انتقاد معماران گیلانی از شورای شهر رشت:

تبدیل رشت به شهری شلوغ و زشت منظر | درهای بستۀ اتاق‌های تصمیم سازی به روی اهل فن باز شود

جمعی از معماران گیلانی با انتقاد از ساختار سیمای شهری رشت خواستار آن شده‌اند که شورای شهر رشت درهای بستۀ اتاق‌های تصمیم‌سازی را به روی اهل فن بگشاید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جمعی از معماران گیلانی با انتقاد از ساختار سیمای شهری رشت خواستار آن شده‌اند که شورای شهر رشت درهای بستۀ اتاق‌های تصمیم‌سازی را به روی اهل فن بگشاید.

این بیانیه نسبت به‌عدم حضور معماران در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انتقاد شده است.

متن بیانیه به شرح زیر است:

شهر رشت، که زمانی نه‌چندان دور، یکی از زیباترین و آرام‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌رفت، امروزه بدل به شهری بدمنظر، شلوغ و زشت شده است.

چیستی و چرایی این موضوع، دلایل بی‌شماری دارد؛ مدیریت ضعیف و ناکارآمد شهری طی دهه‌های اخیر، عدم واکنش قاطع سازمان نظام مهندسی و نخبگان مهندسی به تصمیمات نادرست، تغییر دائم و تصمیمات خلق‌الساعه مقررات و مصوبات شهری، مهاجرپذیری حساب‌نشده و ساخت و سازهای بی‌رویه و نسقی، عدم مسئولیت شهروندان نسبت به محیط زندگی‌شان و حتی کج‌سلیقگی برخی معماران و طراحان اِلمان‌های شهری، شاید مهم‌ترین دلایل این نقصان بزرگ است. این همه باعث شده است تا رشت، رفته‌رفته بدل به شهری شلوغ، سردرگم، زشت‌منظر و فاقد ساختار شهری مناسب باشد.

بررسی همۀ این دلایل و رفع آن‌ها نیاز به همتی بزرگ و نهضتی کارساز دارد که بعید است بتوان به سادگی به آن دست یافت، اما دست‌کم می‌توان این روند معیوب را متوقف کرد و رفته‌رفته روحی تازه به کالبد این شهر نیمه‌جان دمید.

حال به این نکته می‌پردازیم که توجه و حساسیت در خلق نمادهای شهری یکی از عناصر حیاتی در زیبایی منظر عمومی شهرهاست و در معماری معاصر، جنبه‌های اجتماعی و تاریخیِ فضای کالبدی نسبت به وجوه هنری اهمیت بیشتری پیدا کرده و نحوۀ طراحی نمادهای شهری در افزایش یا کاهش تعامل شهروندان با کالبد شهر، نقش بسزایی دارد. فضای عمومی شهری بستر رشد و تکامل جامعۀ شهری است، پس کیفیت، تناسب و رضایت‌مندی متخصصین و عموم مردم از طرح‌ها و المان‌سازی‌های شهری، ضرورتی انکارناپذیر است.

متاسفانه در سال‌های اخیر، در شناسایی اهداف و نگرش‌های بنیادین شهری، سردرگمی و کج‌سلیقگی‌های متعددی را شاهد بوده‌ایم که با انتخاب‌های نادرست و عموماً سلیقه‌ای، لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکر نیمه‌جان شهر وارد کرده است.

از این نظر معتقدیم که برای ارتقاء کیفیتِ محیطِ انسان‌ساخت و تعالی نظام معرفتی در شهر، توجه به نیازهای غیرمادی در زمینه‌های گوناگون، از جمله هویت، فرهنگ، آموزش و هدایت آن به سوی جایگاه مطلوب، مستلزم اهمیت دادن به ایده‌ها و اندیشه‌های معمارانِ دغدغه‌مندی است که برای آیندۀ شهر خود نگران‌اند. خاصه معمارانی که فرزندان همین شهراند و در میان همین مردم زیسته‌اند و با تمام وجود مشکلات و کاستی‌ها را لمس می‌کنند.

ما به عنوان گروهی از معماران این شهر، با تأکید بر نقشِ مهم معماران و دیگر فرهیختگان آگاه نسبت به تاریخ و فرهنگ شهر رشت، متاسفیم که عموماً تصمیم‌سازی‌های کلان شهری، پشت درهای بسته و بدون بهره‌گیری از آراء و نظرات تخصصی و حتی بدون نظرسنجی و جلب آرای عمومی متخصصین صورت می‌گیرد.

بی‌تفاوت بودن به سرنوشت و سیمای شهری که در آن زندگی می‌کنیم، ما را در آینده‌ای نه‌چندان دور، در مقابل فرزندان و آیندگان، پاسخگو خواهد کرد؛ این‌که چرا سکوت کرده‌ایم و پای در میدان نگذاشته‌ایم.

پس بدین وسیله، در کنار دعوت از اهالی فرهنگ، هنر و معماران توانای شهرمان، برای حضور مؤثر در تصمیم‌سازی‌های شهری و منفعل نبودن در خصوص اتفاقات و رویدادهایِ کلان شهر، از شورای شهر رشت، می‌خواهیم تا درهای بستۀ اتاق‌های تصمیم‌سازی را به روی اهل فن بگشاید، از فکر، اندیشه و رأی صاحب‌نظران شهر بهره ببرد و پیش از اجرای هر طرح کلانِ شهری که با هویت و فرهنگ شهر رشت مرتبط است، آن را در معرض رأی معماران این شهر قرار دهد، تا ضمن مصون ماندن از شائبۀ تصمیمات محفلی و نظرات انفرادی، جامعه معماران این شهرکه برآمده از عموم مردمند را در سرنوشت شهر خود و تصمیم‌سازی‌های آن سهیم کند و برای ارائۀ بهترین تصمیمات برای شهر، چه چیزی بهتر و مهم‌تر از رای‌زنی با اهل فن و متخصصین آگاه.

ما معماران امضاءکنندۀ این بیانیه، بر این باوریم که حضور مؤثر معماران در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، برای تقویت و توسعۀ ارزش‌های معماری شهری، امری ضروری‌ست. همان‌گونه که شورای یک شهر (فارغ از هر کیفیتی) برآمده از آرای عمومی است، تصمیم‌سازی‌های کلان و عمومی آن که ارتباطی مستقیم با مدنیت و مردمان آن شهر دارد، باید تأمین‌کنندۀ خواست عمومی و برآیند نظرات جامعۀ متخصص شهریِ ساکن آن باشد.

امضاء کنندگان:

آرش مهرگانی – رضا حبیب زاده – محمدعلی حجتی- مرتضی نیک

طرت – عماد ثروتی – زینب سلیمانی

مهدی جعفری – علی رحمتی زاده – بهرنگ دریای لعل – پژمان طیبی – آرش خالصی – بهزاد نیک فهم

محمودپارسازاده – آرمین خباز – هما جورابچی – مونا سندی – مهسا دلشاد – شهرزاد میرزایی – رویا یوسفی

سورنا پوربابک – امید اکبری – نازیلا پرکاری – مبین علیپور – سوگند شکوفه فر – علیرضا محیط – مریم آزاد

نسترن نخجوانی – غزل خسروی – مریم خدمتگذار ثابت قدم – شایان میرزایی – صنم مهرگان – الهام ثامنی

الناز رشیدی – مهرنوش مشفق – صائبه محمدپور – سمانه میرعرفانی – مهدی باقری – متین ظفری

مینو کیاندوست – رضا جلوس فعلی – فاطمه صفوی – زهرا پورکریمی – رها حسینی – مهناز متقی

روشنک زبده – شقایق سهرابی – سعیده نبوت زاده – کاوه نظری – بهنام مهدوی – لیلی بهمن بیجاری

متین جنسی – رضا بهارستانی – صالح پلاسعیدی – هدیه رحیمی – آرمان دهون – محمدرضا فتحی نیا

مهشاد سلطانزادی – سحر شمع ریز – ملیسا اسدی – الهه سنجری – مانی شعبانزاده – شقایق شفیعی

مجتبی غلامعلی‌زاد – ارس مهرانفر – سید پویان حسینی – سید ثمین حسینی – مریم توکلی – جواد مهاجر

فاطمه مرادی نشرودکلی – ایمان مهرزاد فر – الهه باطنی – سحر پوراسمعیلی – سینا عزتی گیلوایی

شفق کوه نژاد – رویا حسینعلی‌پور – مریم چهره آرای ضیابری – اشکان امساک‌پور – شایان امساک‌پور

میرنصیرجدید جدی – نسیبه سادات حسینی *

Share