بلاتکلیفی جاده ماسوله به ماجولان؛ شاهراه توسعه گردشگری دو استان گیلان و اردبیل

اگر این جاده که طی چندسال گذشته از سمت حوزه خلخال تکمیل شده است ولی از طرف حوزه گیلان همچنان بلا تکلیف می باشد، تکمیل گردد با توجه به ارتباطات دو استان همسایه گیلان و اردبیل عبور و مرور در طول سال هم می تواند در اقتصاد شهرستانهای فومن و ماسوله و همچنین خلخال نقش مهمی باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بهرام پارساپور کارشناس ارشد حقوق مالی و اقتصادی در یادداشتی نوشت:
یکی از شاخصه های جوامع پیشرفته رشد سریع بخش حمل و نقل آنها می باشد در سال ۱۹۹۴هالدمن وشرمن ثابت کردند که گردشگری بدون بهبود و توسعه گسترده شبکه حمل و نقل میسر نیست و همواره فقدان بهره مندی از شبکه راههای قوی مانعی جدی در راه رشد و توسعه می شود اکثرا جاذبههای گردشگری تنهاپس از آنکه قابل دسترسی شده اند توسعه یافته اند.
راه قدیمی ماسوله به خلخال در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده است (ویکی پدیا)
ماسوله شهری است در غرب استان گیلان که معمولا به عنوان مقصد نهایی گردشگری از آن نام برده می شود.
گردشگران زمانی بر اقتصاد یک شهر یا شهرستان می توانند تاثیر گذار باشند که حداقل ۲۴تا۴۸ساعت در آن اقامت داشته باشند بنظر می رسد الان ماسوله فقط برای بازدید چند ساعتی می باشد و به دلیل عدم اسکان توقف طولانی مدت گردشگران نفع اقتصادی زیادی نصیب مردم منطقه نمی گردد.
برای بیان بهتر این مسئله به مرور مسابقه تاریخی اسناد و مدارک و همچنین مصاحبه های صورت گرفته در سالهای گذشته توسط مسولین مربوطه خواهم پرداخت .
آقای خاوری مدیر کل راه و شهرسازی گیلان در سال ۱۳۹۳ :این پروژه ماسوله پیش از سال۱۳۶۹اجراشده است اما به دلیل منابع محدود عملیات تکمیلی بر روی آن انجام نشده است . ماسوله مکان توریستی است و ساخت این جاده باعث خواهد شد که این شهر از بن بست خارج شود در واقع بدین طریق دسترسی به خلخال و اردبیل ایجاد می شود ومردم از سمت اردبیل هم می توانند به راحتی در این مکان توریستی حضور یابند واز سوی دیگر تحولات خوبی را در بخش گردشگری واقتصادی شاهد خواهیم بود
(تین نیوز ۱۳۹۳/۰۲/۱۶)
اسماعیل قربانزاده فرماندار وقت فومن در مصاحبه با خبرگزاری فارس:فومن و ماسوله از بن بست خارج می شوند.
اسماعیل قربانزاده فرماندار فومن تصریح کرد جاده ماسوله به ماجولان که آرزوی دیرینه مردم فومن بود با پیگیری ناصر عاشوری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی به واقعیت پیوست
فرماندار فومن بازگشایی جاده ماسوله به ماجولان را موجب ایجاد تحولات خوب در بخش های گردشگری واقتصادی در شهرستان فومن واستان دانست .
(۱۳۹۳٫۰۳٫۲۵خبرگزاری فارس)
ناصر عاشوری نماینده سابق فومن و شفت در مصاحبه با خبرگزاری مهر
از تامین پنج میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت جاده ماجولان به ماسوله خبر داد و افزود این مسیر بعد از گذشت ۳۵سال به زیر پوشش آسفالت می رود ۱۳۹۳٫۰۳٫۳۰ خبرگزاری مهر
کارنامه خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی
ص۱۱۴
در بخشی از این سخنرانی که در تاریخ ۱۳۷۳٫۰۲٫۲۳درمیدان بزرگ شهر فومن ایراد شده آمده است: صحبت های امام جمعه آقای محمدرضا شفیعی و نماینده شهر خیلی گرم و صمیمی بود این خواستههایی که امروز مطرح شد و آنچه که من قبلاً از مسئولان منطقه شنیدم ،کم و بیش اینها را حسابی قبول کردم وحفظ دارم و فکر میکنم خواسته های اغراق آمیز ودور از عملی هم نباشد.
خواسته از بن بست بیرون آمدن فقط خواسته شما نیست خواسته ما هم هست ما اگر بتوانیم که می توانیم فومنات و ماسوله را از بن بست در بیاوریم راه ماسوله ماجولان را بسازیم یک گام در توسعه منطقه برداشتیم.
دیدار با مردم فومن ۱۳۷۳)
به دلیل بن بست بودن شهر تاریخی ماسوله در ایام تعطیلات همیشه ترافیک سنگین باعث ایجاد مشکلات برای مردم منطقه می باشد.
حال اگر این جاده که طی چندسال گذشته از سمت حوزه خلخال تکمیل شده است ولی از طرف حوزه گیلان همچنان بلا تکلیف می باشد، تکمیل گردد با توجه به ارتباطات دو استان همسایه گیلان و اردبیل عبور و مرور در طول سال هم می تواند در اقتصاد شهرستانهای فومن و ماسوله و همچنین خلخال نقش مهمی باشد. یعنی این جاده فقط نقش جاده گردشگری فصلی را برای دو استان نداشته باشد.همچنین ب اتکمیل این جاده شهرستان فومن. ماسوله می توانند مقصد گردشگران غرب کشور(آذربایجان، اردبیل و زنجان)باشند.
در انتها ذکر این نکته ضروری است که یکی از مولفههای رقابتی گردشگری توسعه زیرساخت راهها می باشد، کما اینکه الان در شهر تاریخی ماسوله شهرستان ماسال به این نکته مهم پی برده وسعی در توسعه راههای ارتباطی با همسایگان می باشد طوری که راه ارتباطی ماسال به گیلوان خلخال یکی از اولویتهای اصلی مسولین این شهرستان می باشد.
امید است مسئولین محترم استان گیلان و شهرستان فومن نیز پیگیر این مطالبه به حق شهرستانهای خود باشند و این کهن پروژه هر چه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.
استان اردبیل ثابت کرد همسایه خوبی نیست بعد از باز شدن راه ادعای متعلق بودن ماسوله به اردبیل میکند این رو در گردنه حیران اردبیل ثابت کرد همان بهتر بسته باشه
این راه باعث تخریب جادبه ماسوله می گردد و ماسوله را از حالت دنج وجذابی که دارد خارج می کند و بیشتر به نفع استان اردبیل است و بخاطر همین است که سریع در فکر اسفالت ان جاده بودند
این مسیر بیشتر به درد استان اردبیل میخوره تا گیلان
نفع گیلان و به خصوص ماسوله در بسته ماندن این راه خواهد بود.
اصلا گیلان چخ نفعی از گردشگری برده.
فقط راه برای هجوم بیشتر از اردبیل جهت تصاحب زمینهای مرغوب ماسوله هموارتر میشه تعجب میکنم از دیار میرزا بابت انتشار چنین نوشتارهایی
کامنت هارو می خوندم اظهار نظرهای خنده داری رودیدم اولا خلخال حسابش ازاردبیل جداس ومنطقه ای که این جاده نود واندی ساله بهش ختم میشه تات وتالش زبان هستن این جاده بیشتر ازچنددهه است توش تردد برقراره ودوسال پیش سی و پنج کیلومتر حوزه خلخال کاملا آسفالت شد وازمسیر پانزده کیلومتری حوزه گیلان پنج کیلومتر سابقا آسفالت ومابقی زیرسازی شده وتنها یه ترمیم وآسفالت میخواد این جاده را بیش ازسی آبادی بوده وعلاوه بر حل گره کورترافیکی تنها معبربرای رساندن بیمار ومصدوم به مراکز خلخال هست وتعلل درتکمیل آن جان هموطنان مان را درترافیک های قفل شده ماسوله درایام تعطیل بخطر میندازه ازطرفی هزاران نفر از گردشگران سرعین ومشکین وخود خلخال وارد شهرستان مامیشه تازه مسیر ییلاقی دامداران ماهم هست این جاده زمان رضاخان چندکیلومتر بادست باز شده .بعضی بدون هیچ اطلاعاتی فقط عادت کردن نظر بدن .انگار گیلان استان صنعتی هست دوریال پولی هم گیر مردم میاد ازاجاره ویلا وخونه هست کافیه این ده کیلومتر آسفالت بشه کسی دیگه شب سرعین وخلخال نمیمونه بخاطر مسافتی که نصف میشه اکثرا وارد شهرستان فومن وماسوله میشن دم دیار میرزا گرم که میدونه چی رو بذاره
سلام در عصر ارتباطات همه شهر ها دنبال توسعه راههای خود هستند گردشگری وارتباط یک بازی بر برد هست کمی به همسایه خود ماسال نگاه کنیم چطور اولویت اصلی خود را بازگشایی جاده ماسال گیلوان خلخال گذاشته است
خوب بود همه جا هست
تقدیر از رسانه مردمی دیار میرزا
خدا قوت دیار میرزا خروج از بن بست مطالبه پنجاه ساله ما
همانطوریکه دوست همنام ما در کامنت بالا گفتند و در بقیه کامنتها هم دیده میشود خوشبختانه آگاهی خوبی در افکار عمومی این استان بوجود آمده است.
از گردشگری و مهاجرت تنها چیزی که نصیب گیلان و استانهای شمالی شده ، افزایش زباله ، فاضلاب ، انتقال بیماری ها که نمونه آخرش کروناست و سایر مشکلات است .
جاده هایی هم که بدین منظور ساخته میشوند فقط مشکلات فوق را افزایش میدهند ،
بهیچ عنوان تسلیم شانتاژهای استانهای همسایه در این مورد نشوید . فقط برای منافع خودشان این ادعاهای صدمن یک غاز را مطرح میکنند.
به آن کسی هم که میگه گیلان درآمدش کجا بود و باید مردم خانه هایشان را به مسافران اجاره بدن ، باید بگوییم کمی چشمهایت را بازکن و در تاریخ مطالعه کن ،
وقتی که در گذشته درآمد این استان بقدری زیاد بوده که فقط با ابریشم گیلان حتی کل بودجه کشور تامین میشد …
البته مسافران عزیز هم با ریختن زباله جواب آن خوبیها را میدهند !!! ….
سلام لطفاشهرستان ماسال را با بیست سال پیش مقایسه کنید اقتصاد این شهرستان با ورود گردشگر دگرگون شده نمی توان شهرستان را در بن بست گذاشت ومردم بخاطر نبود شغل مهاجرت کنند
سلام
بنده واقعا با خواندن نظرات مخالف تعجب کردم!اگر افراد مخالف کمی تاریخ ماسوله را مطالعه نمایند،مطلع میشوند که اقتصاد ماسوله از راه ارتباطی مال رو از سمت خلخال و زنجان به ماسوله بود.ولی متاسفانه با گذشت زمان با توجه به اینکه اکثر مسیرهای ارتباطی شهرها از مال رو به جاده ای مناسب تبدیل شده،این قسمت ۱۳کیلومتری حوزه گیلان به حال خود رها شده که همه آگاهیم با آسفالت شدن این جاده،این منطقه میتواند کمک به سزایی به اقتصاد دو استان اردبیل و گیلان نماید.
درپاسخ به عزیزی که دنبال کرم ابریشم هست باید بگم میشه برای راههای دیگه درآمد ابریشم روهزینه کنید احتمالا شما اهل ماسال هستی چندروز پیش کلیپ آسفالت جاده تون رو به روستای گیلوان خلخال دیدم اما جاده ما اززمان رضا خان شروع شده باید با حرف های صدمن غاز چون ابریشم و…آسفالت نشه مبادا منطقه ما گردشگرش زیاد بشه الان شبی. یه تومن گیرمردم مسیر جاده میاد شما میخوای باپیله ابریشم واین گرونی جبرانش کنی ببینم درخت توت روباید کی بکاره دیگه به مردم اون منطقه کسی اردبیلی نمیگه اونا تالش هست وهزاران سال باما پیوند دارن ما الان ازاون منطقه دخترگرفتیم دختردادیم اینا جنوبی نیستن شما ازاون مسیر تردد نکن اگه ناراحتی .مگه الان تردد نمیشه اون جاده چهل ساله بازه حالا که به آسفالت کردنش رسید یه منطقه دیگه که باسلام وصلوات والتماس میرن اعتبار میگیرن برای شهرستان محروم فومن که تنها درآمدش گردشگری هست نسخه آرمانی میپیچن
وضعیت کرونایی گیلان دوباره قرمز شد و دو شهر گردشگری این استان یعنی لاهیجان و رودبار در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند. جهت اطلاع طرفداران گردشگری در این پیج .
من دیگه مطمین شدم این بنده خدا محمدنامی که یبار ازپیله ابریشم حرف میزنه یبار کرونا یبار نگران زباله گردشگران هست عنادی باتوسعه ماکلوان وفومن داره وگرنه حتما مطالب منو خونده که اون جاده بامشخصات راه روستایی تنها راه دسترسی دامداران به مراتع شون هست واگه نگران زباله وخرید زمین وکرم ابریشم و…بود راه قزوین به رشت رو میبست این که یه راه روستایی شش متری هست که شش ماه برف میبنده نود سالم طول کشیده احتمالا اهل شهرستان همجوارهست که برای باز آسفالت مسیرشون به خلخال همه کارکردن اما بااین تز هاشون دنبال محروم مانده مناطقی چون ماکلوان ماسوله وفومن هستند وگرنه هرآدم عاقلی میدونه ظرفیت ماسوله محدوده وبن بست بودنش فقط ترافیک وعذاب بدنبال داره میترسه گردشگر طازمی وخلخالی ومسافر بجای ماسال گیلوان از جاده ماسوله شال عبور کنه ومردم دومنطقه تالش نشین وگیلک نشین ازمزایاش محروم بشن وگرنه همه میدونن اون منطقه خلخال همه تات وتالش هستن هزاران سال دادوستد داشتن جنوبی نیستن که تازه بخوان سرازیر بشن وزمین بخرن خدایا جلوی این تنگ نظری ها روبگیر .امیدمان بعدازخدا به رسانه های باشرفی مثل دیارمیرزا هست نصف لشگر میرزا ازهمون منطقه بود الان تارسید بعدازیک قرن ده کیلومتر جاده آسفالت بشه هرچه مصیبت هست را منسوب به آسفالت اون مسیر اعلام کنه
گیلان وخلخال دو برادرند و دو یاور ،همیشه بوده وخواهر بود،بنابراین باز شدن به معنی اعم و اخص این جاده بر توان و قدرت اقتصادی و فرهنگی واجتماعی منطقه تات وصالش افزوده خواهد شد ،پیکر واحد تات وتالش قدرتمند خواهد شد ،آنانیکه تا الان همت نکردند و به سر انجام نرسانند ،مورد بازخواست تاریخ منطقه خواهند شد در آینده
جهت اطلاع بعضی ها ما مثل دیگر مخاطبان فهیم نشریه ، عنادی !! با توسعه هیچ جایی نداریم ، بلکه با تخریب محیط زیست و زمینخواری مخالفیم …
ممنون دیار میرزا لطفا از این جاده گزارش تهیه نمایید تقدیر و تشکر از شما عزیزان که مشکلات جامعه را بیان می نمایید
جاده را آسفالت کنیم که نماینده ی ماجولان در مجلس و فرماندارشون بیان مثل جاده ی اسالم خلخال تابلومونو بکنن و به ما توهین کنن و زمینای آبا اجدادیمو نو تصاحب کنن ؛ هرگز نباید چنین اتفاقی بیفته حتی باید جاده ی اسالم و پونلم ببندیم یا عوارض بگیریم بابت آشغالایی که میریزن و تخریبی که برای طبیعت بوجود میارن .
آفرین آقای تالشه زوعه حرف حق زدید ، به دوستان و آشنایانتون هم خبر بدید در اینجا کامنت بگذارند تا از نظراتشون استفاده کنیم و به کامنتها مثبت و منفی بزنند ،
سلام اینطوری که دوستان شمشیر را بروی همسایگان بستند اگر دست این آقایان بود دور گیلان دیوار می کشیدند تا کسی وارد گیلان نشود دوستان خوب بود همه جا هست بن بست قرار دادن ماسوله یعنی تخریب ماسوله مثل یک فنری که به آن فشار وارد می کنیم این ترافیک وزباله در یک محیط بسته وبن بست ماسوله را تخریب می کند