانورهایی انجام می‌شود، منتشر نشده است.

مقام‌های چین در خصوص هرگونه ورود مقام‌های آمریکایی به تایوان هشدار داده‌ و گفته‌اند که سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان می‌تواند «عواقب جدی» به همراه داشته باشد.

کاخ سفید: ترسی از تهدیدات چین نداریم

کاخ سفید اعلام کرد که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایون حاکمیت چین را تهدید نمی‌کند و تهدیدات این کشور، آمریکا را نمی‌ترساند.

 جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به مواضع چین در قبال سفر نانسی پلوسی به تایوان اعلام کرد که این سفر به معنای نقض حاکمیت چین نیست و هیچگونه تعارضی با سیاست چین واحد ندارد.

او که با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، تأکید کرد که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایون حاکمیت چین را تهدید نمی‌کند و تهدیدات این کشور موجب ترس و نگرانی واشینگتن نمی‌شود.

ایران محکوم کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دیدگاه وزارت امور خارجه در ارتباط با سفر یک مقام رژیم آمریکا به تایوان اظهار داشت: احترام به حاکمیت ملی کشورها، از اصول بنیادین منشور ملل متحد است، بگونه ای که ماده ۲ منشور، اعضاء را از هرگونه رفتاری که خدشه‌ای به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دیگر دولت ها وارد نماید، بر حذر می دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است.

کنعانی رفتار تنش‌زای اخیر مقامات رژیم آمریکا در مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور را نمونه‌ای از مداخلات آمریکا در مناطق و کشورهای مختلف جهان دانست که حاصلی جز افزایش بی‌ثباتی و دامن زدن به اختلافات نداشته و از این رو محکوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: یکجانبه گرایی و نقض قوانین و تعهدات بین المللی، به رویه ای ثابت در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و تجربه خروج این کشور از توافقات چندجانبه از جمله برجام و اِعمال تحریم های غیر انسانی و غیر قانونی علیه ملت ایران، گواهی روشن بر پایبند نبودن این کشور به تعهدات خود است.

Share