بازگشت به صف‌ها؛

لبنانی‌ها ساعت‌ها منتظر می‌مانند تا نان بخرند

لبنانی‌ها امروز می‌ترسند که دولت به سمت برداشتن یارانه‌های گندم حرکت کند، که تهدیدی برای افزایش قیمت یک بسته نان است، چیزی که خیلی‌ها نمی‌توانند آن را بپردازند، به‌ویژه که هشتاد درصد لبنانی‌ها زیر خط فقر هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در بیروت، پایتخت لبنان خلیل منصور در حالی که در مقابل یک نانوایی منتظر است تا فقط یک بسته نان بخرد، می‌گوید: می‌خواهم به فرزندانم غذا بدهم. اگر لازم باشد پنج ساعت صبر می‌کنم، می‌خواهم به بچه هایم غذا بدهم.

به گزارش فرارو، منصور ۴۸ ساله در مقابل یک نانوایی با لحنی تند به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: بیش از سه ساعت منتظر نان ماند و روز قبل بیش از دو ساعت در صف ایستاد. دیگر چه کار کنم، هفته گذشته سه روز بدون نان ماندم.

لبنانی‌ها دو هفته است که هر روز به نانوایی‌ها می‌آیند و در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند تا کیسه‌هایی از نان عربی یارانه‌ای دریافت کنند. ساعات انتظار بدون مشکل نیست و گاهی اوقات نیاز به مداخله امنیتی دارد، در حالی که نانوایی‌ها مقدار توزیع خود را تنظیم می‌کنند و یک یا دو بسته به هر نفر می‌دهند.

قیمت یک بسته نان یارانه‌ای که شامل ۶ قرص است، ۱۳ هزار لیره لبنان یا کمتر از یک دلار است، در حالی که بازار سیاه وارد صحنه شده است و قیمت یک بسته گاه از ۳۰ هزار هم فراتر می‌رود.

منصور در یک مغازه شیرینی فروشی کار می‌کند و حقوق امروز او با توجه به نرخ ارز در بازار سیاه در کشوری که قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است، از یک و نیم میلیون پوند لبنان یا فقط حدود ۵۰ دلار فراتر نمی‌رود.

منصور بعد از بیش از دو ساعت انتظار می‌گوید: غیر از این چه کاری می‌توانم بکنم… نمی‌توانم نان ۳۰ هزاری بخرم.

در پی بحران اقتصادی در لبنان که بانک جهانی آن را در زمره بدترین کشور‌های جهان قرار داده است، پول رایج بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و توان بانک مرکزی برای حمایت از واردات کالا‌های حیاتی از جمله گندم، سوخت و دارو کاهش یافته است.

وزارت اقتصاد لبنان طی دو سال گذشته چندین بار قیمت کیسه‌های نان عربی را افزایش داده است. تهاجم روسیه به اوکراین از ماه فوریه، وضعیت را با مشکل صادرات گندم تشدید کرده است، به ویژه اینکه لبنان ۸۰ درصد نیاز خود را از اوکراین وارد می‌کند.

پس از آن که بخشی از گونی‌های برنج در بندر بیروت در اثر انفجار مهیب دو سال پیش از بین رفت، توانایی لبنان برای ذخیره گندم ضربه سختی خورد.

پس از ماه‌ها که لبنانی‌ها ساعت‌های طولانی، گاه بیش از ۱۲ ساعت در روز را در مقابل پمپ بنزین‌ها سپری می‌کردند، دولت یارانه سوخت را برداشت تا اینکه پر کردن بنزین یک خودروی سواری معادل حقوق خلیل منصور شد.

لبنانی‌ها امروز می‌ترسند که دولت به سمت برداشتن یارانه‌های گندم حرکت کند، که تهدیدی برای افزایش قیمت یک بسته نان است، چیزی که خیلی‌ها نمی‌توانند آن را بپردازند، به‌ویژه که هشتاد درصد لبنانی‌ها زیر خط فقر هستند.

روز سه‌شنبه، پارلمان لبنان توافقنامه وام ارائه شده توسط بانک جهانی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار را تصویب کرد، اما در صورت عدم وجود یک برنامه مشخص، ممکن است تنها برای ماه‌ها کافی باشد.

محمدمهدی در تنور شلوغش مشغول تقسیم دو دسته نان یکی یکی بین مشتریان است و از آن‌ها می‌خواهد که عجله کنند تا خواسته همه را برآورده کند.

مهدی ۴۹ ساله می‌گوید: ۱۶ روز پیش صف‌ها ایجاد شد و حتی کار به اسلحه و چاقوکشی هم کشید. انتظار نان از بنزین سخت‌تر است.

دانیه حسان ۲۲ ساله می‌خواست پدرش را از زیر بار انتظار جلوی تنور نانوایی رها کند. او می‌گوید: پدرم از این نانوایی به آن نانوایی می‌رفت. چه بگویم… نان که حق ماست، کمترین چیزی که باید بگیریم، رنج بسیار بزرگی است.

در پی بحران نان، کارخانه داران مسئولین ذیربط را متهم می‌کنند که در نتیجه تاخیر بانک لبنان در گشایش اعتبارات مالی و دشواری واردات، مقدار لازم آرد یارانه‌ای را تامین نمی‌کند. وزارت اقتصاد این موضوع را تکذیب می‌کند و برخی نانوایی‌ها را به احتکار آرد یا استفاده از آن در تولید محصولات بدون یارانه مانند شیرینی متهم می‌کند.

از زمان آغاز بحران اقتصادی، مقامات لبنانی بخشی از وضع موجود را حضور بیش از یک میلیون پناهجوی سوری را در لبنان می‌دانند. لبنان هر از گاهی شاهد افزایش سخنان نفرت انگیز علیه پناهندگان و درخواست اخراج آن‌ها است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که لبنان در حال حاضر شاهد افزایش تنش بین گروه‌های مختلف به ویژه خشونت علیه پناهجویان است که منجر به تشدید خشونت‌ها می‌شود.

به تازگی گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که برخی از نانوایی‌ها اکنون فقط بین لبنانی‌ها نان توزیع می‌کنند، در حالی که برخی دیگر صف‌های سوری‌ها را از لبنانی‌ها جدا کرده‌اند.

احمد صالح، که یک کارگر در نانوایی است پناهجویان سوری را به خرید نان یارانه‌ای و فروش آن در بازار سیاه متهم می‌کند. صالح ۲۲ ساله گفت: صبر لبنانی‌ها تمام شده است.

Share