ادامه‌ یک شاهکار

ناسا با اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ “جیمز وب” جهان را حیرت‌زده کرد

نخستین تصویر تلسکوپ فضایی “جیمز وب” بامداد امروز سه‌شنبه منتشر شد و اکنون طبق وعده مقامات ناسا، چهار تصویر پردازش شده دیگر آن که گفته می‌شود اشک شوق دانشمندان را جاری کرده، منتشر شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از دیجیاتو، بالاخره ناسا همانطور که وعده داده بود، امروز اولین تصاویر تلسکوپ فضایی پیشرفته و گران‌قیمت جیمز وب را منتشر کرد.

تصویر جیمز وب از طیف سیاره گازی WASP-96b

این اولین طیف از اتمسفر سیاره‌ای داغ و بسیار بزرگ و گازی است که هزار سال نوری دورتر است ما تاکنون به آن دسترسی نداشته‌ایم.

در این طیف نشری می‌توانیم ترکیبات شیمیایی مستقیمی از یک اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی را ببینیم که حضور آب در آن را نشان می‌دهد. به علاوه، این طیف نشان می‌دهد که در این سیاره حتی ابر هم وجود دارد.

طیف سیاره WASP-96b

این سیاره شبیه به مشتری است اما به اندازه نصف این سیاره است. این اولین طیف از اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی است که جیمز وب منتشر کرده است و حالا می‌دانیم که می‌توانیم منتظر نتایج بسیار هیجان‌انگیزی از سیاره‌های فراخورشیدی و منظومه‌های خورشیدی داشته باشیم.

تصویر جیمز وب از سحابی حلقه جنوبی

این تصویر دقیق‌ترین تصویر در طول موج فروسرخ نزدیک است که از سحابی سیاره‌نمای حلقه جنوبی منتشر شده است. این سحابی با انفجار یک ستاره در گذشته ایجاد شده است و در مرکز آن یک منظومه دوتایی از ستاره‌ها قرار دارند.

سحابی حلقه جنوبی در طول موج فروسرخ نزدیک

حلقه نارجی بیرونی این سحابی درخشش گازهای هیدروژن و ابرهای آبی داخی این سحابی گازهای یونیزه شده این سحابی است. این تصویر به قدری پر از جزئیات است که پژوهشگران ناسا زمانی که آن را برای اولین بار دیدند، بسیار هیجان‌زده شدند.

چیزی که این تصویر را حتی هیجان‌انگیزتر می‌کند، کهکشان کوشه تصویر است! کسی تصورش را نمی‌کرد تا بتواند در گوشه تصویری از یک سحابی، یک کهکشان دیگر را ببیند، اما جیمز وب با قابلیت‌های خود حتی تیم تحقیقاتی ناسا را نیز شگفت‌زده کرد.

تصویر جیمز وب از گروه پنج‌تایی استفان

پنج‌تایی استفان در طول موج فروسرخ میانی

در تصویر اول از پنج‌تایی استفان که در طول موج فروسرخ نزدیک ثبت شده است، در هر کدام از این کهکشان‌ها میلیاردها ستاره وجود دارد. چیزی که این گروه را جالب می‌کند، دو کهکشان مرکز تصویر است، در حال برخورد به هم هستند. در این تصویر حتی می‌توانید کهکشان‌های پس‌زمینه دیگری نیز ببینید.

پنج‌تایی استفان در طول موج فروسرخ نزدیک

در پس زمینه این تصویر کهکشان‌های بسیار دورتر قرار دارند و در گوشه‌های تصویر، ستاره‌های نزدیکتر به ما هستند. در تصویر دوم از این جرم که در طول موج فروسرخ میانی ثبت شده است، سیاهچاله ابرپرجرم قرار دارد که این پنج کهکشان را در کنار هم قرار داده است. جزئیات هر کدام از این تصاویر واقعا خیره‌کننده است و جهان هم‌اکنون در حیرت مانده است.

تصویر جیمز وب از سحابی کارینا

در این تصویر برای اولین بار ستاره‌هایی را می‌بینیم که قبلا برای ما پنهان بوده‌اند! جیمز وب با ابزار خود می‌تواند حتی پشت غبارهای چگال را ببیند و آن ناحیه را آشکار کند.این سحابی محلی برای تولد ستاره‌ها و منظومه‌های ستاره‌ای است و دیدن چنین جزئیاتی از آن می‌تواند تمام درک ما از تولد ستاره‌ها را تغییر دهد.

سحابی کارینا

این تصویر داده‌هایی دارد که حتی هنوز دانشمندان نمی‌دانند چه اتفاقی در آنجا می‌افتد! این تصویر به قدری زیباست که حالا همه مردم سراسر دنیا از دیدن آن و قدرت جیمز وب شگفت‌زده شده‌اند.

اما این تنها آغاز راه جیمز وب است و در ادامه این ماموریت با تمام داده‌های آن از قدرت و توانایی‌های انسان به وجد خواهیم آمد.

Share