مدیرکل محیط زیست گیلان:

ورود ۸۲ درصد فاضلاب‌های خانگی به داخل رودخانه‌ها | راه اندازی ایستگاه سنجش ریزگرد در گیلان

مدیر کل محیط زیست استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به این مطلب که بحران‌های محیط زیست زیاد است گفت: مقوله محیط زیست کشور ایران از معدود کشورهایی است که یک اصل از قانون اساسی را به خود اختصاص داده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل محیط زیست استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به این مطلب که بحران‌های محیط زیست زیاد است، گفت: در مقوله محیط زیست، کشور ایران از معدود کشور‌هایی است که یک اصل از قانون اساسی را به خود اختصاص داده است.

رضا زمانی در ادامه گفت: گیلان ۰/۹ از مساحت کشور را به خود اختصاص داده اما سومین استان پر تراکم است و بخش اعظم جمعیت نیز در جلگه زندگی می‌کنند.

وی با اشاره یه محیط زیست منحصر به فرد استان اظهار داشت: گیلان دارای ۶۰ گونه پستاندار است و میزبان زیستگاه پرندگان و حیوانات مختلفی بوده و دارای رودخانه‌های متعددی است و باید تاکید شود که جلگه گیلان مدیون رودخانه سپیدرود است.

یکی از مشکلات در گیلان‌ عدم مدیریت پسماند است

مدیرکل محیط زیست گیلان در ادامه به چالش‌های محیط زیستی استان گیلان اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات در گیلان‌ عدم مدیریت پسماند است چرا که روزانه ۲۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود و در ایام تعطیلات نیز با ورود مسافران بر میزان تولید زباله افزون می‌شود.

زمانی از دیگر مشکلات گیلان را فاضلاب‌های خانگی عنوان کرد و گفت: ۸۲ درصد از فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌ها و مناطق طبیعی ریخته می‌شود که سبب آلودگی رودخانه‌های استان شده است.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان در ادامه افزود: چالش بعدی که در استان وجود دارد ورود گونه‌ها مهاجر به گیلان مثل راکون، مگس زیتون، سنبل آبی و… بوده که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

تفکیک زباله از مبدا بهترین راه حل برای مدیریت در پسماند

زمانی در بخش دیگری از اظهارات خود، تفکیک زباله از مبدا را بهترین راه حل برای مدیریت در پسماند دانست و گفت: در سراوان حق با مردم این منطقه است ولی برای حل این مشکل نیاز به همیاری و همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی داریم.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادها برای حل معضل پسماند راه اندازی زباله سوز کوچک مقیاس است.

زمانی در ادامه به مشکلات تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عمق تالاب انزلی در برخی مناطق به یک متر رسیده است، عواملی که سبب آلودگی تالاب انزلی شده است شامل نوسانات آب دریای خزر، ورود ۶۰۰ هزار تن رسوب حاصل ازعدم آبخیزداری، ورود روزانه ۱۵ تن زباله است.

اگر به دنبال تصفیه خانه مرکزی نباشیم احیای زرجوب و گوهر رود امکان‌پذیر نیست

وی افزود: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای مبارزه با گیاه سنبل آبی در تالاب انزلی مبلغ پنج میلیارد تومان اختصاص یافته است که از هفته آینده عملیات اجرایی و پاکسازی تالاب انزلی آغاز خواهد شد.

زمانی با اشاره به آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود، گفت: مهمترین عامل آلودگی این دو روخانه فاضلاب‌های خانگی است. برای این دو رودخانه ۶ ایستگاه سنجش کیفیت آب گذاشته شده است که در بالا دست کیفیت آب بسیار عالی اما وقتی وارد شهر می‌شود شرایط بدی را شاهد هستیم.

مدیرکل محیط زیست گیلان یادآور شد: اگر به دنبال تصفیه خانه مرکزی نباشیم احیا این دو رودخانه امکان‌پذیر نیست.

زمانی افزود: از دیگر موارد آلودگی رودخانه ها، فاضلاب شهرک صنعتی رشت است که یکی از اتفاق‌های خوبی که در این حوزه صورت گرفته است احداث تصفیه خانه بود و در نهای عامل بعدی آلودگی این دو روخانه سراوان و دفن زباله در این منطقه است.

وی همچین در مورد ورود ریز گردها به استان گیلان گفت: از سال ۹۷ ریزگردها وارد استان شدند و به طور کلی دوکانون ورود ریز گرد وجود دارد که کانون جنوب و جنوب غربی است و شامل عربستان، عراق و سوریه و کانون بعدی از حوزه قفقاز وارد گیلان می‌شود.

زمانی در پایان گفت: برای میزان سنجش ریزگردها در استان دو ایستگاه ریزگرد در شهرهای منجیل و رشت راه اندازی شده و به زودی ایستگاه سوم در بندرکیاشهر راه اندازی می‌شود.

Share