به بهانه سی و نهمین سالروز

بزرگداشت شاعر و پژوهشگر «محمد ولی مظفری کجیدی» برگزار می شود

آئین پاسداشت شاعر ، پژوهشگر و نویسنده فقید گیلانی ” زنده یاد محمد ولی مظفری کجیدی ” در املش برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به بهانه سی و نهمین سالروز خاموشی «زنده یاد محمد ولی مظفری کجیدی» آئین پاسداشت از این شاعر، پژوهشگر و نویسنده فقید گیلانی عصر جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در املش برگزار می‌شود.

در این محفل که با همکاری انجمن ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی املش _ انجمن آثار و مفاخر املش – آموزش و پروش – شهرداری و شورای اسلامی املش و موسسه فرهنگی هنری قلم دامون مهر برگزار خواهد گردید، اساتید فرهنگ و ادب به سخنرانی و گروه‌های فرهنگی و هنری به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

محمدولی مظفری کجیدی، متخلص به دامونی که در سال ۱۳۱۷ در روستای کجید از دهستان سمام اشکورات شهرستان املش دیده بر جهان گشود، شاعری چیره دست و آگاه به زمانه، پژوهشگری عاشق به فرهنگ عامه و اصیل گیلان بود.

تبحر این استاد در استفاده از کلمات اصیلی که رو به فراموشی می‌رفت، زبانزد خاص و عام بوده، به نحوی که تاثیرگذاری اشعار مظفری، در یادها و خاطره‌ها بیش از شاعران هم روزگارش است.

مظفری، اولین شعرش را درسال ۱۳۳۸ سرود و باتلاش و مشقت کارنامه بسیار درخشانی را در شعر فولکلوردر همه اوزان و جمع آوری واژه‌ها وکلمات و فرهنگ اصیل گیلانی، خصوصا شرق گیلان (بیه پیش) باخود همراه دارد که اولین کتابش بنام «نوغاندار» درسال ۱۳۵۸ به همراه کتاب دیگرش «پوشه پوشه دربیا» به چاپ رسید و سپس با تکثیر اشعارش در چهار کاست مجزا، جای خود را در قلب‌های مردم و شاعران باز نمود.

درتنظیم لغت نامه، تقریبا از سالهای ۱۳۳۱ تا آخر عمرش، تلاش بی‌وقفه‌ای نمود اما تقدیر امان دیدن این اثر ارزشمند را به خالقش نداد و ما را هم کماکان بی‌نصیب گذاشت و حتی در جمع آوری چیستانها بین سالهای ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۱ بمدت ده سال بی‌وقفه همت گماشت.

سال‌ها مردم گیلان ترانه‌های زیبای استاد مظفری را که خوانندگان هم عصرش به عرصه صدا و سیما کشانده بودند، به گوش جان سپردند و لذت بردند که در این میان استاد زنده یاد فریدون پوررضا خواننده و محقق پرتوان فولکور گیلان، با اجرای ۹ ترانه از استاد مظفری، سهمی ارزشمند برای خود و جامعه هنر گیلان به یادگار گذاشت.

وی در ۵ تیر ۱۳۶۲ در سیاهکل، چشمان دریایی‌اش را برای همیشه بست و بهانه سی و نهمین سالگرد درگذشتشان، ویژه برنامه نکوداشت محمد ولی مظفری کجیدی، عصر جمعه ۱۴۰۱/۴/۲۴ساعت ۱۸ در کانون معصومیه اداره آموزش و پرورش شهرستان املش برگزار خواهد شد.

Share