در پی افزایش قیمت نان صنعتی؛

کلافگی مردم از صف‌های طولانی نانوایی‌ | افزایش مصرف نان به دلیل گرانی برنج

گرانی‌ها و همچنین افزایش قیمت نان صنعتی موجب شده تقاضا برای خرید نان سنتی افزایش یابد و همین امر بر شلوغی صف‌های عرضه نان در ماسال افزوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، وقتی ساعت ۵ بعد از ظهر به بعد چندین خیابان شهر ماسال را طی می‌کنید تا بتوانید چند قرص نان به خانه ببرید، این سوال‌ها در ذهن شما پیش می‌آید که چه اتفاق خاصی رخ‌داده که نانوایی‌ها این‌قدر شلوغ است؟ چرا تعداد زیادی نانوایی ساعت کاری‌شان محدود شده؟ مردم ماسال از صف های طولانی نانوایی ها گله مند هستند و بعضا ساعت ها ناچار هستند در صف نانوایی بایستند.

افزایش افسار گسیخته قیمت بسیاری از اقلام خوراکی پرمصرف و کوچک شدن سفره مردم موجب شده تا نان هم­چنان در سبد خانوار ایرانی جایگاه پراهمیت خود را حفظ کند و از سویی ازدحام مردم و ایجاد صف­‌های طولانی نانوایی­‌ها طی روزهای اخیر تشدید شده و این سؤال را در ذهن بسیاری از شهروندان ایجاد کرده که آیا ماسال با کمبود سهمیه آرد مواجه است؟

از سوی دیگر افزایش قیمت نان فانتزی نیز موجب شده تقاضا برای خرید نان سنتی افزایش یابد و همین امر بر شلوغی صف‌های عرضه نان در ماسال افزوده استحال برای اینکه صدای مردم را به مسئولان برسانیم با چند تن از شهروندان به گفت‌‍وگو پرداخته‌ایم؛

فتحی از شهروندان ماسالی با بیان اینکه اکثر نانوایی‌ها ساعت ۵ عصر شروع به پخت نان می‌کنند و ساعت ۷ هم پختشان تمام می‌شود اظهار کرد: وقتی همه اقلام خوراکی گران شده و خرید برنج برای مردم مشقت‌وار است به اجبار رو به خرید نان می‌آورند.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته برای تهیه نان از نانوایی های محله مجبور شد بین ۱.۵ تا ۲ ساعت در صف بایستد افزود: ضمن این که نانواها به بهانه نداشتن آرد تعداد اندکی نان به هر مشتری تحویل می دهند و با این کار سبب می شوند تا از یک خانواده چند نفر وارد صف نانوایی شود که این وضعیت خود نیز به شلوغی دامن می زند.

محمدپور از دیگر شهروندان گفت: مردم به صورت عادی یا برای کارگرانشان بیسکویت و… خرید می‌کردند اما اکنون بخاطر افزایش قیمت چند برابری، مجبور به خرید نان شده‌اند.

وی با بیان طنز تصریح کرد: در کل مردم ما عاشق ایستادن در صف هستند و جو روانی جامعه به این شلوغی نانوایی‌ها دامن زده است.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: قبلا نانوایی آزاد (نیمه یارانه‌ای) خلوت‌تر از دولتی بود و به راحتی می‌توانستیم در صورت شلوغی نانوایی دولتی، نان را آزاد تهیه کنیم. ولی در حال حاضر فرقی بین نانوایی دولتی و غیردولتی وجود ندارد و تمام  نانوایی‌ها شلوغ هستند. به هر نانوایی که سر می‌زنیم ۱۰ الی ۱۵ نفر در صف ایستاده‌اند.

یکی از بانوان ماسالی خاطرنشان کرد: بخشی از این شلوغی‌ها به دلیل افزایش مصرف نان مردم است که اخیرا بیشتر شده است و این امر را نمی‌توان کتمان کرد. دلیل دیگر این است که تقاضای کاذبی برای درخواست نان به‌وجود آمده است که مشتری نان را برای استفاده دام خریداری می‌کند؛ چرا که نان گزینه مناسب‌تری به جای نهاده‌های گران شده است.

*اختصاص ۱۴۰۰ کیسه آرد فوق‌العاده یارانه ای به ماسال

«غلامرضا گیل‌چالانی» اظهار کرد: در پی بررسی‌های میدانی از نحوه توزیع و پخت نان و با توجه به جمعیت شناور و گردشگر پذیر بودن شهرستان ، ۱۴۰۰ کیسه آرد فوق‌العاده درجه ۱ و ۲ به ماسال اختصاص پیدا کرد.

فرماندار ماسال افزود: نظارت‌ها بر عملکرد واحدهای نانوایی در سطح شهرستان توسط دستگاه‌های ذیربط تشدید و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

وی گفت: با افزایش سهمیه و نظارت دقیق تر بر زمان تعیین شده پخت نان می توان جلوی صف های طولانی خرید نان را گرفت.

گیل‌چالانی تصریح کرد: ما هیچ کمبودی در موضوع آرد در سطح شهر ماسال نداریم و به لطف خدا نگرانی بابت تامین آرد نخواهیم داشت.

فرماندار ماسال خاطرنشان کرد: مشکلات مردم را با جدیت پیگیر هستیم و همه دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر باید به این موضوع توجه کنند تا مردم در تامین کالا‌های اساسی به مشکل بر نخورند.

Share