رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

بستری ۲۳۰ بیمار کرونایی در گیلان | موردی از وبا در استان مشاهده نشده است

سالاری از بستری ۲۳۰ بیمار کرونایی در گیلان و قرمز شدن رنگ دو شهرستان لاهیجان و رودبار خبر داد و گفت: تاکنون موردی از بیماری وبا در استان گیلان مشاهده نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، ارسلان سالاری در گفت‌وگوی خبری آخرین وضعیت ابتلا به بیماری کرونا را در استان گیلان تشریح کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۲۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان عنوان کرد: ۲۵ نفر از این بیماران بدحال بوده و در بخش مراقبت‌های آی سی یو بستری هستند و این در حالی است که از حدود هشتم تیر تعداد بیماران ما در استان به تعداد زیر ۲۰ نفر رسیده بود.

سالاری علت افزایش تعداد بیماران کرونایی را در استان گیلان برشمرد و گفت: جهش‌های زیادی که ویروس کرونا تاکنون از خود نشان داده و اخیرا هم سویه جدید BA5 از کشورهای دیگر وارد کشورمان شده و نزدیک ۵۰ درصد از نمونه‌های آزمایشگاه‌های کشور آن را گزارش کرده‌اند از جمله علل افزایش تعداد بیماران است.

وی با بیان اینکه عادی انگاری در جامعه از علل دیگر افزایش بیماران کرونایی است تصریح کرد: عدم تزریق واکسن، عدم ماسک زدن، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و شرکت کردن در دورهمی‌ها از جمله عللی است که موجب شده مجددا بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی پر شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در پاسخ به این پرسش که برای ایمنی کامل باید چند دز دیگر واکسن تزریق شود افزود: آنچه که تاکنون ثابت شده باید هر چهار تا شش ماه واکسن دز یادآور تزریق شود و شاید در کشورمان و سایر کشورها در آینده برنامه‌ریزی لازم برای ساخت واکسن‌های با ایمنی بالاتر تدوین شود اما تاکنون چنین واکسنی تولید نشده است.

سالاری با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های گیلان افراد زیر ۱۸ سال هستند اذعان کرد: نزدیک به ۱۸ درصد از افراد زیر ۱۲ سال تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند و مجموعا در استان گیلان ۹۲ درصد هر دو در واکسن تزریق شده است.

وی تب، سرفه و آب ریزش بینی را از جمله علایم سویه جدید کرونا اعلام کرد و با تاکید بر اینکه این علایم در افرادی که سه دز واکسن تزریق نکردند احتمالا شدیدتر است اضافه کرد: شهرستان لاهیجان و رودبار به رنگ قرمز درآمده‌اند و رشت، لنگرود، شفت و فومن نارنجی، تالش آبی و مابقی شهرستانهای گیلان زرد رنگ هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه مشکلی در حوزه تامین داروها و اقلام مصرفی برای بیماری کرونا در گیلان وجود ندارد اظهار داشت: تمام واحدهای درمانی خصوصی و دولتی استان گیلان آماده پذیرش بیماران کرونایی هستند و هم اینک نزدیک به ۲۰۰ مرکز در سراسر استان برای واکسیناسیون فعال هستند که می‌توان این عدد را به بالای هزار مرکز هم رساند.

سالاری از شیوع وبا در برخی کشورهای همسایه و برخی از استان‌های کشورمان خبر داد و عنوان کرد: با توجه به افزایش مسافرت‌هایی که در ماه‌های اخیر داشتیم انتظار می‌رود که بیماری‌های منتقله از آب و غذا افزایش پیدا کند که اسهال هم از همین بیماری هاست.

وی ادامه داد: بر اساس نمونه‌هایی که تاکنون از این دسته از بیماران گرفته شده است خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری وبا در استان گیلان مشاهده نشده است و مردم برای پیشگیری از این بیماری باید رعایت حفاظت شخصی، استفاده از آب و مواد غذایی سالم، ضدعفونی کردن سبزیجات و صیفی‌جات قبل از مصرف و خودداری از شنا در آب‌های آلوده را در اولویت قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه در طول مدت بحران کرونا نزدیک به ۱۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی با ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار در گیلان افتتاح شده است گفت: در این مدت نزدیک به ۷۰۰ تخت بیمارستانی هم به ظرفیت استان گیلان افزوده شده و دو بیمارستان تالش و لنگرود و اورژانس بیمارستان فومن، رازی و انزلی هم در این ایام به بهره برداری رسید.

سالاری با بیان اینکه نزدیک به ۳۵ خانه بهداشت در شهرستانهای مختلف گیلان بازسازی و تعمیر شدند تصریح کرد: راه‌اندازی اورژانس هوایی، افزایش ۱۷ آمبولانس، افتتاح ۲۰ پایگاه اورژانس، افزایش ۳۰ دستگاه سونوگرافی، ۵۰ دستگاه دیالیز، ۲۰۰ دستگاه ونتیلاتور و تجهیز همه بیمارستانها به دستگاه سی تی اسکن از دیگر امکانات بهداشتی و درمانی است که در گیلان فراهم شده است.

وی خریداری ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی در استان گیلان را از دیگر اقدامات انجام شده در طول دوران بحران کرونا ذکر کرد و افزود: تمام داروخانه‌های استان درون سپاری شدند و مرکز شیمی‌درمانی در کلینیک بعثت، بیمارستان رازی و بیمارستان ۱۷ شهریور راه‌اندازی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه قدمت بیمارستان پورسینا رشت و رازی به ۱۰۰ سال قبل و مابقی بیمارستانها به ۵۰ سال برمی‌گردد گفت: با پیگیری‌های انجام شده دو هزار میلیارد ردیف اعتباری برای بهبود این بیمارستانها ایجاد شده و نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان هم با قرارگاه خاتم قراداد منعقد کردیم و پیگیریم تا بیمارستان ۳۵۰ تا ۵۰۰ تختخوابی در زمین بیمارستان پورسینا و در سایت دانشگاهی احداث شود.

سالاری از انعقاد قرارداد با سازمان وزارت دفاع برای جایگزینی بیمارستان شفا و بیمارستان رازی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در هفته دولت ۲۷ پروژه به ویژه فاز دوم بیمارستان ۱۷ شهریور چند کلینیک و مراکز بهداشتی و درمانی را افتتاح می‌کنیم و تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی در گیلان که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند افتتاح می‌شود.

Share