دو تن از نمایندگان گیلان در مجلس؛

از آبهای مرزی به نفع مردم حراست کنیم|برنامه ریزی برای حدود یک میلیارد مترمکعب آب سد سفیدرود

نمایندگان مردم شهرستان های صومعه سرا و رودبار در مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید کاظم دلخوش رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان و مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم شریف شهرستان رودبار و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، ضمن پیگیری موضوعات مرتبط با حوزه انتخابیه خویش، از اقدامات ارزشمند قرارگاه جهادی مدیریت آب استان قدردانی نمودند.

 دلخوش در حاشیه این دیدار با حضور در نشست کمیته منابع و مصارف آب استان گیلان گفت: تشکیل کمیته منابع و مصارف آب استان اقدام ارزشمندی است و انتطار ما این است که این کارگروه تخصصی ضمن اتخاذ تصمیمات جاری، بصورت تحقیقاتی و بلند مدت نیز فعال باشد.

وی افزود: با توجه به وضعیت کمبود منابع آب و کاهش بارش‌ها در کشور، یک کارگروه تحقیقاتی در مجلس شورای اسلامی از ارگانها و وزارتخانه‌های مرتبط هر هفته دوشنبه‌ها برای پیگیری موضوع آب تشکیل می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان، اقدامات تحقیقاتی و مطالعاتی در خصوص جمع آوری آب‌های مرزی را مهم دانست و اظهار داشت: باید از آبهای مرزی به نفع مردم کشورمان حراست کنیم.

دلخوش ضمن تأکید بر استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و زودرس در جهت صرفه جویی در آب گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور می‌تواند در این زمینه با اقدامات علمی کمک شایانی نماید.

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان داشت: استان گیلان به آب زنده است و محصول اول ما در کشاورزی برنج است که نیازمند به آب دارد.

وی ضمن تاکید بر دادن مجوزهای آب بر اساس منابع موجود، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که با حداقل منابع آب بیشترین تولید را داشته باشیم که این نیازمند به پیاده‌سازی شیوه‌های علمی و دانش بنیان می‌باشد.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی افزود: الحمدالله شاهد هستیم که با سیاست‌گذاری‌های درست در سال آبی جاری، آبیاری در استان با موفقیت به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه آبیاری شالیزارهای استان روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، تأکید نمود: با توجه به اینکه تقویم زراعی شهرستان رودبار نسبت سایر مناطق گیلان عقب‌تر هست، باید نسبت به تأمین آب کشاورزی شالیزارهای این شهرستان اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم را داشته باشیم.

وحید خرّمی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در این نشست گفت: کمیته منابع و مصارف آب استان متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف، بصورت هفتگی موضوعات مرتبط با آب استان را پایش و بررسی می‌کند.

وی بیان داشت: بر اساس برنامه در سالجاری، ما برای حدود یک میلیارد آب در سد سفیدرود برنامه ریزی کردیم و در زمان رهاسازی آب با مخزن حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعبی آغاز کردیم و این در حالیست که نیاز آب استان ما از این سد، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌باشد.

خرّمی با بیان اینکه از بارش در خرداد ماه حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی و در سد سفیدرود ذخیره شد، گفت: انتظار داشتیم که در تیر ماه بارش داشته باشیم که این اتفاق تا کنون نیافتاد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی‌های لازم برای تأمین آب کشاورزی شالیزارهای شهرستان رودبار انجام شده است، اظهار داشت: الحمدالله تا کنون آماری مبنی بر سوخت در سطح استان نداشته‌ایم و تا پایان فصل آبیاری بر اساس برنامه پیش خواهیم رفت.

Share