اعتراف سرویس جاسوسی صهیونیست ها:

دروغ تاریخی علیه ایران برملا شد | ایران در انفجارهای دهه ۹۰ در آرژانتین دست نداشت!

طی سال‌های اخیر بارها و بارها مقام‌های امریکایی، آرژانتینی و مقام‌های رژیم اسراییل تعدادی از مقام‌های ایرانی را به دست داشتن در طراحی و اجرای انفجار سفارت اسراییل در آرژانتین و انفجار ساختمان مرکزی یهودیان در این کشور که در دهه ۱۹۹۰ میلادی اتفاق افتاد متهم کرده بودند. حال موساد طی تحقیقاتی اعتراف کرده که جمهوری اسلامی ایران در این دو رویداد «نقش میدانی» نداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از  روزنامه اعتماد؛ نتایج تحقیقات سرویس اطلاعاتی مخفی اسراییل در خصوص انفجار سفارت اسراییل در آرژانتین و انفجار ساختمان مرکزی یهودیان در این کشور که در دهه ۱۹۹۰ میلادی اتفاق افتاد، نشان می‌دهد بر خلاف اتهاماتی که برای سال‌ها علیه ایران مطرح می‌شد، تهران کمکی به اجرای این دو عملیات نکرده بود.

نیویورک‌تایمز روز شنبه در گزارشی اعلام کرد به نتایج یک تحقیق داخلی در موساد درباره حوادث دهه ۱۹۹۰ میلادی در آرژانتین دست پیدا کرده که در آن جزییات بسیار مفصلی از انفجار سفارت اسراییل در بوینس‌آیرس و انفجار ساختمان مرکزی یهودیان در آرژانتین شامل نحوه انتقال مواد منفجره از طریق بطری‌های شامپو و جعبه‌های شکلات به این کشور وجود دارد. هرچند موساد در این تحقیقات همچنان مدعی است که حزب‌الله لبنان مجری عملیات‌های مذکور بوده و جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی حزب‌الله در تجهیز و تامین مالی این گروه نقش داشته، بر اساس نتیجه‌گیری صورت‌گرفته در این تحقیق برخلاف ادعاهایی که برای سالیان طولانی از سوی ایالات متحده، آرژانتین و رژیم اسراییل در خصوص نقش عملیاتی مستقیم ایران در این اتفاقات مطرح می‌شد، جمهوری اسلامی ایران در این دو رویداد «نقش میدانی» نداشت. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از شهروندان یا مقامات آرژانتینی در این انفجارها دست نداشتند.

طی سال‌های اخیر بارها و بارها مقام‌های امریکایی، آرژانتینی و مقام‌های رژیم اسراییل تعدادی از مقام‌های ایرانی را به دست داشتن در طراحی و اجرای این حملات متهم کرده بودند. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه ایالات متحده ۲۰ جولای سال جاری صادر کرد نوشته شده است که «مقامات ارشد دولت ایران به صورت مستقیم در این حمله نقش داشته‌اند و حزب‌الله این اقدام را به دستور جمهوری اسلامی انجام داده است.»

همزمان با آغاز به کار دولت ابراهیم رییسی در ایران نیز آرژانتینی‌ها دو بار با صدور بیانیه انتصاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رییس‌جمهور و احمد وحیدی به عنوان وزیر کشور را محکوم کردند.

روزنامه «بوئنوس‌آیرس تایمز» روز جمعه ۵ شهریور (۲۷ اوت) نوشت که وزارت خارجه آرژانتین در بیانیه‌ای، انتصاب رضایی به مقام معاون اقتصادی رییس‌جمهوری اسلامی را «توهین به قوه قضاییه آرژانتین و قربانیان این حمله تروریستی را بی‌رحمانه» دانست. «مثل احمد وحیدی، رضایی هم به علت داشتن نقش کلیدی در تصمیم‌گیری و طراحی حمله‌ای که روز دوشنبه ۱۸ جولای ۱۹۹۴ انجام گرفت، تحت پیگرد دادگستری آرژانتین قرار دارد و قرار بازداشت آن‌ها در پلیس بین‌المللی، همچنان معتبر است.» این در حالی است که موساد در نتیجه‌گیری تحقیق اخیر خود می‌نویسد: «حزب‌الله لبنان برای انتقام‌گیری از حملات اسراییل علیه شیعیان در لبنان، اقدام به طراحی و اجرای این عملیات‌ها کرده و از زیرساخت‌های مخفی ساخته‌شده در بوئنس‌آیرس و دیگر مناطق امریکای جنوبی برای طراحی حملات استفاده کرده است.» جمهوری اسلامی ایران نیز هر گونه مشارکت در این دو حادثه را انکار می‌کند. در انفجار سفارت اسراییل در بوینس‌آیرس که سال ۱۹۹۲ اتفاق افتاد ۲۹ نفر کشته شدند و در انفجار ساختمان مرکزی یهودیان که سال ۱۹۹۴ رخ داد خود فرد بمب‌گذار به همراه ۸۶ نفر دیگر جان خود را از دست دادند. آرژانتین برای دهه‌ها با تبعات این دو انفجار دست و پنجه نرم می‌کرد. تعدادی از کسانی که برای تحقیق در این خصوص منصوب شده بودند بعدها به اتهام سنگ‌اندازی در مسیر تحقیقات تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند و برخی سیاست‌مداران ارشد هم متهم به همکاری برای سرپوش گذاشتن روی این دو حادثه شدند.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، مواد انفجاری استفاده‌شده در دو حمله مذکور از طریق بطری‌های شامپو و بسته‌های شکلات طی پروازهای متعدد مسافری از مبدا کشورهای اروپایی به آرژانتین انتقال داده شده و در نهایت برای استفاده در مواقع لزوم در پارکی در بوینس‌آیرس پنهان شده بودند.

از طرفی، مواد شیمیایی لازم برای ساخت بمب‌ها نیز از سوی یک شرکت بازرگانی پوششی خریداری و به آرژانتین ارسال می‌شد. این گزارش می‌گوید مهاجمان اصلی طی حملات متعدد اسراییل به حزب‌الله لبنان کشته نشده‌اند و هنوز در لبنان زندگی می‌کنند. اینترپل تاکنون برای دو تن از متهمان این پرونده هشدار قرمز صادر کرده که از هر دو در تحقیقات موساد به عنوان «عامل عملیاتی حزب‌الله لبنان» نام برده می‌شود. نفر سوم که سال‌ها تحت تعقیب ایالات متحده و اسراییل قرار داشت، عماد مغنیه معروف به «حاج رضوان» از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان بود که در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ در انفجاری در دمشق که از آن به عنوان عملیات مشترک امریکا و اسراییل نام برده می‌شود، ترور شد.

نتیجه‌گیری موساد براساس اطلاعات ماموران، بازجویی از مظنونان و نظارت و استراق سمع است. در این تحقیق همچنین به شکست موساد در شناسایی عملیات و هشدار دادن پیش از وقوع انفجارها اشاره شده و آمده است که در انفجار اول موساد هیچ اطلاعاتی نداشت و هشداری نداد و در حالی که انتظار می‌رفت در انفجار دوم که از سوی همان گروه قبلی سازماندهی شده بود، وضعیت بهتر باشد سرویس اطلاعاتی اسراییل نتوانست اطلاعاتی قبل از وقوع عملیات کشف کند. در نتیجه‌گیری گزارش اشاره شده که حزب‌الله لبنان پس از ترور شدن سید عباس موسوی رهبر این گروه از سوی اسراییل تصمیم گرفت تا حسن کراکی، یک نیروی عملیاتی که پاسپورت برزیلی داشت به آرژانتین اعزام کند. پس از آن طلال حمیه، معاون واحد عملیاتی حزب‌الله به پایتخت آرژانتین می‌رود و با محمد نورالدین، جوان ۲۴ساله لبنانی و عامل انتحاری انفجار دیدار می‌کند. اسراییل با شلیک موشک از جنگنده‌هایش خودروی حامل سید عباس موسوی را در سال ۱۹۹۲ در جنوب لبنان هدف قرار داد که همراه با او، همسر و نوزاد آن‌ها نیز کشته شدند. به نوشته نیویورک‌تایمز، حزب‌الله حسن کرکی، یک عضو ارشد خود را با گذرنامه جعلی برزیلی به بوئنوس‌آیرس اعزام کرد. او یک خودروی ون خریداری کرد که کمی بعد، از آن برای حمله استفاده شد. بر اساس تحقیقات موساد، طلال حمیه یک روز پیش از انفجار، آرژانتین را ترک کرد و نیروهای دیگر مرتبط با این واحد، غیر از محمد نورالدین که خود را منفجر کرد، از آرژانتین رفتند. گزارش موساد به مکالمه تلفنی آن روز میان عماد مغنیه با نیروهایش اشاره دارد. ژنرال اوری ساگی، فرمانده وقت اطلاعاتی ارتش، سال ۲۰۱۶ در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای اذعان کرده بود که اسراییل در ارزیابی از تهدیدات انتقامی حزب‌الله در آن دوره شکست خورد. به نوشته نیویورک‌تایمز، دو مهره موساد گفتند که پس از انصراف یک عضو حزب‌الله در مارس ۱۹۹۴ در برنامه طراحی شده برای یک انفجار در پایتخت تایلند، یک مقام ارشد اسراییل به شبتای شاویط، رییس وقت موساد، در مورد خطر جدی وقوع یک حمله در امریکای لاتین و مشخصا علیه یهودیان و اسراییلی‌ها در آرژانتین، هشدار داد. شاویط دستور داد که مکالمات سفارت ایران در بوئنوس‌آیرس شنود شود، اما شنودها بی‌حاصل بود. شاویط از واکنش به گزارش نیویورک تایمز خودداری کرده است.

چهار مقام اسراییلی که با نیویورک‌تایمز گفت‌وگو کرده‌اند، گفته‌اند که حملات آرژانتین باعث شد اسراییل از ادامه کشتن کادرهای بالای حزب‌الله دست بکشد.

عوامل موساد به نیویورک‌تایمز گفتند که نگرانی اسراییل از اقدامات مشابه تلافی‌جویانه یکی از دلایل تعیین‌کننده بود که اسراییل را وادار کرد تا از حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران که برای سال ۲۰۱۲ طراحی کرده بود، عدول کند. دولت اسراییل یا موساد رسما به گزارش نیویورک تایمز واکنش نشان نداده‌اند. وزارت خارجه آرژانتین نیز فعلا واکنشی عنوان نکرده است.

نیویورک‌تایمز نوشته «ایالات متحده، اسراییل و آرژانتین تا سال‌ها اعلام می‌کردند که سفارت ایران در بوینس‌آیرس نقش اصلی را در تامین و تجهیز گروه مهاجمان بر عهده داشته» اما اکنون این مساله در گزارش موساد انکار شده است.

Share