رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

نصف شدن اضافه برداشت بانک‌ها | تولد رمز ریال در شهریورماه | تاکنون دولت از تنخواه استفاده نکرده است

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه رمز ریال شهریورماه سال جاری متولد خواهد شد، گفت: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نسبت به سال گذشته نصف شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی صالح آبادی در همایش سیاست‌های پولی و بانکی اظهار کرد: کمیته‌های نقدینگی، پایه پولی و اصلاح نظام بانکی در ساختار بانک مرکزی با ریاست قائم مقام بانک مرکزی تشکیل شده است و جلسات آن برگزار می‌شود. در حوزه کنترل تورم سیاست‌های خوبی پیش‌بینی شده است و در حال گفت‌وگو با هیات دولت هستیم.

وی محورهای اصلاح نظام بانکی و سیاست‌های پولی را نام برد و گفت: اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و نظام بانکی یکی از محورهای لازم برای نظام بانکی است که تکالیف بودجه‌ای یکی از موضوعات مهم در این زمینه است.

وی افزود: مقداری تکالیف بودجه به نظام بانکی در سال جاری کمتر شد اما همچنان این بار بر بانک‌ها تحمیل می‌شود و در این زمینه، تلاش می‌کنیم تکالیف بودجه منجر به ناترازی نظام بانکی نشود.

تاکنون دولت از تنخواه استفاده نکرده است

صالح آبادی ادامه داد: در قانون بودجه سال جاری دیده شده که علاوه بانک مرکزی، بانک‌های دولتی نیز عامل فروش ارزهای دولتی در بازار باشند. یکی دیگر از محورهای اصلاحی برای رابطه دولت با بانک مرکزی، موضوع تنخواه دولت است که باید سازوکار آن اصلاح شود و خزانه نیازی به استفاده از تنخواه نداشته باشد. برای این موضوع هم تدابیری اندیشه شد که از تنخواه استفاده نشود و یا به عنوان آخرین راهکار از آن استفاده شود که راهکار درنظر گرفته شده این است که خزانه بتواند از حساب‌های خود نزد دولت استفاده کند و نیازی به تنخواه نداشته باشد. تاکنون از این سازوکار استفاده شده و جایگزین تنخواه شده و دولت از تنخواه استفاده نکرده است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: بازار بدهی باید توسعه و تعمیق یابد تا به سیاست‌های پولی بانک مرکزی در راستای کنترل تورم کمک کند. دولت به عنوان نهادی که سالانه اوراق منتشر می‌کند، انتشار این اوراق نباید اینگونه باشد که بانک‌ها اوراق دولت را بخرند و با بانک مرکزی ریپو کنند تا به افزایش پایه پولی شود.

وی استقراض مستقیم از بانک مرکزی خط قرمز دولت دانست و گفت: اصلاح قانون بانک مرکزی نیز از دیگر موضوعات مهم برای اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی است تا با اصلاح این قانون، به سمت تقویت ساختارهای حمکرانی بانک مرکزی حرکت کنیم.

تسویه بدهی دولت به بانک‌های دولتی در امسال

وی درباره بدهی دولت به بانک‌های دولتی گفت: این بانک‌ها مطالبات قابل توجهی از دولت دارند که برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا مطالبات بانک‌های دولتی و شبه دولتی از دولت در سال ۱۴۰۱ پرداخت شود.

صالح‌آبادی از فراهم شدن امکان انتشار گواهی سپرده عام برای بانک‌ها خبر داد و گفت: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نسبت به سال گذشته نصف شده است.

صالح‌آبادی ضمن اعلام رشد بیش از ۱۰۰ درصدی تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹، گفت: در راستای اصلاح نظام بانکی، محور دیگر اصلاح رابطه بانک مرکزی و مشتریان است که در این راستا دستورالعمل تسهیل وثایق وام‌های خرد ابلاغ شد که دسترسی مردم به منابع بانکی آسان شد. بخش دیگری هم دسترسی غیرحضوری مردم به خدمات بانکی است که از طریق احراز هویت، امضا و سفته الکترونیک انجام شد.

وی ادامه داد: مساله مهم دیگر در نظام پولی و بانکی کشور تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی به ویژه سرمایه در گردش است که در این زمینه تامین مالی زنجیره تامین و اوراق گام به این موضوع کمک قابل توجهی خواهد کرد. اصلاح ساختار تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط و به ویژه دانش‌بنیان‌ها نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

فروش ۲۰ هزار میلیارد اوراق

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده که باید ادامه پیدا کند، افزود: هر اندازه سامانه جامع تجارت و سامانه مالیاتی کشور تکمیل و بهتر عمل کنند، می‌توانیم منابع بانکی را به هدف و در واقع بخش واقعی اقتصاد و تولید هدایت کنیم. اجرای مسدودسازی وجوه حساب چک برگشتی به عنوان بخشی از قانون چک نیز اجرایی شد و به زودی تمام بخش‌های این قانون مهم و اثرگذار اجرا خواهد شد.

وی با اعلام اینکه رمز ریال بانک مرکزی هم در شهریورماه به شکل عملیاتی اجرایی خواهد شد، گفت: تقویت حکمرانی ریال هم که بخش‌های متنوعی دارد، بسیار مهم است که در دولت و بانک مرکزی به طور جدی دنبال می‌شود. اگر حکمرانی ریال اجرا شود، فرار مالیاتی قاچاق پولشویی و سوداگری کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در بازار ارز باید سیاست‌های تجاری و ارزی کاملا هماهنگ باشد که این امر با همکاری وزارت صمت دنبال می‌شود. عمق‌بخشی به سامانه نیما و بازار متشکل ارزی از محورهای اصلی کنترل بازار ارز است.

وی بیان کرد که سال گذشته بیش از ۵۷ میلیارد دلار تامین و عرضه ارز داشتیم. دو ماهه ابتدایی امسال نیز نسبت به سال گذشته درآمدهای ارزی رشد قابل توجهی داشته است.

درآمد ۷.۵ میلیاردی از نفت و پتروشیمی

صالح‌آبادی با بیان اینکه تامین ارز بهتر از سال گذشته است، گفت: در بخش نفت و پتروشیمی ۷.۵ میلیارد دلار وصول شده که همین ردیف در مدت مشابه سال قبل ۴.۵ میلیارد دلار بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در سال گذشته که سیاست ارز ترجیحی وجود داشت، فقط بانک مرکزی تامین کننده ارز کالاهای اساسی بود اما اکنون صادرکنندگان غیرنفتی نیز در سامانه نیما تامین کننده ارز و ارز کالاهای اساسی خواهند بود. بازگشت ارز حاصل از صادرات خیلی بسیار خوب شده و با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست. پیمان‌های پولی دو و چندجانبه با کشورهای دوست و همسایه جزو برنامه‌های جدی بانک مرکزی است و البته اقدامات انجام شده قابل رسانه‌ای کردن نیست.

وی ادامه داد: زمانی که ارز ترجیحی وجود داشت، تقاضا برای ارز بیشتر بود که با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها هم روند تامین ارز بهتر خواهد شد و هم قاچاق کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر، عرضه ارز بر تقاضای برای ارز پیشی گرفته که دلیل آن وضعیت مناسب سامانه نیما و بازار متشکل ارزی است.

جزئیات انتشار اوراق ارزی

رئیس کل بانک مرکزی درباره انتشار اوراق ارزی گفت به زودی منتشر خواهد شد که هم ارزهای خانگی را جمع می‌کند و هم بازپرداخت آن به صورت ارزی خواهد بود. در این بین، کسانی می‌توانند اوراق ارزی منتشر کنند که درآمدهای بالای ارزی داشته باشند. سود و بازپرداخت این اوراق به صورت ارزی خواهد بود.

Share