مدیر دفتر بهره برداری و شبکه توزیع آب شرکت آب و فاضلاب گیلان:

شاهد ارتقای فرهنگ مصرف آب هستیم | تولید آب شرب و سالم بسیار پرهزینه است

منصف تغییر فرهنگ مصرف را نیز حایز اهمیت دانست و اذعان کرد: با تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی انجام شده شاهد بهبود وضعیت و ارتقاء فرهنگ مصرف آب هستیم، به نحوی که مردم در استحمام، نظافت، وضو و امثالهم خودشان رعایت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، همزمان با آخرین روز هفته صرفه جویی در مصرف آب، مدیر دفتر بهره برداری و شبکه توزیع آب شرکت آب وفاضلاب استان گیلان در برنامه دریچه رادیو گیلان حضور یافت.

حامد منصف، مدیر دفتر بهره برداری و شبکه توزیع آب شرکت آب و فاضلاب استان گیلان طی گفتگو با برنامه دریچه رادیو گیلان از لزوم مدی ریت مصرف آب شهروندان و روستاییان این استان در ایام گرم سال سخن گفت.

وی در توضیح لزوم مدیریت مصرف از کمبود آب زاینده رود و خشک شدن دریاچه ارومیه مثالهایی ذکر کرد و با اشاره به اینکه اگر صدسال پیش به مردم می‌گفتند که این حوادث برای این دو پیش خواهد آمد، باورپذیر نبود افزود: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت تامین آب استان مناسب است، اماعدم رعایت صحیح الگوی مصرف در همه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی منجر به هدررفت آب وکاهش آب‌های زیرزمینی و کمبود اب در سالهای بعد خواهد شد.

مدیر دفتر بهره برداری و شبکه توزیع آب شرکت آب و فاضلاب گیلان با در ادامه با تاکید براینکه آب‌های استان قابل شرب نیست و باید تحت تصفیه قرار بگیرند، افزود: این تصفیه خانه‌ها براساس جمعیت و سرانه مصرف خانوارهای ساکن و در استان‌های مهمانان خیز، طراحی و به بهره برداری می‌رسند و بدیهی است، چنانچه بیش از نیاز پیش بینی شده از اب استفاده شود، با مشکل کمبود تامین آب سالم مواجه خواهیم شد و با افت فشار در برخی از مناطق تعدادی از هم استانی‌ها از این نعمت ارزشمند بی‌بهره خواهند شد.

منصف همچنین در مورد استفاده از اب آشامیدنی در آبیاری مزارع و بخش کشاورزی نیز توضیح داد: تولید آب شرب و سالم بسیار پرهزینه است و استفاده از آن به عنوان آب کشاورزی به نوعی هدر رفت سرمایه و انرژی است که اکیداً توصیه شده از این کار پرهیز شود.

مدیر دفتر بهره برداری و شبکه توزیع آب شرکت آب وفاضلاب استان گیلان عوامل کنترلی و بازدارنده در راستای رعایت الگوی مصرف و مدیریت مصرف آب را سه روش عده در همه کشورهای جهان عنوان کرد و گفت: یکی از این راه‌ها تعرفه و قیمت، دیگری اصلاح رفتار یا فرهنگ مصرف آب است و سومین روش نیز اصلاح ابزار و روش‌های مصرف آب است.

منصف در مورد تعرفه آب بها این نوید را به کسانی که در بخش کم مصرف‌ها قرار می‌گیرند داد که در صورتیکه کمتر از ۵ مترمکعب در ماه از اب شرب استفاده کنند، نیازی به پرداخت صورتحساب ندارند و کسانی که براساس الگوی مصرف (بین ۱۳ تا ۱۵ مترمکعب در ماه) از آب استفاده می‌کنند نیز افزایش تعرفه نخواهند داشت و افزایش تعرفه‌ها شامل کسانی خواهد شد که بیش از حد مجاز از آب شرب استفاده می‌کنندو هرچقدر این افزایش مصرف بیشتر باشد تعرفه‌ها نیز با افزایش بیشتری مواجه خواهند شد.

وی تغییر فرهنگ مصرف را نیز حایز اهمیت دانست و اذعان کرد: با تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی انجام شده شاهد بهبود وضعیت و ارتقاء فرهنگ مصرف آب هستیم، به نحوی که مردم در استحمام، نظافت، وضو و امثالهم خودشان رعایت می‌کنند و در برخی موارد مانند شستن خودرو نیز به هیچ وجه از آب شرب استفاده نمی‌کنند.

منصف در پایان از مردم خواست با نصب ابزارهای کاهنده مصرف مانند، نصب انواع پرلاتورها و یا شیرهای پدالی علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده تامین آب برای همه هم استانی‌ها را فراهم نمایند.

Share